Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny Speedtest hos Sourceforge.net


xeric

Rekommendera Poster

Ser ut som att Sourceforge.net har lanserat en helt ny Speedtest...

Internet Speed Test - HTML5 Speed Test

Ser riktigt bra ut. Och med enkla bra förklaringar nedanför. :yeahbaby:

- - -

Här var en annan sida som skriver lite om den:

The new SourceForge Internet Speed Test includes some other useful connection tests as well.

“The new Sourceforge Internet Speed Test also tests a current connection for Latency/Ping, Jitter, Download Speed, Upload Speed, Buffer Bloat, and Packet Loss.”


En (1) anledning mindre att använda Flash. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Hmm.

Services supported nämner Skype video.

Services not recommended nämner Skype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Services supported nämner Skype video.

Services not recommended nämner Skype.

Samma här. Kan ha med "packet loss" att göra. Ändå rätt egendomligt.

Testet funkar i Chrome för Mac i alla fall. Värre är väl att det mäter fel. Latency/Ping 273 ms. Skulle inte tro det, med mitt ADSL... Sedan är jag skeptisk till downloadsiffran också.

Nä, det blir nog Bredbandskollen i fortsättningen också.

Men det kanske kan bli något på sikt. (Tror jag det, egentligen? Nej).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Services supported nämner Skype video.

Services not recommended nämner Skype.

Jag hade bara “Gaming” i not recommended. Men det var ju lustigt att den nämde Skype och inte Skype Video, om du ev har slö lina.

 

Samma här. Kan ha med "packet loss" att göra. Ändå rätt egendomligt.

Testet funkar i Chrome för Mac i alla fall. Värre är väl att det mäter fel. Latency/Ping 273 ms. Skulle inte tro det, med mitt ADSL... Sedan är jag skeptisk till downloadsiffran också.

Nä, det blir nog Bredbandskollen i fortsättningen också.

Men det kanske kan bli något på sikt. (Tror jag det, egentligen? Nej).

Ja, pingvärdena var lite högt - å andra sidan verkar den jobba lite annorlunda med och kollar mer/fler saker där. Sen så klart så beror det ju på vad de pingar emot. Är det en utländsk server i långbortistan, så lär värdena vara högre. Stäng av alla ev brandväggar och kör om igen. Min Little Snitch fick spunk, så jag testade utan sen. Bara så inte alla godkännanden ev påverkar någon tid.

 

Jag fick 129ms - vilket är rätt högt. Testar jag däremot bara ping (i Terminalen) mot en sida i Sverige ligger det på ≈ 29ms (avg).

# ping -c 3 <foobar>.se

// ...
--- <foobar>.se ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 24.170/29.482/38.288/6.271 ms

 

Klickar man på “View Details” så kommer det mer info.

 

post-64246-0-90998500-1465445904_thumb.jpg

 

- - -

 

Ner&upp fick jag 12/8 vilket nog stämmer rätt bra med mitt 4G modem utan antenn. Hade runt 14-18 (ner) med 4G-routern innnan. El rättare sagt ≈ 1.75-2.3MB/s Det skall bli spännande att se vad det kan bli med min yttre (riktade) antenn sen. Väntar på en liten kabel bara. Upp till 30Mbit/s klarar masten och är det abonnemanget jag har.

 

Här är hela...

post-64246-0-94221500-1465446484_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brebandskollen har en beta på gång för html5, men de tycker själva att det inte funkar så bra med html5. Men jag såg häromveckan (förra?) att de nämde att Netflix har skaffat sig en bra speedtest i html5.

 

Sen har ju bredbandskollen sin gamla TP-test som man kör som program i datorn - om man inte har Flash.

Finns ju många små html5-versioner ute, av blandad kvalitét. Men det som är intressant är ju när det kommer större aktörer då och lägger ut en version - typ Netflix och Sourceforge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netflix https://fast.com/sv/ fick till det bättre vad gäller nedladdningshastigheten. Vettiga synpunkter de kommer med på Bredbandskollen. Fast vilken "native app" menar de för Mac? Gamla TP-test?

 

Edit: Lustigt, jag kunde köra gamla TP-test från skivavbilden, men sedan påstod Mac OS X att skivavbilden och programmet var skadat, när jag ville installera det. Sedan gick det inte att köra från skivavbilden heller. Antar att någon säkerhetsfunktion i Mac OS X blockerade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vilken "native app" menar de för Mac? Gamla TP-test?

Nej, som jag förstått det så istället för att hoppa på html5-tåget skall de ta fram nya s k “native apps” istället - som man kör direkt i den miljön man testar med. Dvs ett gäng olika program för Linux, Win, OS X, Android, iOS osv. Och det är ju såklart det ultimata, än att sitta online på en websida och häcka. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, som jag förstått det så istället för att hoppa på html5-tåget skall de ta fram nya s k “native apps” istället - som man kör direkt i den miljön man testar med. Dvs ett gäng olika program för Linux, Win, OS X, Android, iOS osv. Och det är ju såklart det ultimata, än att sitta online på en websida och häcka. :yeahbaby:

Okej, vad bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad bra. :)

Ja, allt annat än Flash är bra bättre. :ThumbsUp:

 

Sen kan man såklart göra sina egna SpeedTest, utan att använda särskilda program för det. Ping i Terminalen mot en sida ger exakt de värden man vill ha.

ping <addr>
ping -c 3 <addr>  # skickar 3st

Att mäta hastigheten ner/upp kan man göra på lite olika sätt. Upp är väl lite svårare om man inte har något eget ställe att skicka en fil till, men ner går ju alltid bra. Man kan använda wget, curl, rsync, scp osv. (de 3 sista där finns std i OS X).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag hade bara “Gaming” i not recommended. Men det var ju lustigt att den nämde Skype och inte Skype Video, om du ev har slö lina.

 

Ja, pingvärdena var lite högt - å andra sidan verkar den jobba lite annorlunda med och kollar mer/fler saker där. Sen så klart så beror det ju på vad de pingar emot. Är det en utländsk server i långbortistan, så lär värdena vara högre. Stäng av alla ev brandväggar och kör om igen. Min Little Snitch fick spunk, så jag testade utan sen. Bara så inte alla godkännanden ev påverkar någon tid.

 

Jag fick 129ms - vilket är rätt högt. Testar jag däremot bara ping (i Terminalen) mot en sida i Sverige ligger det på ≈ 29ms (avg).

# ping -c 3 <foobar>.se

// ...
--- <foobar>.se ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 24.170/29.482/38.288/6.271 ms

 

Klickar man på “View Details” så kommer det mer info.

 

attachicon.gifSpeedtest_02.jpg

 

- - -

 

Ner&upp fick jag 12/8 vilket nog stämmer rätt bra med mitt 4G modem utan antenn. Hade runt 14-18 (ner) med 4G-routern innnan. El rättare sagt ≈ 1.75-2.3MB/s Det skall bli spännande att se vad det kan bli med min yttre (riktade) antenn sen. Väntar på en liten kabel bara. Upp till 30Mbit/s klarar masten och är det abonnemanget jag har.

 

Här är hela...

attachicon.gifSpeedtest_01.jpg

Det där "stäng av alla ev brandväggar …" beror på vad man vill testa. Vill man kontrollera att man man får det man betalat för så ska givetvis så mycket som möjligt av det som påverkar uppkopplingen stängas av. Vill man mäta prestanda i verkligheten så ska givetvis allt normalt vara igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...