Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp Ipad - hur mycket minne behövs?


rydboholm1

Rekommendera Poster

rydboholm1

Hej!

 

Ska köpa en iPad air 2 till en bekant. Har två funderingar. Personen som ska ha paddan kommer enbart använda den till att ta emot bilder och tv-klipp via sms eller whatsapp. Säg att bilderna tas med en iPhone och skickas till paddan. Hur många bilder får man då plats på ex 16 gb?

 

Andra frågan rör surfen. Hade tänkt att köpa ett extra simkort vilket innebär att det är min surf som paddan kommer käka på. Men drar det någon surf när man bara tar emot bilder och tv-klipp? Eller hur mycket drar det?

 

Som vanligt tacksam för svar från kunniga där ute! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på SVT Play i 720p så är det drygt 1 GB per speltimme, 1,25GB om jag minns rätt.

 

Om du skickar bilderna via iCloud med optimerad lagring så tar bilder inte så stor plats. Vill du ha dem i full upplösning tar de mycket mer plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Om du tittar på SVT Play i 720p så är det drygt 1 GB per speltimme, 1,25GB om jag minns rätt.

 

Om du skickar bilderna via iCloud med optimerad lagring så tar bilder inte så stor plats. Vill du ha dem i full upplösning tar de mycket mer plats.

Yes, det är via iMessage i första hand som bilderna/tv-klippen kommer skickas. Det leder in mig på ytterligare en fråga. Det är väl möjligt att ha ett annat apple-id på paddan än det man har på sin telefon trots att det är ett extra sim-kort som är bundet till telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV klippen via iMessage lär käka surfpott, se Telly82:s inlägg.

Bilderna däremot tror jag tar mer plats på paddan då de finns tillgängliga på ett annat sätt.

Vill man lagra en massa bilder på paddan så känns ju 16Gb lite klent.

 

Apple id är ju inte knutet till simkortet, så det borde fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Okej, lär inte handla om särskilt många tv-klipp i månaden så blir nog marginellt hoppas jag. Annars får man väl fixa ett abonnemang. Det brukar ju vara lättare att lägga till tjänster än ta bort ?

Läste lite om bilder och enl Apple räknar man (väldigt högt) att en bild tar runt 6 mb. På en 16 GB borde det betyda väl räcka till åtminstone 2k bilder. Eller har ni en annan uppfattning? Jag vet bara det jag läste precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om bilder och enl Apple räknar man (väldigt högt) att en bild tar runt 6 mb. På en 16 GB borde det betyda väl räcka till åtminstone 2k bilder. Eller har ni en annan uppfattning? Jag vet bara det jag läste precis.

6MB, annars var det rätt. Optimerade bilder är mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om bilder och enl Apple räknar man (väldigt högt) att en bild tar runt 6 mb. På en 16 GB borde det betyda väl räcka till åtminstone 2k bilder. Eller har ni en annan uppfattning? Jag vet bara det jag läste precis.

Hur stor en bild är... Ja, det är många faktorer som spelar in. Storlek, filtyp, kvalitet och hur mycket information som finns i bilden.

 

Exempel: Gör jag en skärmbild på hela skärmen (1920x1200) så blir det en PNG på runt 1.5MB. Spar jag om den som JPG blir det ungf 300-500KB.

 

post-64246-0-95281100-1467467111.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...