Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk slutat fungera efter uppdatering


B.Blom

Rekommendera Poster

 

Delning och behörighet: Du kan bara läsa

Du ska ändra behörigheten från 'bara läsa' till 'läsa och skriva'. Gör så här, högerklick på disken, visa info, tryck på låset, ange ditt adminlösenord, lägg till din user med 'läsa och skriva' eller ändra från bara läsa till läsa och skriva mha rullgardinsmenyn.

post-48757-0-81642500-1466835545.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ändra behörigheten från 'bara läsa' till 'läsa och skriva'. Gör så här, högerklick på disken, visa info, tryck på låset, ange ditt adminlösenord, lägg till din user med 'läsa och skriva' eller ändra från bara läsa till läsa och skriva mha rullgardinsmenyn.

Det funkar inte. Disken är ju formaterad som NTFS och det kan Macen bara läsa (utan fungerande tredjepartsprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte. Disken är ju formaterad som NTFS och det kan Macen bara läsa (utan fungerande tredjepartsprogram).

Right. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Men Axelman, ingen av dina tre alternativ är lösningen för att jag ska kunna överföra filer till min externa hårddisk...

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik. Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt. Men vah??? Jag har ju inga problem med att starta/logga in på macken
Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka
http://support.apple...iewlocale=sv_SE'>http://support.apple...iewlocale=sv_SE Vaddå klockan, det är överföring av filer till externa hårddisken jag har problem med, ngt som jag upptäckte efter att ha uppdaterat till El Capitan
Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Inga kommentarer förutom att nämna samma sak igen; (jag har inte problem med fläktar, av/på eller batteriladdning) efter att ha uppdaterat min Macbook Air till El Capitan kan jag inte överföra filer till min externa hårddisk som jag kopplar till datorn via sladd. Har du verkligen läst vad jag har skrivit??

 

 

Få se nu, vad var det Blom sa?

 

 

Det har gått tidigare men nu, efter uppdateringen till El Capitan kan jag inte längre överföra filer från min datorn till externa hårddisken....

 

Ditt svar visar att du har ju inte kollat länkarna och vad de innebär. Jag skrev utifrån premissen

"Jag vet inte vad problemet är. Men OM det strular efter en uppgradering av OS X..." Bättre programförklaring kan man inte få om vad det handlar om.

-Säker start har inget med inloggningsproblem att göra. Det fixar enkla buggar som skulle kunna bidra till strul med hårddisken.

-Återställa NVRAM som håller reda på inställningar generellt skulle kunna vara en del av lösningen.

-SMC sköter hårdvara och har påverkan på USB-portar och resetta är en lämplig åtgärd om USB-portar strejkar. Om jag minns rätt så är hårddiskar med USB inkopplade där och det underlättar funktionen av hårddisk om USB fungerar i datorn.

...

Man bifogar länkar så att man/du ska läsa dem för där finns svar som är onödiga att skriva när de redan är skrivna.

...

Med den initiala klena beskrivningen du gav om problemet upplevde jag att du tittade bara på en sak, när det kanske är en annan sak man ska fixa. Småproblem efter en uppgradering av OS X löses oftast med de tre åtgärderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman postade sitt inlägg innehållande grundläggande felsökning och korrigering innan du skrivit väsentliga fakta.

 

Ska du säga: Du har inte läst på vad säker start egentligen gör eller vad de andra sakerna gör.

 

Du kan vara tacksam för de som försöker hjälpa dig, trots att man får dra ur dig fakta som kan hjälpa vid felsökningen!

 

 

Ok, du säger att han skrev det INNAN jag beskrev problemet med hårddisken.... Fine! Men varför skriva samma sak igen EFTER att jag har talat om vad problemet är? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ändra behörigheten från 'bara läsa' till 'läsa och skriva'. Gör så här, högerklick på disken, visa info, tryck på låset, ange ditt adminlösenord, lägg till din user med 'läsa och skriva' eller ändra från bara läsa till läsa och skriva mha rullgardinsmenyn.

 

Tack för hjälpen men det går inte :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Få se nu, vad var det Blom sa?

 

 

Det har gått tidigare men nu, efter uppdateringen till El Capitan kan jag inte längre överföra filer från min datorn till externa hårddisken....

 

 

Ditt svar visar att du har ju inte kollat länkarna och vad de innebär. Jag skrev utifrån premissen

"Jag vet inte vad problemet är. Men OM det strular efter en uppgradering av OS X..." Bättre programförklaring kan man inte få om vad det handlar om.

-Säker start har inget med inloggningsproblem att göra. Det fixar enkla buggar som skulle kunna bidra till strul med hårddisken.

-Återställa NVRAM som håller reda på inställningar generellt skulle kunna vara en del av lösningen.

-SMC sköter hårdvara och har påverkan på USB-portar och resetta är en lämplig åtgärd om USB-portar strejkar. Om jag minns rätt så är hårddiskar med USB inkopplade där och det underlättar funktionen av hårddisk om USB fungerar i datorn.

...

Man bifogar länkar så att man/du ska läsa dem för där finns svar som är onödiga att skriva när de redan är skrivna.

...

Med den initiala klena beskrivningen du gav om problemet upplevde jag att du tittade bara på en sak, när det kanske är en annan sak man ska fixa. Småproblem efter en uppgradering av OS X löses oftast med de tre åtgärderna.

 

Jag har visst kollat länken du skickade (samtliga 3)... men, som sagt, det handlar om heeeeelllt andra saker som inte jag har problem med.

Självklart uppskattar jag att du försöker hjälpa till men gärna konkret tips/förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok, du säger att han skrev det INNAN jag beskrev problemet med hårddisken.... Fine! Men varför skriva samma sak igen EFTER att jag har talat om vad problemet är? :)

Det gjorde han inte. Han postade som inlägg #4.

 

Ditt problem (som det beskrevs i ditt enda inlägg före inlägg #4) kan mycket väl ha berott på något helt annat än det visade sig vara. Och det som Axelman skrev är en del av helt vanlig felsökning. Ditt problem kunde ha varit av en sådan art att det faktiskt fixat sig med Axelmans åtgärder.

 

Axelmans förslag var väldigt konkreta förslag. Om dessa inte löst problemet så rapporterar man detta och så går felsökningen vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det handlar om heeeeelllt andra saker som inte jag har problem med.

 

Inte bara andra saker. Som jag skrev innan: Tipsen kunde ha hjälpt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har visst kollat länken du skickade (samtliga 3)... men, som sagt, det handlar om heeeeelllt andra saker som inte jag har problem med.

Självklart uppskattar jag att du försöker hjälpa till men gärna konkret tips/förslag

Ditt svar visade absolut inget av att du kollat länkarna. Jag har varit här i snart femton år och varit aktiv och kollat och lärt. Jag är inte helt okunnig. Som vi skrev tidigare, av brist på info börjar man från början. Att du skriver heeeelt imponerar inte på mig utan säger mig att du inte lyssnar när man pratar med dig. Det är inte många som tar i med blå text för att beskriva att man bommat goda råd......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skippar allt det sista, det var inte min mening att göra er två upprörda. Istället för det skulle jag uppskatta er hjälp med att veta hur jag kan gå vidare med detta... och btw jag har testat Axelmans förslag, men det hjälpte inte.

 

Testa idag att koppla till en annan extern hårddisk, och den kunde inte ens min Mac hitta/öppna....

 

Jag märker ingen skillnad mellan el capitan och yosemite förutom det här med hårddisken... är det smart att återställa yosemite för att slippa detta?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte upprörd och förmodligen inte Telly heller. Det är lugnt. Använder du någon USB-hubb som du ansluter hårddisken till eller kör du direkt i datorn? Har du ingen kontakt oavsett vilken USB-port du provar i datorn? Fungerar någonting annat i USB-portarna eller är det helt dött? Fungerar din hårddisk i en annan dators USB-uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker ingen skillnad mellan el capitan och yosemite förutom det här med hårddisken... är det smart att återställa yosemite för att slippa detta?

 

Det smartaste vore att sluta använda NTFS på disken. Men det kräver en omformatering och då försvinner ALLA filer du har på disken. Har du bara backuper (helst två) så ska det inte vara något problem.

Backuper ska du ju ha i vilket fall. :)

 

Om den andra disken är hel och får tillräckligt med ström så ska den dyka upp i Apples Skivverktyg.

Rätt vanligt är att sladden är sönder. Testa en annan sladd. Eller ett annat USB-uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu fick jag "kontakt" med den andra hårddisken, den kom upp när jag kopplade den till datorn. Men det är samma sak här... kan inte överföra filer till den.

 

Pratade idag med Apple Support och rådet jag fick var att hitta a) uppdaterat 3:e parts program (se bild) eller B) formatera om mina hårddiskar till rätt format. att formatera mina hårddiskar är jag inte så förtjust i då jag har massor med viktiga filer....

 

Jag har två 3:e partsprogram sedan tidigare, men det verkar som att dem har slutat fungera efter uppdateringen.

 

post-73854-0-15491600-1467189657_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu fick jag "kontakt" med den andra hårddisken, den kom upp när jag kopplade den till datorn. Men det är samma sak här... kan inte överföra filer till den.

 

Pratade idag med Apple Support och rådet jag fick var att hitta a) uppdaterat 3:e parts program (se bild) eller B) formatera om mina hårddiskar till rätt format. att formatera mina hårddiskar är jag inte så förtjust i då jag har massor med viktiga filer....

 

Jag har två 3:e partsprogram sedan tidigare, men det verkar som att dem har slutat fungera efter uppdateringen.

 

Jag skrev för ganska många inlägg sedan att du måste uppdatera tredjepartsprogramvaran. :)

 

Om dina filer är viktiga så ska du ha backup. När du har backup är det ju inte något problem att formatera om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...