Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför ska jag spara mitt gamla iPhotobibliotek?


mratin

Rekommendera Poster

Jag har ett väldigt stort bildbibliotek på min dator, så pass stort att jag valt att splitta det i två separata bibliotek: ett aktuellt och ett "arkiv" för bilder från 2010 och äldre. Dessa är 121 respektive 103 GB stora, så en ansenlig andel av mitt utrymme går åt till detta. Här tillkommer också mitt migrerade iPhotobibliotek, som ligger på 110 GB (antar att det bara innehåller de nyare bilderna och inte de gamla som flyttades till arkivbiblioteket). Jag vill alltså veta hur detta migrerade biblioteks varande eller icke varande påverkar mig och min macbook.

 

Jag har googlat runt en del, särskilt när jag just hade uppdaterat till att använda Bilder istället för iPhoto men också nu när jag rensar min dator på onödigt krafs, och har inte riktigt kommit fram till något i frågan.

 

Vad jag har förstått är bilderna i båda typerna av bibliotek hårdlänkade så de finns alltid kvar i det ena om det andra tas bort, utan att faktiskt ta upp det dubbla utrymmet. Jag kommer aldrig använda iPhoto igen men överallt ser jag ändå rekommendationen att behålla biblioteket då det knappt tar upp nåt extra utrymme alls. Fast gör det verkligen inte det? När jag ser över min hårddiskanvändning i DaisyDisk finns biblioteket med där och tar upp 110 GB och samma sak när jag manuellt räknar ihop mappstorlekar. De där 110 gigen finns inte någon annanstans, så även om det egentligen inte tar upp utrymmet så verkar ju datorn tro att det gör det. Så varför ska jag inte bara ta bort den sista reliken av iPhoto från hårddisken?

 

TL;DR

Datorn verkar tro att det migrerade iPhotobiblioteket fortfarande tar upp 100 gig själv, finns det någon anledning alls att ha kvar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "problem" med det sätt som iPhoto-biblioteket och Bilder-biblioteket är hoplänkade är att båda ser ut att ta (i ditt fall, i runda tal) 100 GB styck. Det ser ut så i Finder, det ser ut så i de flesta (alla?) program som räknar ihop utrymme på disken.

 

Men om du räknar själv så ser du att det inte är så. Om du summerar de filer som ser ut att finnas på disken med det lediga utrymmet, så får du ett värde som är 100 GB mer än diskstorleken du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...