Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Copyswede fick rätt: Iphone omfattas av privatkopieringsavgift


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Ja, frågan är väl vad de (artikeln) definierar som privatkopiering där. Menar de: Jag har en skiva och lägger in i mitt musikbibliotek?, eller att jag lånar din nya skiva med Samir & Viktor, och kopierar den?

 

De menar säkert inte offline-spellistor. Det vet man inte hur utbrett det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Created
  • Senaste svar

 

Domen är korrekt enligt gällande lagstiftning. Men du kanske menar att du tycker att lagen är felaktig?

 

 

Domen är en TOLKNING enligt gällande lagstiftning som INTE är aktuell med tanke på den teknikutveckling som varit.

Så både tolkningen och gällande lag är fel eftersom den inte är nog klar vad som gäller.

 

<sniip>

 

Förolämpning borttagen

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Domen är korrekt enligt gällande lagstiftning. Men du kanske menar att du tycker att lagen är felaktig?

Du verkar leva i någon villfarelse att en lag är huggen i sten.

En lag kan och ska förändras när så är behövligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, frågan är väl vad de (artikeln) definierar som privatkopiering där. Menar de: Jag har en skiva och lägger in i mitt musikbibliotek?, eller att jag lånar din nya skiva med Samir & Viktor, och kopierar den?

Det hela började väl med att folk spelade in sina LP på kassetter att ha i bil mm, lånade och kopierade varandras kassetter samt spelade in hotlistor från radio (videon gjorde samma sak med TV)?

Det första kan likställas med det kursiva, det andra med det understrukna och det tredje med att plocka hem en fil från youtube eller svtplay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med "speciellt ägnad" är intressant. Tidigare ansågs ju datorer, mobiler och surfplattor vara just det när det gällde tv-licens. Fast till slut avgjorde domstol att de inte var det, och därför inte är licenspliktiga. Med mobiler verkar det ha blivit tvärtom. Inte logiskt. Men juridik är väl inte det, Justitia är blind.

Fast vad gäller TV-avgift så var det väl snarare frågan om en dator alls kunde ta emot en utsändning (av TV) eller inte. Och det kan den inte.

 

"Där påpekade jag att en dator inte ”utgör teknisk utrustning avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program” som det står i lagtexten. Internet i sig stöder inte utsändning utan levererar data på begäran, säger Gunnar Karlsson, som är professor i teletrafiksystem."

 

"Gunnar Karlsson fortsätter debattera och skriver nu även en omfattande teknisk rapport av den tekniska definitionen som anges i lagtexten.

– I en debattartikel har du bara ett visst utrymme och den kräver en viss sorts retorik. Rapporten gjorde det möjligt att skriva på mina egna villkor.

Rapporten ”Radio- och tv-avgiften och internet” skickades till bland andra Radiotjänst, medier och nyckelpersoner inom public service. När sedan avgörandet kom i Högsta domstolen syntes det i domslutet att de tagit del av rapporttexten, menar Gunnar Karlsson.

Domen tillbakavisade Radiotjänst krav och gav Nicklas Nygren rätt."

https://campi.kth.se/nyheter/han-befriade-alla-datoragare-fran-tv-avgift-1.505068

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar leva i någon villfarelse att en lag är huggen i sten.

En lag kan och ska förändras när så är behövligt.

Visst. Men tills dess lagen är ändrad så gäller den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Domen är en TOLKNING enligt gällande lagstiftning som INTE är aktuell med tanke på den teknikutveckling som varit.

Så både tolkningen och gällande lag är fel eftersom den inte är nog klar vad som gäller.

Något som många som är mycket duktigare än du att avgöra redan påpekat.

Men du vill som vanligt leka bror duktig och mästra alla som inte håller med så fuck off

Fast när det handlar om HD så tolkar de alltid rätt, det är liksom så lag fungerar i Sverige. Skulle lagen säga dödsstraff för fildelning om och endast om fildelaren är vänsterhänt så ska domstolen följa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om en lag är felaktig så är givetvis alla domar enligt den lagen felaktiga.

Det beror väl på hur man definierar om ett domslut är "fel". Om ett domslut följer lagen så är väl domslutet i sig korrekt? Och därmed inte "fel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad gäller TV-avgift så var det väl snarare frågan om en dator alls kunde ta emot en utsändning (av TV) eller inte. Och det kan den inte.

 

"Där påpekade jag att en dator inte ”utgör teknisk utrustning avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program” som det står i lagtexten. Internet i sig stöder inte utsändning utan levererar data på begäran, säger Gunnar Karlsson, som är professor i teletrafiksystem."

 

"Gunnar Karlsson fortsätter debattera och skriver nu även en omfattande teknisk rapport av den tekniska definitionen som anges i lagtexten.

– I en debattartikel har du bara ett visst utrymme och den kräver en viss sorts retorik. Rapporten gjorde det möjligt att skriva på mina egna villkor.

Rapporten ”Radio- och tv-avgiften och internet” skickades till bland andra Radiotjänst, medier och nyckelpersoner inom public service. När sedan avgörandet kom i Högsta domstolen syntes det i domslutet att de tagit del av rapporttexten, menar Gunnar Karlsson.

Domen tillbakavisade Radiotjänst krav och gav Nicklas Nygren rätt."

https://campi.kth.se/nyheter/han-befriade-alla-datoragare-fran-tv-avgift-1.505068

Jo, men det finns inget som säger att en mobil är avsedd för eller särskilt ägnad åt att lagra egenrippad musik. Man kan se tv på en mobil och man kan lyssna på egenrippad musik på en mobil. Kanske faller just Iphone för detta eftersom man via Itunes erbjuder en enkel synkning av den egenrippade musiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det finns inget som säger att en mobil är avsedd för eller särskilt ägnad åt att lagra egenrippad musik. Man kan se tv på en mobil och man kan lyssna på egenrippad musik på en mobil. Kanske faller just Iphone för detta eftersom man via Itunes erbjuder en enkel synkning av den egenrippade musiken?

Om jag förstått saken rätt så säger lagens förarbeten att "särskilt lämpad för" betyder att apparaten alls kan hantera lagring av musik och film.

Domstolarna tittar ju inte bara på lagtexten i sig, utan även på avsikten med lagen.

 

EDIT: Dessutom så är väl hårddiskar också drabbade av avgiften. Och en hårddisk kan ju inte ens spela upp musiken, bara lagra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... "särskilt lämpad för" betyder att apparaten alls kan hantera lagring av musik och film. ...

Det där är ur ett lekmannaperspektiv mer än lätt komiskt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på hur man definierar om ett domslut är "fel". Om ett domslut följer lagen så är väl domslutet i sig korrekt? Och därmed inte "fel".

 

Jag definierar "fel" som motsatsen till "rätt".

 

Domstolar kan mer eller mindre jämföras med funktioner där lagen är definitionen av funktionen. Då är domslutet givetvis alltid korrekt, men definitionen, alltså lagen, kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag definierar "fel" som motsatsen till "rätt".

 

Domstolar kan mer eller mindre jämföras med funktioner där lagen är definitionen av funktionen. Då är domslutet givetvis alltid korrekt, men definitionen, alltså lagen, kan vara fel.

Nu gällde det HD, eller hur? I de fallen är det lite speciellt, eftersom deras beslut kommer att vara vägledande för framtida tolkningar.

Men annars gör domstolarna bedömningar som kan vara mer eller mindre bra, mer eller mindre välmotiverade. Domstolarna är inte ett slags algoritm där vissa invärden resulterar i ett givet resultat. Och jag tror inte att det skulle vara önskvärt heller med en ofelbar maskin som ersatte de nuvarande domstolarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom är tekniskt korkade.

 

Nej, du är korkad som påstår något så korkat. Om du tar och läser domen som jag länkade till så ser du säkert att HD är mycket väl medvetna om det tekniska läget idag men lagen är skriven på det sättet att de inte kan förbise det.

Det är riksdagen som stiftar lagar, inte HD. Om du har problem med en lag så bör du ta upp det med din riksdagsledamot eller själv engagera dig politiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, du är korkad som påstår något så korkat. Om du tar och läser domen som jag länkade till så ser du säkert att HD är mycket väl medvetna om det tekniska läget idag men lagen är skriven på det sättet att de inte kan förbise det.

Det är riksdagen som stiftar lagar, inte HD. Om du har problem med en lag så bör du ta upp det med din riksdagsledamot eller själv engagera dig politiskt.

 

Nej dom är tekniskt korkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej dom är tekniskt korkade.

 

Vilken del av domens skrivningar är det som du specifikt tänker på i det sammanhanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har undvikit den här tråden i en evighet och kommer att fortsätta att göra det...

...är man så villig att betala kassettskatt för ingenting, ja då sitter vi där...heja vänstern... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har undvikit den här tråden i en evighet och kommer att fortsätta att göra det...

...är man så villig att betala kassettskatt för ingenting, ja då sitter vi där...heja vänstern... :galetglad:

 

Skatten har funnits under ett antal borgerliga regeringar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Handlar ju inte om vem som sitter vid rodret. I det här falllet sitter alla handfallna oavsett politisk färg och lutar sig mot skatteintäkterna istället.

 

Jag var blå, men nästa val blir nåt helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite som med Trump, han twittrar nåt och hela det amerikanska media cirkusen hånar honom och försöker insinuera att han skrivit fel under den sena timmen...doh. (Cov fe`fe)

 

Han vet mkt väl vad han twittrade, det är bara det att alla "grävande" amerikanska journalister inte vet vad de ska gräva efter längre...för de har litat på Obama i mer än 8 år..och han var inte ens tillförlitlig...lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske blev överkurs men...covfefe....grovt översatt blir " I will stand up"....vilket låter väldigt sunt i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så...Trump är nog inte så korkad som hela den västerländska media försöker framställa honom som sådan...sry guys...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under tiden är fortfarande Copyswede en sjuk villfarelse som är skattefinansierad. Dvs alla vi skattebetalare finansierar deras tveksamma verksamhet. Och det sker under gällande regering...tack och god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...