Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slå telefonnummer till iPhone på Mac? Finns lösning?


wallraff

Rekommendera Poster

Hej.

I mitt jobb slår jag ofta en massa telefonnummer som jag har i min telefonbok eller ringer kunder där jag har numret i ett mail.

Jag sitter framför datorn med iphonen i fickan och ett bluetooth headset. Finns det inget vettigt sätt att bara kunna slå telefonnumret åt iphonen från Macen som sedan ringer upp som vanligt i mitt headset. Och inte behöva ta upp telefonen varje gång?

 

Jag vet att man kan ringa via Facetime i datorn, men tycker det blir rörigt när det ska ringa i datorn istället. Då ska jag ha headsetet kopplat till datorn och då kan jag inte resa mig och ta med mig samtalet utan att klydda med det eller hur?

 

Bäst vore om det fanns en app som bara hjälper iphonen att slå numret och att sedan allt sker i iphonen som vanligt.

 

Finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du aktiverar "Tillåt samtal på andra enheter". Hittar du under Inställningar - Telefon.

 

Kan du ringa upp ett nummer via dina kontakter i datorn och sedan ta över samtalet med din iPhone.

 

Edit: Vet inte om jag missförstod frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen gå att överföra samtalet direkt till headsetet utan att behöva röra iPhonen, genom att trycka på en handoff-symbol som dyker upp nere till vänster på macen.

OS X El Capitan: Använda datorn till att ringa och ta emot telefonsamtal

Överför samtalet till din iPhone: När datorn befinner sig i närheten av iPhone trycker du på Handoff-symbolen som automatiskt visas längst ned till vänster på låsskärmen på iPhone. Du kan också klicka på Handoff-symbolen till vänster om Dock på datorn.

Beroende på inställningen för Wi-Fi-samtal kan banderollen Tryck för att återgå till samtal visas längst upp på iPhone-skärmen när den är olåst.


Jag testade och det funkar fint att bara markera ett nummer, högerklicka och välja "Ring 123-456789 med iPhone" i t.ex Anteckningar eller Textredigerare. Liknande inbyggt i Mail, Safari och Kontakter.

 

Däremot får jag inte upp någon handoff-symbol på macen. Det kan bero på att jag sitter med väldigt gammal hårdvara (iMac 2007 med El Capitan), där alla handoff-funktioner inte fungerar. Men det fungerar fint att svepa upp handoffsymbolen på iPhonens låsskärm eller den gröna listen högst upp om iPhonen är olåst. Men det blir ju jobbigt om iPhonen ligger i fickan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...