Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svt hackar på Apple TV 4


wallraff

Rekommendera Poster

Någon annan som upplever att bilden på SVT börjar lagga svårt efter ett antal repriser på typ barnprogran. Inget hjälper mer än att starta om hela apple tvn. Det gäller bara svt appen inget annat som typ viaplay eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som upplever att bilden på SVT börjar lagga svårt efter ett antal repriser på typ barnprogran. Inget hjälper mer än att starta om hela apple tvn. Det gäller bara svt appen inget annat som typ viaplay eller så.

Har du provat och ställa in på 50 Hz istället för auto i inställningar?

Auto funktionen funkar nämligen inte som det skall och allt visas i 60 Hz istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova detta, tack för tipset, men kan det verkligen ha betydelse, då det inte börjar hacka och lagga förrän efter en viss tid och bara på svt play?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper men är värt att testa.

Svenska tv kanaler och dom flesta europeiska kanaler sänds i 50 Hz och kan lagga om det är inställt på 60 Hz som bara amerikanska kanaler brukar använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 eller 60Hz har inget att göra med lagg och kan inte heller börja lagga om det är felinställt.
Funkar TVn vid vissa tidpunkter så är Hz rätt.

I stort sett alla TV-apparater idag klarar både PAL och NTSC så Hz-tiden är förbi.
Om det börjar att lagga vid en viss tid så bör du kolla ifall det är någon/något som börjar stjäla bandbredd vid den tiden.
Delar du internet med någon?
Vissa operatörer kör med delade anslutningar vilket gör att om någon börjar råtanka så blir andra lidande.

Kör du adsl? Har du någon elektronik som startar vid någon viss tid som kan störa ut ditt modem?
Kör du AppleTVn trådlöst eller med kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste trådskaparens inlägg på nytt.
Om jag har förstått det rätt....det funkar alltså i låt oss säga 1 timme, och sen laggar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 eller 60Hz har inget att göra med lagg och kan inte heller börja lagga om det är felinställt.

 

Det beror på. SVT Play sänder med 50 Hz. Om då Apple-TV skickar med 60Hz så måste Apple-TV omvandla signalen. Om det då finns en bugg i koden för denna omvandling så kan faktiskt det yttra sig på det sätt som beskrivs i tråden.

 

Det kan också vara en bugg i själva SVT Play-appen.

 

Eller störningar/prestandaproblem på det lokala nätverket.

Eller störningar/prestandaproblem på internetanslutningen.

 

Ja, det kan tyvärr vara en massa saker som krånglar. Problemet är ju att hitta vilken sak. Där har jag tyvärr inget att tillföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. SVT Play sänder med 50 Hz. Om då Apple-TV skickar med 60Hz så måste Apple-TV omvandla signalen. Om det då finns en bugg i koden för denna omvandling så kan faktiskt det yttra sig på det sätt som beskrivs i tråden.

 

Det kan också vara en bugg i själva SVT Play-appen.

 

Eller störningar/prestandaproblem på det lokala nätverket.

Eller störningar/prestandaproblem på internetanslutningen.

 

Ja, det kan tyvärr vara en massa saker som krånglar. Problemet är ju att hitta vilken sak. Där har jag tyvärr inget att tillföra.

 

Ska inte spela någon roll med Hz.

 

Men se nedan inlägg.

 

Har tydligen varit problem med minnehanteringen vilket har avhjälpts genom att man helt stänger av appen (inte bara gå ut i menyn alltså...dubbelklick på hemknappen och sedan swipa appen uppåt)

Detta ska vara avhjälpt i senaste TVOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska inte spela någon roll med Hz.

 

Men se nedan inlägg.

 

Nej, det BORDE inte spela någon roll med Hz.

 

Men för vissa så spelar det ändå roll, tydligen.

Från tråden du länkade till:

post-11001-0-31546900-1467386814_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det BORDE inte spela någon roll med Hz.

 

Men för vissa så spelar det ändå roll, tydligen.

Från tråden du länkade till:

Skärmavbild 2016-07-01 kl. 17.25.39.png

Hej och tack för alla svar.

Ett par replikeringar på de frågor från er som är sjyssta och försöker hjälpa.

1. Vi har 100mbit fiber.

2. Inget problem med andra appar på appletvn eller andra streamingtjänster eller andra enheter i hushållet. Enbart problem med svtplay appen. Plex, viaplay mm rullar helt felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man i apple tv:n ändra 50/60hz? Jag har inte sett detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det BORDE inte spela någon roll med Hz.

 

Men för vissa så spelar det ändå roll, tydligen.

Från tråden du länkade till:

attachicon.gifSkärmavbild 2016-07-01 kl. 17.25.39.png

För mig spelade det definitivt roll. Jag ändrade till 1080 p 50 hz från 1080 p 60 hz. SVT Play blev i det närmaste laggfri och mina filmer i iTunesbiblioteket, som var konverterade till H.264 PAL, fick en mjukare bild och blev laggfria. Som Dalälven...

 

Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man i apple tv:n ändra 50/60hz? Jag har inte sett detta.

Vad finns under inställningar för Ljud & Video?

(Har själv Apple-TV 3 och det kan ju skilja sig. Där finns det i alla fall under

Inställningar-->Ljud och Video-->TV-upplösning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...