Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att återställa TM-kopia


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Långt ämne kort:

 

Min mors dator krashade men nu när jag försöker återställa från Time Machine-kopia lagrat på TimeCapsule så får jag felmeddelanden.

 

 

Efter ominstallation av OSX på "ren" skiva har jag provat att starta både återställningsprogrammet/flyttassistenten. I båda fallen får man efter flera timmars arbete felmeddelandet att återställningsprocessen är klar men att flera filer inte kunnat återskapats. Man får även några exempel, samtliga filer av ganska oviktig natur. Emellertid består återskapat material bara av några få GB från "dokumentmappen". Bilder-mappen (som är den viktigaste) är helt tom. Totalt återskapat ca 10-20GB av en kopia på ca 200GB...

 

Än mer intressant är att de få filer som kopierats kan Finder förhandsgranska (man ser innehållet i textdokument osv) men om man försöker öppna eller kopiera filerna till annat ställe får man felmeddelande.

 

Fel vid... (kod -41*). Filen går inte att kopiera/läsa... (nåt sånt)...

 

*kanske var -43

 

Nu har jag även försök arkivera TM-kopian för att sitta lite säkrare. Kopieringen börjar men fastnar på ca 5 GB... Sedan går det inte att ta sig vidare... Försöker man avbryta kopieringen händer ingenting utan man måste starta om TC för att få kontakt med den igen...

 

1. Ska jag försöka mig på att reparera den skadade TM-kopian? Hur isf?

2. Borde jag lämna in på service? Vart i så fall? Någon som har något hum om vad sånt här kan kosta? (Stockholm)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på en mapp i Bilder i TM, väljer kopiera, kan du då kopiera den till skrivbordet ? Om du kan det, försöka att kopiera hela mappen Bilder. Annars kanske du kan rädda flertalet..

 

För mig är superduper eller carbon copy cloner lättare att förstå sig på. Finns bilderna på externa så finns de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Kan inte gå in i TM-säkerhetskopian via ikonen i menyfältet eftersom orginalpartitionen inte finns kvar. Har inte lyckats ladda skivavbilden i Finder heller... Det som jag är utlämnad till är att försöka återskapa från TC mha flyttassistenten som det ser ut nu.

 

För att testa något nytt har jag nu endast valt "Bilder" men även Biblioteksmappen följer med (går inte att välja bort). Ser inte bättre ut än att den har "hängt sig" vid en progress på ca 25% (vilket dock förhoppningsvis innebär 30-40 GB bilder...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Uppdatering:

 

Innan krashen var ju systemskivan instabil. Detta pga signalfel i interna SATA-kabeln. Det har skapat att visa filer är "korrupta" på något sätt. Sedan har TimeMachine säkerhetskopierat dessa filer som sedan gör backupen oläsbar, eller snarare svåravläst.

 

Lösningen verkar vara att välja tidigare återställningspunkter än den senaste.

En annan lösning är att använda flyttassistenten men endast återställa delar av användarfilerna, ex bilder, separat.

 

På så sätt har jag lyckats återskapa det viktigaste nu.

 

TAKE HOME MESSAGE:

  • Ha alltid en Offline-backup. Helst manuellt kopierad kopia av dina käraste filer.
  • Arkivera din TimeCapsule-hårddisk med jämna mellanrum.
  • Använd en tidigare återställningspunkt om det är svårt att återskapa en TimeMachinekopia.
  • Använd flyttassistenten och återställ endast delar av kopian om inte det fungerar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...