Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple satsar på nytt filsystem i Mac OS Sierra


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Hmm, undrar om Apple ens vet det i nuläget. Jag antar att utvecklingssystemet verkar åt båda håll.

Med tanke på att sådär 99,9% av Mac-användarna (min uppskattning) kör med grundinställningen (icke-skiftlägeskänsligt) så vore det som att skjuta sig själv i foten att inte fortsätta med det. Eller åtminstone erbjuda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Med tanke på att sådär 99,9% av Mac-användarna (min uppskattning) kör med grundinställningen (icke-skiftlägeskänsligt) ...

Jag tror det är ännu fler... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar ordagrant vad du skriver och tolkar vad du skriver, inte vad du inte skriver. I sak håller jag annars med dig, vi får se hur det blir i slutändan.

Du må citera vad jag skriver men du tolkar friskt.

Inte första och sista gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du må citera vad jag skriver men du tolkar friskt.

 

Han har väl lärt sig av dig i så fall. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har väl lärt sig av dig i så fall. ;)

 

Men jag har en ursäkt det har inte han ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men jag har en ursäkt det har inte han ;)

Vad skulle din ursäkt kunna vara då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle din ursäkt kunna vara då?

 

Att jag inte är lika bra på skriva och läsa svenska.

Tydligen så är han akademiskt utbildad.

 

Men för att klargöra vad jag menade med detta.

 

 

 

Det är en beta så det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år.

 

Är att förhoppningsvis får det nya filsystemet samma valmöjligheter som vi har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag inte är lika bra på skriva och läsa svenska.

Tydligen så är han akademiskt utbildad. ...

Jo, men inte i svenska, faktiskt. Har inte ett enda poäng i det ämnet! :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt självklart att det i grunden är dåligt att filsystemet inte gör skillnad på filer som har stora eller små bokstäver. Jag kan ju vilja ha en mapp som rör personen "Klara" och en annan mapp som rör sådana saker som är "klara". :D

 

Jag vill döpa mina mappar med stor bokstav eftersom det är så man gör. Namn på saker och ting har alltid stor bokstav, det har jag fått lära mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du inte gör skillnad på Klara och klara? :totaltgalen:

 

Jag döper såna mappar till Färdiga eller Färdigt :D

 

Nej förresten, jag döper t ex så här: Komposition - färdiga. För att veta vad som är färdigt, annars blir det många mappar som heter Färdiga men som innehåller olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du skrev faktiskt "det är ingenting som säger att den funktionen finns när det släpps skarpt nästa år." Hur kan man tolka det på annat sätt än att skiftlägeskänsligheten inte skulle vara med då? :fundersam:

 

Jag anser också att du har tolkat det felaktigt. Håller med Lappen,

 

tillägg: alltså angående tolkningen av inlägget (för att undvika ytterligare missförstånd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fotnot bara: Apple anger att det nya FS släpps under 2017. Det kommer alltså inte i höstens version av macOS, mer troligt lagom till nästa höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men inte i svenska, faktiskt. Har inte ett enda poäng i det ämnet! :D;)

Kanske det men du har visat i tidigare inlägg att du har en förmåga att formulera dig i det svenska språket bättre än gemene man. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det men du har visat i tidigare inlägg att du har en förmåga att formulera dig i det svenska språket bättre än gemene man. :)

Kan omöjligen neka till det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det men du har visat i tidigare inlägg att du har en förmåga att formulera dig i det svenska språket bättre än gemene man. :)

Med tanke på den tidigare diskussionen om skiftlägeskänsligt, finns det versale man också? :laserbok::nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den tidigare diskussionen om skiftlägeskänsligt, finns det versale man också? :laserbok::nerd:

 

Det får du fråga någon som är bättre på svenska ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den tidigare diskussionen om skiftlägeskänsligt, finns det versale man också? :laserbok::nerd:

Det skiftar, men man kan i alla fall vara verserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiftar, men man kan i alla fall vara verserad.

Nu ska du inte vara gemen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker bara vara ord-entlig. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitintills har media bara citerat direkt ur Apples egen dokumentation för APFS men här har vi en ordentlig och kunnig genomgång från nån som faktiskt kan något om filsystem.

ZFS-developer Adam Leventhal:

 

http://arstechnica.com/apple/2016/06/a-zfs-developers-analysis-of-the-good-and-bad-in-apples-new-apfs-file-system/

 

Tidsschemat är att implementeringen genomförs de närmaste 3-4 åren:

 

 

 

Apple will be delivering APFS broadly with 3-4 years of development so will need to accelerate quickly to maturity.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det talas dock tyst om att nya APFS kommer att vara icke-skiftlägeskänsligt precis som HFS+. Torvalds:

 

"The case insensitivity is just a horribly bad idea, and Apple could have pushed fixing it. They didn’t. Instead, they doubled down on a bad idea, and actively extended it – very very badly – to unicode."

 

Jaha, så Apple ångar på med samma, de gräver ned sig ännu djupare, tydligen. :pinch:

 

 

"So what’s the basic problem with HFS+? Both NTFS and HFS+ are case insensitive, which means if you have a folder named 'Linux' or 'linux' they will treat them as the same folder, which understandably causes a lot of problems."

 

hm…

jag tror att du har fel. Det kommer troligen att vara 'case-sensitive' som det bör vara.

 

"Case Sensitivity: Filenames are currently case-sensitive only."

 

https://developer.apple.com/library/prerelease/content/documentation/FileManagement/Conceptual/APFS_Guide/UsingtheAppleFileSystem/UsingtheAppleFileSystem.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APFS kommer att bli skiftlägeskänsligt. :)

 

hm…

jag tror att du har fel. Det kommer troligen att vara 'case-sensitive' som det bör vara.

 

"Case Sensitivity: Filenames are currently case-sensitive only."

 

https://developer.apple.com/library/prerelease/content/documentation/FileManagement/Conceptual/APFS_Guide/UsingtheAppleFileSystem/UsingtheAppleFileSystem.html

Du skulle ha läst vidare i tråden, se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitintills har media bara citerat direkt ur Apples egen dokumentation för APFS men här har vi en ordentlig och kunnig genomgång från nån som faktiskt kan något om filsystem.

ZFS-developer Adam Leventhal:

 

http://arstechnica.com/apple/2016/06/a-zfs-developers-analysis-of-the-good-and-bad-in-apples-new-apfs-file-system/

 

Tidsschemat är att implementeringen genomförs de närmaste 3-4 åren:

Ja, jag såg den häromdagen. Bra artikel. :yeahbaby:

 

- - -

 

Här var en artikel från OWC's blog.

 

Tech 101: Explaining the New Apple File System (APFS) | Other World Computing Blog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer troligen att vara 'case-sensitive' som det bör vara.

 

 

Varför bör det vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...