Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sonos säker nätverket/internet


mpower

Rekommendera Poster

Hej!

Jag (jag och mina kollegor på jobb) har ett litet problem med Sonos inkopplat på ett nätverk. När vi har datorer, skrivare och Sonos-utrustning inkopplat på ett och samma nätverk, tappar vi internet i hela nätverket titt som tätt. Det är bara till att starta om router/switch som gäller för att få igång det igen.

 

Vi provade en annan sak, att koppla inkommande lina till en switch och därefter två olika routers till switchen - en router för datorer och skrivare samt en för Sonos. Men resultatet blev den samma. I detta skede visste vi inte till 100% om det verkligen var Sonos som var boven i dramat.

 

Nästa variant vi provade då var att vi plockade bort Sonos helt från det "vanliga" nätverket och byggde upp ett eget för Sonos med en 3G-/4G-router vilket har påvisat oss att det verkligen är Sonos som orsakar problemet. Då allt annat som ligger på det fastanätveret/internet hålla sig uppe 24/7 så går Sonos upp och nere flera gånger per dag/dygn.

Ingen av oss är direkt kunniga på Sonos över huvud taget men vi tycker det borde fungera då det är lite som om just Sonos är lite av herren på täppan inom området.

 

Någon som vet vad problemet kan vara, varför det beter sig som det gör och/eller hur man kan bli kvitt problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonos vad för något? Högtalare? Musikstreamer? Modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonos vad för något? Högtalare? Musikstreamer? Modell?

 

Nu har jag inte 100% koll på det hela. Men det streamas musik från Spotify till olika rum, streamas även ljud från TV:n när den används. Antar det är någon Connect-enhet och en del högtalare. Kan som sagt inget om Sonos själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag fått lite mer kött på benen. Det är sju "förstärkare" och 14 högtalare. Förstärkarna är kopplade till varandra och styrs från en dator. Två högtalare är kopplade till varje förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och byta kanal på sonos-nätverket. Inställningar - avancerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och byta kanal på sonos-nätverket. Inställningar - avancerat

 

Tack för tipset men i detta fallet så används det inte trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...