Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple satsar på nytt filsystem i Mac OS Sierra


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Och direkt kommer då frågan om mapparna "klara1" och "Klara2". Är det bara jag som ser rörigheten i det? Det blir ju inte ett smack lättare för grundproblemet är detsamma.

Nej, det är rörigt med skiftlägesokänsliga filsystem. Man måste lägga till ett tecken för att skilja Klara och klara åt. Varför? Det är inte samma ord.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Jag misstänker att bara för den "store" Linus Torvalds har sagt att det är dåligt måste dom som tror sig veta också tycka det är dåligt.

 

Så länge jag använt OS X så har man aldrig kunnat namnge mappar med samma namn med med liten och stor bokstav.

Och det har aldrig varit några problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APFS kommer att bli skiftlägeskänsligt. :)

Källa på det?

Och då menar jag källa till att det inte går att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är rörigt med skiftlägesokänsliga filsystem. Man måste lägga till ett tecken för att skilja Klara och klara åt. Varför? Det är inte samma ord.

Men eftersom jag är smart på mitt vis så gör jag en mapp till Klara och en mapp Färdiga ( och en mapp Gå! )..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att bara för den "store" Linus Torvalds har sagt att det är dåligt måste dom som tror sig veta också tycka det är dåligt.

 

Så länge jag använt OS X så har man aldrig kunnat namnge mappar med samma namn med med liten och stor bokstav.

Och det har aldrig varit några problem med det.

Misstänker att han tittar på vad som är bra under huven på OS-erna. Själv är jag bara intresserad av det som är ovanför huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Så länge jag använt OS X så har man aldrig kunnat namnge mappar med samma namn med med liten och stor bokstav.

Och det har aldrig varit några problem med det.

Så länge jag har haft Mac har man kunnat välja skiftlägeskänsligt om man så önskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge jag har haft Mac har man kunnat välja skiftlägeskänsligt om man så önskar.

 

Ok tala om var den inställningen finns för per default är det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är en beta så det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tala om var den inställningen finns för per default är det inte så.

I Skivverktyg. Det finns numera till och med två varianter.

 

post-28798-0-28600700-1466265361_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då har jag sammafattningsvis fått två argument, det ena rör koden som använder sig av små och stora bokstäver, det andra är att man kan ha mappen Klara och mappen klara så ser jag ingen anledning för mig som användare att ha skiftlägeskänsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en beta så det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år.

Du menar att det skulle gå från obligatoriskt skiftlägeskänsligt till att det inte alls finns med? Tycker du verkligen att det är sannolikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för försöket. Men jag vet inte om du försöker förklara, eller säga något om diskussionen och om det är bra eller dåligt eller nåt annat. Du kunde lika gärna ha skrivit på malayiska. Fattar inte. Sorry.

Dalam ASCII sepadan dengan nilai perpuluhan 65, 1.000.001 dalam bentuk binari.

 

Jag försökte förklara, inte värdera.

På processornivå (ALU) handlar det bara om att oavsett vilken indata en viss bitposition har alltid skicka ut ingenting, alltså 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Perhaps most importantly, the file system currently is case-sensitive
But, for now, ... you’re going to have to deal with case sensitivity.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dalam ASCII sepadan dengan nilai perpuluhan 65, 1.000.001 dalam bentuk binari.

 

Jag försökte förklara, inte värdera.

På processornivå (ALU) handlar det bara om att oavsett vilken indata en viss bitposition har alltid skicka ut ingenting, alltså 0.

:hihihi: Skicka ut mig också för jag fattar alltså 0. Har det något med skiftlägeskänsligheten att göra? ( Nu börjar jag känna mig riktigt korkad... :tyst: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:hihihi: Skicka ut mig också för jag fattar alltså 0. Har det något med skiftlägeskänsligheten att göra? ( Nu börjar jag känna mig riktigt korkad... :tyst: )

Ja, det är värdet (0 eller 1) hos en viss bit som avgör om det är gemen eller versal. Men ändrar man samma bit hos andra tecken (@, / och liknande) så blir det konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Skivverktyg. Det finns numera till och med två varianter.

 

attachicon.gifskivverktyg.png

Så med andra ord måste man radera hårddisken och göra ett aktivt val.

Med andra ord är detta ett icke problem för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det skulle gå från obligatoriskt skiftlägeskänsligt till att det inte alls finns med? Tycker du verkligen att det är sannolikt?

Nej det är du som påstår att jag menar det.

Det jag menar är att det är bara en beta och att det kan bli förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Perhaps most importantly, the file system currently is case-sensitive

But, for now, ... you’re going to have to deal with case sensitivity.

Precis så med andra ord kan det bli förändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är du som påstår att jag menar det.

Det jag menar är att det är bara en beta och att det kan bli förändringar.

Hmm, du skrev faktiskt "det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år." Hur kan man tolka det på annat sätt än att skiftlägeskänsligheten inte skulle vara med då? :fundersam:

 

Men, visst, exakt var det landar vet vi inte. Man kan åtminstone tolka det som skrivs som att båda varianterna kommer att vara möjliga, precis som idag.

 

Jag tycker dock det är orimligt att Apple först skulle släppa APFS skiftlägeskänsligt, utan möjlighet att ändra det, för att till slut släppa det skiftlägesokänsligt utan möjlighet att ställa in skiftlägeskänsligt. Det är ju ändå tänkt att utvecklare ska jobba med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du skrev faktiskt "det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år." Hur kan man tolka det på annat sätt än att skiftlägeskänsligheten inte skulle vara med då? :fundersam:

 

Men, visst, exakt var det landar vet vi inte. Man kan åtminstone tolka det som skrivs som att båda varianterna kommer att vara möjliga, precis som idag.

 

Jag tycker dock det är orimligt att Apple först skulle släppa APFS skiftlägeskänsligt, utan möjlighet att ändra det, för att till slut släppa det skiftlägesokänsligt utan möjlighet att ställa in skiftlägeskänsligt. Det är ju ändå tänkt att utvecklare ska jobba med det.

Du kan verkligen göra en höna av en fjäder. För detta är den absolut första DP betan och jag har beta testat ända sen dom släppte det fritt och vet att det förändras mycket innan skarp version släpps.

 

Jag har inte sagt ATT det kommer bli så utan jag säger att det KAN bli så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du eller fick du inte källa på det du efterfrågade?

Tyvärr efterfrågade jag fel sak, för jag var inte koncentrerad på hur jag uttryckte mig.

Så, ja, jag fick källa på det jag efterfrågade.

Men, nej, inte på det jag egentligen ville veta. Och det är vad som gäller när det verkligen släpps på riktigt, dvs icke-beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan verkligen göra en höna av en fjäder. För detta är den absolut första DP betan och jag har beta testat ända sen dom släppte det fritt och vet att det förändras mycket innan skarp version släpps.

 

Jag har inte sagt ATT det kommer bli så utan jag säger att det KAN bli så.

Jag citerar ordagrant vad du skriver och tolkar vad du skriver, inte vad du inte skriver. I sak håller jag annars med dig, vi får se hur det blir i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr efterfrågade jag fel sak, för jag var inte koncentrerad på hur jag uttryckte mig.

Så, ja, jag fick källa på det jag efterfrågade.

Men, nej, inte på det jag egentligen ville veta. Och det är vad som gäller när det verkligen släpps på riktigt, dvs icke-beta.

Hmm, undrar om Apple ens vet det i nuläget. Jag antar att utvecklingssystemet verkar åt båda håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...