Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Dödsdömda? Knappast — Apples WWDC 2016 visar på motsatsen"


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Det känns som om datorföretaget Apple håller på att ömsa skinn och bli något helt annat. Ett renodlat livsstils och hälsoföretag baserat på elektroniska produkter. Jag känner mig mer och mer ointressant som kund där. Det jag vill ha hamnar i bakvattnet i en skum gränd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om datorföretaget Apple håller på att ömsa skinn och bli något helt annat. Ett renodlat livsstils och hälsoföretag baserat på elektroniska produkter. Jag känner mig mer och mer ointressant som kund där. Det jag vill ha hamnar i bakvattnet i en skum gränd.

 

Dom siktar in sig på var pengarna finns för att överleva.

Men bara därför skulle dom överge datormarknaden är ett långt steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom siktar in sig på var pengarna finns för att överleva.

Men bara därför skulle dom överge datormarknaden är ett långt steg.

MacPro verkar nästan död. Händer i stort sett nada. Långsamma uppgraderingar av hårdvara överhuvudtaget på datorsidan. Buggiga OS X uppgraderingar. Inte känns det hårdprioriterat. Men förtjänsten ligger inte här heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacPro verkar nästan död. Händer i stort sett nada. Långsamma uppgraderingar av hårdvara överhuvudtaget på datorsidan. Buggiga OS X uppgraderingar. Inte känns det hårdprioriterat. Men förtjänsten ligger inte här heller.

 

MacPro är inte en konsumentdator så där ligger inte pengarna så det förstår jag.

Med tanke på att Apple satsar stora pengar på continuity/handoff och allt som har göra med att alla enheter ska bli synkade/samspelta är ett till tecken på att Apple inte tänker ge upp datormarknaden.

Att dom inte satsar på proffsmarknaden är ganska så uppenbart och kan inte komma som någon överraskning.

Angående buggiga OS X uppdateringar anser jag att du har fel för det var minst lika många buggar med föregående OS men det är en annan diskussion.

 

Apple kommer inte överge datormarknaden för det skulle sabba hela ekosystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättestora emojis! Whow! Det krävde säkert en hel massa datorexpertis. :hihihi:

 

"Apple har härmed uppfyllt kraven för vad som förväntas av en modern chatt-app". Shut up! :hihihi:

 

Swift Playground: För att barnen tidigt ska lära sig att en iPad är bättre än lekparken. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om datorföretaget Apple håller på att ömsa skinn och bli något helt annat. Ett renodlat livsstils och hälsoföretag baserat på elektroniska produkter. Jag känner mig mer och mer ointressant som kund där. Det jag vill ha hamnar i bakvattnet i en skum gränd.

 

För en gångs skull är vi helt överens, kunde inte ha skrivit det bättre själv.

 

För övrigt är artikeln ett typexempel på vad som händer när en okritisk fanboy får skriva något: en massa floskler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en MacBook Pro och en extra skärm så är det väldigt få som har behov av en Mac Pro. En skärm behöver man hursomhelst och med en bärbar dator har man därmed två för en billigare peng, superdrive och maxat minne inkluderat. Så jag är inte förvånad.

 

OCH externt tangentbord och mus om man har behov av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättestora emojis! Whow! Det krävde säkert en hel massa datorexpertis. :hihihi:

 

"Apple har härmed uppfyllt kraven för vad som förväntas av en modern chatt-app". Shut up! :hihihi:

 

 

 

Spelar ingen roll vad Apple gör så är det alltid någon som inte är nöjd och klagar.

Speciellt äldre stofiler :D;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MacPro är inte en konsumentdator så där ligger inte pengarna så det förstår jag.

Med tanke på att Apple satsar stora pengar på continuity/handoff och allt som har göra med att alla enheter ska bli synkade/samspelta är ett till tecken på att Apple inte tänker ge upp datormarknaden.

Att dom inte satsar på proffsmarknaden är ganska så uppenbart och kan inte komma som någon överraskning.

Angående buggiga OS X uppdateringar anser jag att du har fel för det var minst lika många buggar med föregående OS men det är en annan diskussion.

 

Apple kommer inte överge datormarknaden för det skulle sabba hela ekosystemet.

Men man borde vakta över hela bredden vilket jag upplever att man inte gör. Man tappar proffsmarknaden men gör ändå ett försök fast lamt och oangagerat. Antingen satsar man eller släpper det och inte gör halvmesyr av det hela. Sen den engångsmentalitet som tar över mer och mer där man inte kan byta vare sig RAM eller hårddisk gillar jag inte. Sen undrar jag om inte ekosystemet kommer att överge de traditionella datorerna. Folk vill ha iOS-prylar och klockor. I framtiden finns inte iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Spelar ingen roll vad Apple gör så är det alltid någon som inte är nöjd och klagar.

Speciellt äldre stofiler :D;):D

Äldre stofil, dvs någon som är äldre och trögare än jag. :laserbok::fane: Jag är väl bara trött på alla nyheter som jag inte behöver och inte hinner lära mig. Jag trivs bättre här under min korkek där jag kan köra min gamla iMac med Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldre stofil, dvs någon som är äldre och trögare än jag. :laserbok::fane: Jag är väl bara trött på alla nyheter som jag inte behöver och inte hinner lära mig.

Nej du jag är yngre än vad du är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du jag är yngre än vad du är :)

Åhå... jag menade det inte personligen. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man borde vakta över hela bredden vilket jag upplever att man inte gör. Man tappar proffsmarknaden men gör ändå ett försök fast lamt och oangagerat. Antingen satsar man eller släpper det och inte gör halvmesyr av det hela. Sen den engångsmentalitet som tar över mer och mer där man inte kan byta vare sig RAM eller hårddisk gillar jag inte. Sen undrar jag om inte ekosystemet kommer att överge de traditionella datorerna. Folk vill ha iOS-prylar och klockor. I framtiden finns inte iMac.

Att man inte kan byta RAM är ett icke argument.

Man utrustar maskinen med det man tror sig behöva nu eller i framtiden.

Köper man för litet har man gjort en felbedömning.

Skulle vara intressant att veta hur många procent som verkligen ökade ut själva när den möjligheten fanns.

Gissningsvis är det ett fåtal användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhå... jag menade det inte personligen. :hihihi:

Jag förstod vad du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte kan byta RAM är ett icke argument.

Man utrustar maskinen med det man tror sig behöva nu eller i framtiden.

Köper man för litet har man gjort en felbedömning.

Skulle vara intressant att veta hur många procent som verkligen ökade ut själva när den möjligheten fanns.

Gissningsvis är det ett fåtal användare.

Det kommer med jämna mellanrum trådar om just detta med för lite RAM. Det kryllar av "deals" där man prånglar ut datorer som inte räcker till. Men de är BILLIGA! Trist att det då inte går att vara efterklok. Eller så börjar jag med lite och det räcker. Sen kan ske jag behöver mer. Ska jag då behöva köpa en ny dator!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer med jämna mellanrum trådar om just detta med för lite RAM. Det kryllar av "deals" där man prånglar ut datorer som inte räcker till. Men de är BILLIGA! Trist att det då inte går att vara efterklok. Eller så börjar jag med lite och det räcker. Sen kan ske jag behöver mer. Ska jag då behöva köpa en ny dator!?

Jag vill inte dumförklara någon men köper man för lite från början så får man skylla sig själv helt enkelt.

Nu är det faktiskt marknaden som styr och den vill ha mindre smidigare datorer.

Att det finns enstaka individer som vill skruva själva kommer inte förändra utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte dumförklara någon men köper man för lite från början så får man skylla sig själv helt enkelt.

Nu är det faktiskt marknaden som styr och den vill ha mindre smidigare datorer.

Att det finns enstaka individer som vill skruva själva kommer inte förändra utvecklingen.

Du utgår från att folk vet. De vet inte. "Det verkar bra".... men det var det inte. Man ska inte behöva vara halv expert för att kunna köpa en dator som räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du utgår från att folk vet. De vet inte. "Det verkar bra".... men det var det inte. Man ska inte behöva vara halv expert för att kunna köpa en dator som räcker till.

Vet man inte så frågar man och jag tror inte att alla som köper en dator med lite RAM har fått rådet att göra det.

Utan det är en kombination av snålhet/liten plånbok.

 

Nu har vi kommit ifrån lite vad det egentligen handlade om.

Apple är inte "dödsdömt" och har inte varit det på många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet man inte så frågar man och jag tror inte att alla som köper en dator med lite RAM har fått rådet att göra det.

Utan det är en kombination av snålhet/liten plånbok.

 

Nu har vi kommit ifrån lite vad det egentligen handlade om.

Apple är inte "dödsdömt" och har inte varit det på många år.

..och jag har inte påstått att Apple är döende. Det är fruktansvärt välmående. Sist jag kollade hade de mer cahsh än sveriges budget. iPhone är större än hela Microsoft. Men går åt ett håll som jag inte riktigt går åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacPro verkar nästan död. Händer i stort sett nada. Långsamma uppgraderingar av hårdvara överhuvudtaget på datorsidan. Buggiga OS X uppgraderingar. Inte känns det hårdprioriterat. Men förtjänsten ligger inte här heller.

Ja, MacPro'n blev väl lite av en flopp, och inte en Pro-modell - mer en Prosumer.

 

Innan lanseringen av den fanns det lite olika koncept/bilder över hur nya MacPro skulle kunna bli. En av dem gillade jag skarpt. Tänk om Apple ändå hade anammat det. Det var ett modulärt system, så man kundå få allt från en basic användarmodell till hur stor och utbyggd som möjligt.

 

MacPro-Concept-1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hoplimmade engångsprodukter för människor som lever cafelatte-livet som ger pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har varit med sedan 1994 och kan säga på rak arm

att sedan OS X kom så har både hård och mjukvaran förbättras

 

innan var det inte ovanligt att man bytte dator redan efter 2 år

 

nu är det minst 4 år... så jag tycker att utvecklingen går framåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

jag har varit med sedan 1994 och kan säga på rak arm

att sedan OS X kom så har både hård och mjukvaran förbättras

 

innan var det inte ovanligt att man bytte dator redan efter 2 år

 

nu är det minst 4 år... så jag tycker att utvecklingen går framåt

 

Har haft min MacBook sen 2009... har nytt minne och större hd i den bara... Fungerar tokbra fortf!

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte dumförklara någon men köper man för lite från början så får man skylla sig själv helt enkelt.

Nu är det faktiskt marknaden som styr och den vill ha mindre smidigare datorer.

Att det finns enstaka individer som vill skruva själva kommer inte förändra utvecklingen.

Alla är ju inte nerlusade med pengar så det skulle ju vara fint om man kunde köpa grundmodell först, spara lite och sedan uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...