Nyhetsroboten Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Public heter en ny chattapp som har utvecklats av Boxees grundare. Den gör skäl för sitt namn â alla konversationer är öppna för allmänheten. Läs hela nyheten på MacWorld.se! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Julafton för alla nättroll och näthatare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Julafton för alla nättroll och näthatare... Varför skulle denna sajt vara värre än de som redan finns? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Varför skulle denna sajt vara värre än de som redan finns? Därför att de kan komma åt intet ont anande naiva människor som annars är skyddade bakom anonyma identiteter och sekretessinställningar. Rätt självklart, eller hur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Därför att de kan komma åt intet ont anande naiva människor som annars är skyddade bakom anonyma identiteter och sekretessinställningar. Rätt självklart, eller hur? Jag har inte satt mig in i exakt hur sajten fungerar annat än det uppenbara: Det man skriver ses av alla. Så hur skiljer det sig från Facebook (exempelvis) där många inte har några sekretessinställningar alls? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Jag har inte satt mig in i exakt hur sajten fungerar annat än det uppenbara: Det man skriver ses av alla. Så hur skiljer det sig från Facebook (exempelvis) där många inte har några sekretessinställningar alls? Genom att grundinställningen är att man delar inlägg med sina vänner. Man måste aktivt dela inlägg offentligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Man måste aktivt dela inlägg offentligt. Ja, det är väl en aktiv handling när man skriver ett inlägg. (Jag försöker verkligen inte djävlas med dig. Min åsikt är att detta inte är värre än exempelvis Facebook. Både är precis lika illa.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ja, det är väl en aktiv handling när man skriver ett inlägg. (Jag försöker verkligen inte djävlas med dig. Min åsikt är att detta inte är värre än exempelvis Facebook. Både är precis lika illa.) Nej han säger att det behövs en aktiv handling att göra ett inlägg på FB offentligt. Med denna app behövs inte det utan allt du gör är offentligt och det finns ingen säkerhetsinställning. Så nej det är inte samma som FB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Nej han säger att det behövs en aktiv handling att göra ett inlägg på FB offentligt. Med denna app behövs inte det utan allt du gör är offentligt och det finns ingen säkerhetsinställning. Så nej det är inte samma som FB Det är en aktiv handling att ladda ner appen och skapa sig en användare. Bara skillnad i fråga om smådetaljer gentemot FB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 ... Jag försöker verkligen inte djävlas med dig. ... Jo, men det gör inget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Nej han säger att det behövs en aktiv handling att göra ett inlägg på FB offentligt. Med denna app behövs inte det utan allt du gör är offentligt och det finns ingen säkerhetsinställning. Så nej det är inte samma som FB Precis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Det är en aktiv handling att ladda ner appen och skapa sig en användare. Bara skillnad i fråga om smådetaljer gentemot FB. Du blandar ihop saker. Man har alltid ett personligt ansvar för vad man ger sig in på. Det är det ena. Det andra är om man har insikt nog i vad man ger sig in på. Det är det andra. De går inte alltid hand i hand. Personer som mer eller mindre omedvetet skyddas av exempelvis Facebooks inställning att inlägg delas med vänner, åtnjuter inget sådant skydd i den nya appen. Det är något som nättroll och näthatare kan utnyttja. Så ser det ut, det är en verklighetsbeskrivning, och inte en fråga om att jag skulle tycka att folk inte har ansvar för vad de ger sig in på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Det är en aktiv handling att ladda ner appen och skapa sig en användare. Bara skillnad i fråga om smådetaljer gentemot FB. Alix mycket riktigt påpekar skillnaden och fast du inte vet så säger du att det inte är någon skillnad. Public=ALLT är publikt,går inte att gömma,således inte välja att dölja. FB=Det går att dölja ALLT,det går att välja att visa allt. Ser du skillnaden eller ska du börja med en dryg metadiskussion och hitta på utvägar för att visa hur ändå mer fel du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Du blandar ihop saker. Man har alltid ett personligt ansvar för vad man ger sig in på. Det är det ena. Det andra är om man har insikt nog i vad man ger sig in på. Det är det andra. De går inte alltid hand i hand. Personer som mer eller mindre omedvetet skyddas av exempelvis Facebooks inställning att inlägg delas med vänner, åtnjuter inget sådant skydd i den nya appen. Det är något som nättroll och näthatare kan utnyttja. Så ser det ut, det är en verklighetsbeskrivning, och inte en fråga om att jag skulle tycka att folk inte har ansvar för vad de ger sig in på. Jag håller i stort sett med dig. Man jag anser att gradskillnaden i princip är försumbar, det gör tydligen inte du. Därmed anser jag att jag inte har något ytterligare att tillfoga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Jag håller i stort sett med dig. Man jag anser att gradskillnaden i princip är försumbar, det gör tydligen inte du. Därmed anser jag att jag inte har något ytterligare att tillfoga. Haha komik på hög nivå. Du i ditt esse när du inte klarar av att ha fel. Public=Allt är öppet,går inte att välja att dölja FB=Allt kan vara öppet men allt går att dölja. Jo visst det är en försumbar skillnad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Jag håller i stort sett med dig. Man jag anser att gradskillnaden i princip är försumbar, det gör tydligen inte du. Därmed anser jag att jag inte har något ytterligare att tillfoga. Det jag skrev om handlade om att nättroll och näthatare kommer att utropa: Hurra för den försumbara gradskillnaden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Eftersom du inte verkar förstå så gör jag ett sista försök. Jag anser att man gör valet innan man laddar ner appen och/eller skapar sitt konto. Du anser tydligen att man gör valet efter man redan skapat sitt konto och går in i inställningarna. Vill man inte vara publik väljer man att inte använda "Public". Skillnaden är endast i tidpunkten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Det jag skrev om handlade om att nättroll och näthatare kommer att utropa: Hurra för den försumbara gradskillnaden! Ja, för näthatare och nättroll finns ju inte på Facebook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Haha som sagt komik på hög nivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ja, för näthatare och nättroll finns ju inte på Facebook. Tröttsam och trist halmgubbe. Fail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ja, för näthatare och nättroll finns ju inte på Facebook. Ingen som sagt något annat men skillnaden på FB mot Public är att det går att blockera dom på FB.Med andra ord det finns en valmöjlighet. Men visst det är ju bara en försumbar skillnad Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Rubriken på artikeln förklarar allt. Här är chattappen med absolut noll integritetsskydd FB så har man valmöjlighet att sätta 100% integritet mot andra personer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 ... Jag anser att man gör valet innan man laddar ner appen och/eller skapar sitt konto. ... Med andra ord anser du att användaren har ett hundraprocentigt ansvar för att göra sig till offer för nättroll och näthatare. Att de blir utsatta är helt och hållet deras egen förskyllan, eftersom de alls ger sig in i sociala medier. Människan har enligt dig ett val att vara social eller asocial. Att söka kontakt och samhörighet är inte en fundamental mänsklig egenskap utan en förvärvad brist som man får ta fullt ansvar för om den leder till obehag och förföljelse. Vad tycker du om den rätt välgrundade halmgubben? Till skillnad från den du hittade på utan grund? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 FB så har man valmöjlighet att sätta 100% integritet mot andra personer. Det har man med Public också: Man väljer att inte vara med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Som sagt komik på hög nivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.