Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBPro 2012 som är FANTASTISKT seg!


BatmanGefle

Rekommendera Poster

BatmanGefle

Hej,

min hustrus Macbook Pro (mitten 2012, 2,5GHz Intel core i5, 4GB 1600 Mhz DDR3, OS X El Capitan ver. 10.11.4) har blivit något fantastiskt seg och jag har slut på idéer om vad det kan vara för fel så jag hoppas på hjälp!

De sista månaderna så går den knappt att använda! Det går hjälpligt att kolla mail mm, men allt annat är den för seg för. Badbollen kommer upp vid flikbyte i Chrome, vid hoppning mellan program, när man klickar markören till ny rad, vid ALLT!!

Tar onormalt lång tid att boota upp, men den kommer igång... Ikoner i Dock står och hoppar i evigheter innan programmet kommer igång...

 

Har installerat om OS X flera ggr (ej återskapat från Time Capsule e. dyl. utan helt "rena" installationer); hjälper ej!

Har återställt SMC och PRAM; hjälper ej!

Har kört Apple Hardware Test; hittar inget fel!

Har kört Onyx (rensa och underhåll); hittar inget fel!

 

Då man tittar på "Om den här datorn" och "Lagring" så ser hårddisken ut att vara ca 80-90% tom (de liggande, färgade staplarna) men tittar man under "Översikt", "Systemrapport", "Lagring" så ser det dock konstigt ut... "Logisk volymgrupp; ledigt utrymme" säger 19MB ledigt... Och under det så visas "disk0s2" som "Typ av medium: Rotation"..?? (se bild). Det finns bara en hårddisk i datorn och det är en SSD. I min MacAir ser det helt annorlunda ut under den fliken men det kanske bara är skillnad mellan MBP och Air?

 

post-79486-0-64890600-1465247113_thumb.jpeg

 

Evigt tacksam om någon som begriper vad som pågår kan hjälpa till att identifiera felet!

 

//M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

// ... //

 

... ledigt utrymme" säger 19MB ledigt... Och under det så visas "disk0s2" som "Typ av medium: Rotation"..?? (se bild). Det finns bara en hårddisk i datorn och det är en SSD.

 

// ... //

 

Evigt tacksam om någon som begriper vad som pågår kan hjälpa till att identifiera felet!

Du identifierade felet själv. :) 19MB ledigt... Då förstår jag att det är segt Du borde minst 19GB ledigt. Räkna 20GB + lika mycket till som du har RAM installerat, så är du någorlunda safe.

 

Enligt infon på din bild är det en mekanisk disk du har, därav “rotation”. (HDD vs SSD)

 

- - -

 

Börja med att ta en backup om du inte redan har det. Använd gärna CCC (Carbon Copy CLoner) eller SuperDuper så du får en bootbar backup.

 

Gör en säker start. Det rensar upp en del cache och annat. Är det så att du(ni sällan startar om datorn så kan det bygga upp en hel del. Starta med ⇧ nedtryckt, logga in på skrivbordet och sen direkt en normal omstart.

 

Om du använder TM? Kolla om TM använder lokala backup'er. Stäng av dem i sånt fall. Det kan fylla en disk på nolltid.

 

I Terminal:

sudo tmutil disablelocal

 

Och sen såklart... rensa upp lite filer på disken, spec om det med TM inte är aktuellt.

 

Du kan börja där i a f.... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Du identifierade felet själv. :) 19MB ledigt... Då förstår jag att det är segt Du borde minst 19GB ledigt. Räkna 20GB + lika mycket till som du har RAM installerat, så är du någorlunda safe.

 

Enligt infon på din bild är det en mekanisk disk du har, därav rotation. (HDD vs SSD)

 

- - -

 

Börja med att ta en backup om du inte redan har det. Använd gärna CCC (Carbon Copy CLoner) eller SuperDuper så du får en bootbar backup.

 

Gör en säker start. Det rensar upp en del cache och annat. Är det så att du(ni sällan startar om datorn så kan det bygga upp en hel del. Starta med ⇧ nedtryckt, logga in på skrivbordet och sen direkt en normal omstart.

 

Om du använder TM? Kolla om TM använder lokala backup'er. Stäng av dem i sånt fall. Det kan fylla en disk på nolltid.

 

I Terminal:

sudo tmutil disablelocal

Och sen såklart... rensa upp lite filer på disken, spec om det med TM inte är aktuellt.

 

Du kan börja där i a f.... :crossfingers:

Ska kolla det där med lokala backuper. 19MB ledigt är vad det står utan att disken är fylld med något "extra"! Eftersom den knappt fungerar så är Chrome det enda som har laddats ner... Gjorde back-up på foton mm på TC men inte laddat tillbaka dem eftersom den är som den är, så att disken är fylld är något den gjort helt själv! Det "roliga" är att sen inte fungerar som den skall direkt efter ominstallation heller! Den fyller isf upp disken direkt!

 

Och en till fråga; varför syns det inte på de färgade staplarna att den är fylld?? Program,musik,bilder i olika färger...De visar att 90% av disken är tom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19MB ledigt är vad det står utan att disken är fylld med något "extra"!

 

// ... //

 

Och en till fråga; varför syns det inte på de färgade staplarna att den är fylld?? Program,musik,bilder i olika färger...De visar att 90% av disken är tom!

Något av dem är ju uppenbarligen fel. :) Börjar fundera på om det inte är så att du har 2 diskar och tittar på olika ställen... ja, om du nu säger att det är en SSD (1'a inägget) vilket bilden visar att det är en HDD. Disken på bilden heter disk1, och det börjar alltid med disk0, så någonting mer har du där.

 

I Terminalen, kör:

diskutil list | pbcopy

...och klistra det här sen i en kodruta (ikon: <>).

 

Hos mig ser det ut såhär:

post-64246-0-24862200-1465279069_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Jag är borta nu men jag ska göra det på torsdag då jag kommit hem.

Börjar tveka om det är ssd nu...jag har alltid tänkt att hon beställde en sån för vi pratade om det men nu blir jag osäker...och skärmdumpen säger ju annat.

Oavsett det så är det GARANTERAT bara en HD i den iaf, det är jag säker på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba MK5065 är en vanlig hårddisk 512 GB och det billigaste standardalternativet i MBP och är bara en 5400-varvare som är dessutom ganska slö för att vara en vanlig hårddisk. Med tanke på allt som beskrivs håller disken förmodligen på att ge upp. Köp en SSD Samsung 850 Evo 512 GB och datorn blir extremt snabb på allt som involverar hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på allt som beskrivs håller disken förmodligen på att ge upp.

Du verkar bortse från det faktum att disken är knökfull. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tolkar du

Har installerat om OS X flera ggr (ej återskapat från Time Capsule e. dyl. utan helt "rena" installationer)

och

Då man tittar på "Om den här datorn" och "Lagring" så ser hårddisken ut att vara ca 80-90% tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tolkar du

Har installerat om OS X flera ggr (ej återskapat från Time Capsule e. dyl. utan helt "rena" installationer)

och

Då man tittar på "Om den här datorn" och "Lagring" så ser hårddisken ut att vara ca 80-90% tom

Att det är någonting som är knas, eftersom bilden visar att det endast är 19MB “Ledigt”. Det är bäst att avvakta till han fått kolla på vad/vilka diskar som eg sitter i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är någonting som är knas, eftersom bilden visar att det endast är 19MB “Ledigt”. Det är bäst att avvakta till han fått kolla på vad/vilka diskar som eg sitter i datorn.

Jag tänker alltid att det är överfyllt när problematiken är toksegt. Men vad han skriver och vad skärmdumpen säger är motstridigt. Sen ska inte Macen kunna fungera överhuvudtaget med bara 19 MB ledigt. Därför drar jag slutsatsen att disken är felaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Så hdd kan vara trasig/på väg att ge upp utan att AHT kan upptäcka det (mitt fel att tro att det var en ssd, men då är iaf en sak mindre motsägelsefullt i skärmdumpen)?

Har bytt hdd på en vanlig PC, men hur är det att byta på Mac? Kan en normalt händig person göra det eller ska jag lämna in den till firma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker alltid att det är överfyllt när problematiken är toksegt. Men vad han skriver och vad skärmdumpen säger är motstridigt. Sen ska inte Macen kunna fungera överhuvudtaget med bara 19 MB ledigt. Därför drar jag slutsatsen att disken är felaktig.

Ja, exakt... Så vi får se efter Torsdag sen då han kommer hem, så man kan få veta vad som sitter i datorn. 1 el 2 diskar? Vilken info är korrekt - bildens 19MB el 90%? osv...

Exempel, om det nu är 2 diskar i och den med 19MB är den andra disken (dvs inte systemdisken) så kan ju de förklara infon från texten jmf med bilden - och då att bilden bara är att den kommer från att ha markerat fel disk vid skärmdumpen. Är det en systemdisk lär den inte funka med så lite på, men om det är en lagringsdisk kan man nog tvinga ner den på mindre än så. Men det är förmodligen därför den är seg, att det är så lite kvar - och det påverkar ju även den 1'a disken då om den skall hämta grejjer från den 2'a. Och då spelar det ingen roll hur snabb den är om den får vänta.

 

På bilden heter den: BSD-namn: disk1.

Då finns det en som heter disk0 med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hdd kan vara trasig/på väg att ge upp utan att AHT kan upptäcka det (mitt fel att tro att det var en ssd, men då är iaf en sak mindre motsägelsefullt i skärmdumpen)?

Har bytt hdd på en vanlig PC, men hur är det att byta på Mac? Kan en normalt händig person göra det eller ska jag lämna in den till firma?

Det är aldrig säkert att ett diskhaveri kan detekteras. Man måste av nödvändighet betrakta en hårddisk på två sätt. Det första är att betrakta den som en snart kraschad disk. Det andra är att disken är kraschad. Ingen disk är pålitlig. Alla kan krascha utan förvarning när som helst. En SSD är inte undantagen problem förutom att det inte finns mekaniska delar som är känsliga för rörelser och vibrationer.

...

Hårddisken kan tappa info pga dålig magnetism, defekta sektorer antingen genom brister i tillverkningen, dålig magnetism och till och med mekaniska skador av läsarmen. Elektroniken kan spöka i en hårddisk. Mekaniken kan kärva för att ge upp utan förvarning. Massor med risker.....

...

En normalhändig kan byta hårddisk på en MacBook Pro. Kolla länken.

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Replacement/10378

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Så vi får se efter Torsdag sen då han kommer hem, så man kan få veta vad som sitter i datorn. 1 el 2 diskar? Vilken info är korrekt - bildens 19MB el 90%? osv...

Exempel, om det nu är 2 diskar i och den med 19MB är den andra disken (dvs inte systemdisken) så kan ju de förklara infon från texten jmf med bilden - och då att bilden bara är att den kommer från att ha markerat fel disk vid skärmdumpen. Är det en systemdisk lär den inte funka med så lite på, men om det är en lagringsdisk kan man nog tvinga ner den på mindre än så. Men det är förmodligen därför den är seg, att det är så lite kvar - och det påverkar ju även den 1'a disken då om den skall hämta grejjer från den 2'a. Och då spelar det ingen roll hur snabb den är om den får vänta.

 

På bilden heter den: BSD-namn: disk1.

Då finns det en som heter disk0 med.

Hmm... det är knepigt detta... :laserbok::mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP 2012 13" drabbas oftare än andra av defekt intern "hårddisksladd". Det har visat sig ge skumma effekter. Sitter och tänker om det kan spela in på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP 2012 13" drabbas oftare än andra av defekt intern "hårddisksladd". Det har visat sig ge skumma effekter. Sitter och tänker om det kan spela in på något sätt.

Tror också på detta med defekt SATA kabel.

Skall ju vara ökänt fel på 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad jag kan läsa ut på bilden, så har du 460 Gb "Ledigt" (tillgängligt).

Symptomen du beskriver beror på 2 saker, hårddisken, eller sladden.

Min tanke är sladden OM hårdisken inte låter konstigt.

Lägg örat mot vänster sida om trackpaden och lyssna.

Du hör om det låter konstigt.

 

Min gissning är "sladden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

min hustrus Macbook Pro (mitten 2012, 2,5GHz Intel core i5, 4GB 1600 Mhz DDR3, OS X El Capitan ver. 10.11.4) har blivit något fantastiskt seg och jag har slut på idéer om vad det kan vara för fel så jag hoppas på hjälp!

De sista månaderna så går den knappt att använda! Det går hjälpligt att kolla mail mm, men allt annat är den för seg för. Badbollen kommer upp vid flikbyte i Chrome, vid hoppning mellan program, när man klickar markören till ny rad, vid ALLT!!

Tar onormalt lång tid att boota upp, men den kommer igång... Ikoner i Dock står och hoppar i evigheter innan programmet kommer igång...

 

Har installerat om OS X flera ggr (ej återskapat från Time Capsule e. dyl. utan helt "rena" installationer); hjälper ej!

Har återställt SMC och PRAM; hjälper ej!

Har kört Apple Hardware Test; hittar inget fel!

Har kört Onyx (rensa och underhåll); hittar inget fel!

 

Då man tittar på "Om den här datorn" och "Lagring" så ser hårddisken ut att vara ca 80-90% tom (de liggande, färgade staplarna) men tittar man under "Översikt", "Systemrapport", "Lagring" så ser det dock konstigt ut... "Logisk volymgrupp; ledigt utrymme" säger 19MB ledigt... Och under det så visas "disk0s2" som "Typ av medium: Rotation"..?? (se bild). Det finns bara en hårddisk i datorn och det är en SSD. I min MacAir ser det helt annorlunda ut under den fliken men det kanske bara är skillnad mellan MBP och Air?

 

attachicon.gifAias ssd.jpeg

 

Evigt tacksam om någon som begriper vad som pågår kan hjälpa till att identifiera felet!

 

//M

 

 

 

Kanon felsökning med screenshot och allt :-)

 

Datorn har Core Storage, ett virtuellt lager mellan den fysiska hårddisken och systempartitionen.

 

Bilden och texten visar att den logiska volymgruppen är full, inte systempartitionen(disk1), där du sparar dina filer.

Full volymgrupp innebär att du inte kan skapa fler partitioner, eftersom allt utrymme redan är reserverat.

Systempartitionen för OSX har 460GB ledigt, så dina prestandaproblem är alltså inte orsakade av brist på utrymme.

 

disk0 den fysiska hårddisken. Den logiska volymgruppen ligger på partition nr 2 (disk0s2)

Volymguppen håller din systempartition, disk1, där OSX och dina filer sparas.

 

SMART-statusen på hårddisken visar verifierad, vilket i och för sig inte är någon garanti att disken är hel, men i alla fall en indikation på att den verkar fungera.

 

 

Du kan testa hårddiskens prestanda med t.ex. gratisprogrammet Blackmagic disk speed test i Apple Store för att bekräfta att det är problem med överföringshastigheten.

 

Håller med föregående talare om att kabeln till hårddisken är klart misstänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Har inte upplevt några missljud från själva hårddisken så kanske kan börja med att byta kabel och se om det hjälper. Även om det inte blir bättre så är iaf en potentiell felkälla eliminerad...

Vet ni vilken slags kabel det är (och var kan jag köpa ny)? Kan jag hitta en på MediaMarkt e.dyl. eller använder Apple "egna" kablar som måste beställas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PM-a Stereotypen. Klicka på hans avatar i inlägg 19. Välj sedan Skicka mig ett meddelande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Så här ser det ut då jag kör "diskutil list":

post-79486-0-65276800-1465404086_thumb.jpeg

 

Om jag hade med "| pbcopy" fick jag inte att fungera..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut då jag kör "diskutil list":

attachicon.gifDiskutil list.jpeg

 

Om jag hade med "| pbcopy" fick jag inte att fungera..?

Var nog lite otydlig där... “pbcopy” lägger det i klippminnet direkt och visar inget i terminalen... Så man kan köra, och sen klistra in direkt. :yeahbaby:

 

Ja, det ser ut som en fusiondrive.

 

- - -

 

Att du inte gör skärmdumpar, istället för att fota skärmen med en kamera? Se till att spara dem som PNG el JPG om du skall posta dem på forumet.

  • ⇧⌘3 = Hela skärmen
  • ⇧⌘4 = Så kan du klicka/hålla ner och dra upp en yta.
  • ⇧⌘4 + mellanslag = Så växlar den till fönster läge. Flytta runt markören så ser du vilket fönster som blir aktivt.

Med mellanslag växlar du mellan fönster och yta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatmanGefle

Men tanke på hur seg datorn är så går det fortare att fota skärmen än att ta en skärmdump och försöka ladda upp den...inte svårare än så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...