Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 10 Public beta


TryckVågen

Rekommendera Poster

Du saknar dom inte utan dom är flyttade.

Inställningar - Visning & Ljusstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Vad behöver jag göra imorgon 13/9 för att gå ur Beta och få 10an på telefonen? Helst utan att fabriksåterställa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behöver jag göra imorgon 13/9 för att gå ur Beta och få 10an på telefonen? Helst utan att fabriksåterställa...

Ingenting....har du senaste betan så är det den som släpps till allmänheten.

Skulle det komma en förbättrad version så det enda du behöver göra är att ta bort beta profilen och uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting....har du senaste betan så är det den som släpps till allmänheten.

Skulle det komma en förbättrad version så det enda du behöver göra är att ta bort beta profilen och uppdatera.

Tackar för detta. Kan jag göra detta oavsett typ i helgen? Då har den ju hamnat på iTunes... Eller måste jag vänta tills det kommit en "icke-beta" uppgradering?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg nyss en sak, vet inte om det kanske är så alltid (för alla?) men kolla nyss iOS version på min iPhone 5 som kört PB - nu när GM är installerad står den som "iOS 10.0.1" (14A403)...

 

Betyder det att det redan är en senare version som blivit vald till GM eller brukar dom alltid göra så..? Minns inte... Men man kan ju tycka att "första" versionen borde va 10.0.0.0.0.0... Typ.

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta. Kan jag göra detta oavsett typ i helgen? Då har den ju hamnat på iTunes... Eller måste jag vänta tills det kommit en "icke-beta" uppgradering?

 

Vadå "hamnat på iTunes"?

iTunes är bara ett verktyg för att uppdatera din telefon,själva uppdateringen ligger inte i iTunes och den laddas inte ner av sig själv.

Det är först när du ansluter din telefon till iTunes som den känner av att den version som finns på din iPhone inte stämmer med version som finns hos Apple´s server som du får uppmaningen att ladda hem den.

När du gör det spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg nyss en sak, vet inte om det kanske är så alltid (för alla?) men kolla nyss iOS version på min iPhone 5 som kört PB - nu när GM är installerad står den som "iOS 10.0.1" (14A403)...

 

Betyder det att det redan är en senare version som blivit vald till GM eller brukar dom alltid göra så..? Minns inte... Men man kan ju tycka att "första" versionen borde va 10.0.0.0.0.0... Typ.

 

:totaltgalen:

 

Spelar det någon roll egentligen vilket nummer versionen har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spelar det någon roll egentligen vilket nummer versionen har?

 

Såklart det gör!

 

Kanske inte så mycket...

 

Eller nä, kanske inte alls...

 

Men ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT har nu skickat ut en update som ska fungera med iOS 10 för er som missat och är intresserade...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I spoilern står Apples officiella nyheter till den stabila programvaran.

 

iOS 10
iOS 10 är den största iOS-versionen någonsin. Genom en massiv uppdatering av Meddelanden får din kommunikation all App Stores potential och du kan skriva meddelanden på ett mer personligt sätt än någonsin förut. Hitta rätt rutt med den snyggt omdesignade appen Kartor. Återupplev minnen som aldrig förr i Bilder. Använd Siris funktionalitet i ännu flera appar. Den nya appen Hem gör det ännu lättare att styra ditt hem. Och helt nya versioner av Musik och News.
iOS 10 innehåller nya funktioner och förbättringar, inklusive följande:
Meddelanden
• Uttrycksfulla meddelanden
Med bubbeleffekter kan du skicka meddelanden högljutt eller diskret, med en smäll eller med osynligt bläck.
Helskärmseffekter när du vill fira speciella ögonblick.
Tapback för snabba svar på meddelanden, länkar och bilder.
Handskrivna meddelanden rör sig som bläck på papper.
Med Digital Touch kan du skicka skisser, tryck och hjärtslag.
Tryck för att ersätta gör om din text till emoji-symboler med ett tryck.
Innehållsrika länkar visar en förhandsvisning av webbsidor som du delar.
• iMessage-appar
Ny App Store för iMessage.
Använd möjligheterna med appar i Meddelanden till att dela och samarbeta med dina vänner.
Hämta märken som du kan skicka och fästa på textbubblor och bilder.
Siri
• Siri kan nu användas tillsammans med följande typer av appar:
Meddelandeappar till att skicka, söka och läsa upp textmeddelanden.
VoIP-appar till att ringa telefonsamtal.
Bildappar till att söka efter bilder och fotografier.
Appar för skjutstjänster till att boka skjutsar.
Betalningsappar till att göra personliga betalningar.
Motionsappar till att starta, stoppa och pausa träningar.
CarPlay-producentappar till att justera klimat, radio, säten och personliga inställningar.
Kartor
• Ett helt nytt utseende
Proaktiva förslag för platser som det är troligt att du är på väg till, baserat på dina rutiner och dina kalenderhändelser.
Förbättrad sökning med ett nytt utseende som innehåller märken, grupperade resultat och kategorifilter.
Hem, arbete, favoritplatser och platser från kommande kalenderhändelser visas på kartan.
Visar var din bil är parkerad via CarPlay eller Bluetooth.
Vädret på platsen som visas.
• Tillägg
Gör en bokning inifrån Kartor med hjälp av tillägg från deltagande bokningsappar.
Boka en skjuts till en plats inifrån Kartor med hjälp av tillägg från deltagande appar för skjutstjänster.
• Förbättringar i steg-för-steg-färdbeskrivningar
Sök efter bensinstationer, restauranger och kaféer längs rutten.
Automatisk justering av översikten över vägen framför dig.
Panorera och zooma under navigeringen.
Alternativ för att undvika vägtullar och motorvägar.
Bilder
• Avancerad ansiktsigenkänning som har utformats med djup maskininlärning så att ansikten som liknar varandra automatiskt grupperas tillsammans.
• Objekt- och scenigenkänning för intelligent sökning efter bilder baserat på vad de innehåller, med hjälp av en avancerad datorbaserad syn som genomsöker enhetens lokala bibliotek.
• Album med platser så att du kan visa alla dina bilder, videor och Live Photos på en karta.
• Minnen
Intelligent framhävande av glömda händelser, resor och människor, som presenteras i en vacker samling.
Filmer med minnen redigeras automatiskt med temamusik, titlar och biografliknande övergångar.
Med relaterade minnen blir det lätt att återupptäcka ännu fler bilder i samlingen, baserat på plats, tid, personer, scener och objekt.
Dela enkelt med vänner och familj.
• Styrning av ljusstyrka använder områdesspecifika justeringar av ljusstyrka, högdagrar och kontrast.
Hem
• En ny Hem-app för säker styrning och administration av HomeKit-kompatibla tillbehör.
• Scener för att styra grupper med tillbehör med ett enda tryck.
• Innehållsrika meddelanden med snabbåtgärder för att styra tillbehör.
• Möjlighet att dela tillgång till hemmet med vänner och familj.
• Fjärråtkomst och automatisering av tillbehör med Apple TV eller iPad.
Apple Music
• En helt ny utformning av Apple Music gör hela upplevelsen enklare och tydligare.
• Navigera i biblioteket med en förbättrad meny och visa all hämtad musik som du kan spela upp på enheten när den är offline.
• Visa rekommendationer i För dig som framhäver blandningar, spellistor, album och Connect-inlägg – utvalt åt dig baserat på den musik och de artisterna som du älskar.
• Besök Bläddra om du lättare vill kunna se exklusiva släpp, hitta utvalda spellistor och upptäcka de viktigaste nya släppen – utvalt av våra redaktörer varje vecka.
• Lyssna på radio på ett enklare sätt – se tydligt vad som direktsänds på Beats 1, lyssna på dina favoritsändningar när du vill eller välj en utvald station för en valfri musikgenre.
• Spela musik med en förbättrad upplevelse av Spelas nu – svep uppåt om du vill visa tillgängliga låttexter och se eller ändra snabbt låtar som ligger först i kön.
Apple News
• En helt ny utformning i För dig lägger till djärv typografi, starka färger och uppdelade avsnitt som gör det lättare att hitta artiklar om specifika ämnen.
• Visa dagens viktigaste artiklar under Toppartiklar – uppdateras hela tiden av våra redaktörer.
• Hitta de populäraste artiklarna just nu under Trendande artiklar – väljs ut baserat på vad andra läser.
• Se alla dina artiklar grupperade i lättförståeliga avsnitt baserat på ämnena som du följer eller läser.
• Upptäck veckans bästa och mest intressanta artiklar under Artiklar i blickfånget – väljs ut av våra redaktörer.
• Dela artiklar på ett enklare sätt – tryck bara på symbolen för en artikel så kan du skicka den till en vän direkt från För dig.
• Få meddelanden om senaste nytt från några av de källor som du litar mest på.
• Prenumerera på dina favorittidskrifter och favorittidningar direkt i News.
• Med den nya personliga widgeten för Idag-vyn kan du få de senaste artiklarna kontinuerligt under dagen.
Upplevelse
• Håll upp för att väcka gör att skärmen automatiskt går ur viloläget när du lyfter upp iPhone.
• Innehållsrika meddelanden med stöd för information i realtid, ljud, bilder och videor.
• Vyn Idag har ett nytt utseende och stöd för helt nya widgetar för appar som Väder, Nästa, Kartor, Aktier med mera.
• Kontrollcenter är omdesignad med bättre åtkomstmöjligheter inklusive kort som är särskilt utformade för Hem och för musikuppspelning.
• Utökad användning av 3D Touch.
Meddelanden på låsskärmen med stöd för en utökad översikt och åtkomst till snabbåtgärder.
Nya snabbåtgärder för inbyggda appar som Väder, Aktier, Påminnelser, Hälsa, Hem, FaceTime, iCloud Drive och Inställningar.
Widgetar för hemskärmen.
Kontrollcenter för åtkomst till snabbåtgärder för Ficklampa, Timer, Kalkylator och Kamera.
Rensa allt i Notiscenter.
QuickType
• Nya emoji-symboler, inklusive flera alternativ för kön på befintliga symboler, varianter av familjer med en förälder, regnbågsflagga och snygga nya designer på populära emoji-symboler.
• Kontextuella förutsägelser för aktuell plats, senaste adresser, kontaktuppgifter och lediga kalendertider med hjälp av djup neural nätverksteknik.
• Emoji-förutsägelser.
• Kalenderhändelser fylls i på ett intelligent sätt med hjälp av djup maskininlärningsteknik med information från dina konversationer i Mail och Meddelanden.
• Tangentbordsinmatning på flera språk ger dig nu möjlighet att skriva på två språk samtidigt utan att behöva byta tangentbord.
• Funktionen för att vila fingrarna på iPad-tangentbordet anpassar sig på ett intelligent sätt till ditt unika skrivmönster.
• Prediktiva textförslag använder nu en djup neural nätverksteknik för att kunna förutsäga texten med bättre precision.
Telefon
• Transkribering av röstmeddelanden (beta).
• Varningar för skräpsamtal med appar för identifiering av skräpsamtal.
• Stöd för att svara på samtal från låsskärmen med VoIP-appar från tredje part, inklusive stöd för Samtal väntar, Ljud av och Stör ej.
Andra förbättringar
• Apple Pay i Safari.
• Visa två sidor på samma gång med Split View i Safari på iPad.
• Med samarbete för Anteckningar kan du bjuda in andra till att arbeta med dina anteckningar tillsammans med dig.
• Stöd för Märkning i Meddelanden, Bilder och PDF-dokument som är lagrade i Anteckningar.
• Med larmet Läggdags i appen Klocka kan du ställa in ett regelbundet sömnschema och få påminnelser om när det är dags att gå och lägga sig.
• Hälsa har nu stöd för journaler och organdonation (endast i USA).
• Stöd för stabilisering av Live Photos gör kameran bättre.
• Stöd för Live Filters när du tar Live Photos.
• iCloud Drive har nu stöd för mapparna Skrivbord och Dokument från macOS.
• Direkta sökresultat i Spotlight för kinesiska och japanska.
• Siri-stöd för spanska (Chile), kantonesiska (Fastlandskina), engelska (Irland) och engelska (Sydafrika).
• Ling Wai- och Kaiti Black-dokumenttypsnitt för kinesiska.
• Yu Kyokasho- och Toppan Bunkyu-typsnitt för japanska.
• Nya definitionsordböcker för traditionell kinesiska och danska samt tvåspråksordböcker för nederländska och italienska.
• Nytt tangentbord för spanska (Latinamerika).
Tillgänglighet
• Förstorare använder nu kameran på iPhone eller iPad som ett digitalt förstoringsglas för verkliga objekt.
• En ny uppsättning färgfilter till skärmen har stöd för olika typer av färgblindhet och andra synproblem.
• En uttalsredigerare har lagts till i VoiceOver för anpassning av hur ord uttalas. VoiceOver har dessutom fått flera röster och stöd för flera ljudkällor.
• Extra möjligheter för textmarkering i Läs upp skärm och Läs upp markering, samt möjligheten att läsa upp bokstäver på tangentbordet och förslag till förutsägelse av text för multimodal inlärning.
• Med Reglagestyrning kan du nu styra iOS, macOS och tvOS från samma iPhone eller iPad, så du behöver inte konfigurera reglage för den sekundära enheten.
• Med programvaru-TTY kan du ringa och svara på TTY-samtal utan att du behöver någon traditionell texttelefoniutrustning.
Vissa funktioner kanske inte är tillgängliga för alla enheter, i alla länder eller i alla områden. Mer information finns på http://www.apple.com/se/ios/feature-availability/ och http://www.apple.com/se/ios/whats-new
Mer information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på https://support.apple.com/sv-se/HT201222

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vadå "hamnat på iTunes"?

iTunes är bara ett verktyg för att uppdatera din telefon,själva uppdateringen ligger inte i iTunes och den laddas inte ner av sig själv.

Det är först när du ansluter din telefon till iTunes som den känner av att den version som finns på din iPhone inte stämmer med version som finns hos Apple´s server som du får uppmaningen att ladda hem den.

När du gör det spelar ingen roll.

 

 

Menade naturligtvis "på deras server"... gamla vanor att uppgradera via iTunes går aldrig ur :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska denna tråd nu döpas om till "Allt om nya iOS 10" - eller finns det redan en sån kanske...

 

I vilket fall som undrar jag om det bara är min som tappat möjligheten att ordna notifications enligt app? Numera ordnas dom alltid efter tid istället utan något annan möjlighet att välja ordning...

 

Fett drygt. Vet att det var så i PB enda från början, men rapporterade detta och trodde det var en bug på min iPhone 5....

 

Tydligen var det så det skulle va i framtiden så därför ingen lyssnade på min bug-rapport...

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska denna tråd nu döpas om till "Allt om nya iOS 10" - eller finns det redan en sån kanske...

 

I vilket fall som undrar jag om det bara är min som tappat möjligheten att ordna notifications enligt app? Numera ordnas dom alltid efter tid istället utan något annan möjlighet att välja ordning...

 

Fett drygt. Vet att det var så i PB enda från början, men rapporterade detta och trodde det var en bug på min iPhone 5....

 

Tydligen var det så det skulle va i framtiden så därför ingen lyssnade på min bug-rapport...

:dumstrut:

 

 

Det mest logiska är att ha dom i tid annars finns det en risk att man missar en.

För varför ska man scrolla allra längst ner för att se den notis som kom sist???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det mest logiska är att ha dom i tid annars finns det en risk att man missar en.

För varför ska man scrolla allra längst ner för att se den notis som kom sist???

 

iOS 9 hade dom i tid OCH per App... DET var bäst. Då kunde man ta bort/läsa alla twitter för sig och instagram för sig och så vidare.... Nu ligger dom ju bara per tid så var tredje är en twitter och var tioende är en instagram och sen resten är typ facebook och så vidare... Det är helt kaos ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iOS 9 hade dom i tid OCH per App... DET var bäst. Då kunde man ta bort/läsa alla twitter för sig och instagram för sig och så vidare.... Nu ligger dom ju bara per tid så var tredje är en twitter och var tioende är en instagram och sen resten är typ facebook och så vidare... Det är helt kaos ju.

Du tycker det är bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade Iphonen fullt igår och satte den då i strömsparläge. Nu snart klockan 10 är den fortfarande på 100 procent. Jag har visserligen följt en MWF-guide ganska slaviskt, men jag förstår inte varför en del klagar på batteritiden, den verkar definitivt inte vara sämre än de nyare Androider jag har. Eller kanske Ios 10 har förbättrad strömhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker det är bäst

 

- Jag tycker man borde få välja, som man fick göra med iOS 9....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

iOS 10.2 Public Beta är ute för oss som vill veta!

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iOS 10.2 Public Beta är ute för oss som vill veta!

 

:galetglad:

 

 

Väntar med den tills jag får min sjua :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...