Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ordnar man kanallistan på en Samsung "smart" TV?


Telly82

Rekommendera Poster

Köpte en Samsung UE40JU6465U så kallad smart-TV. Hur i hela friden ställer man in kanallistan?

 

Det enda sätt jag hittat att utesluta kodade kanaler är att radera dem. Då kan jag inte få tillbaka dem om/när jag vill utan att göra en ny kanalsökning. Och den raderar ALLA kanalinställningar...

 

Man ska kunna välja en lista av favoriter. Men jag kan sedan inte be TVn att bara visa kanaler ur den listan. Alltså, jag kan inte trycka på P+ och P- och få den att hoppa över de kanaler som inte finns i favoritlistan.

 

Om man trycker på Menu och sedan bläddrar fram i menyerna till Kanallista, trycker vänsterpil och väljer min favoritlista så kommer det upp en lista med bara "mina" kanaler att välja ifrån. Problemet är att jag måste göra allt detta VARJE GÅNG.

 

Jag kan inte heller på något sätt sortera kanalerna så att den blandar analoga och digitala kanaler. Jag vill ha det så här:

Knapp 1: SVT 1 (digital)

Knapp 2: SVT 2 (digital)

Knapp 3: TV 3 (analog)

Knapp 4: TV 4 (digital)

Knapp 5: TV 5 (analog)

Knapp 6: TV 6 (digital)

 

Men jag kan bara få det så här.

Knapp 1: SVT 1 (digital)

Knapp 2: SVT 2 (digital)

Knapp 4: TV 4 (digital)

Knapp 6: TV 6 (digital)

Knapp 3: TV 3 (analog)

Knapp 5: TV 5 (analog)

 

Om jag tittar på en digital kanal och trycker på knapp 3 så väljer den att (försöka) visa den digitala kodade kanal 3 i stället för den analoga kanal 3.

Om jag tittar på en analog kanal och trycker på knapp 1 så visar den inte den digitala kanal 1.

Jag måste bläddra över "skarven" med P+ och P- och SEDAN kan jag välja med sifferknapparna bland dessa kanaler.

 

Är det jag som missat något eller är det såhär bakvänt?

 

Ja, jag har läst manualen:

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201508/20150806092714298/SWE_HMUDVBEUJ-1.312.pdf

 

 

Har en LG TV i fritidshuset. Där var det busenkelt att utesluta de kanaler man inte ville att den skulle bläddra i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Samsung smart TV visar senast visade kanallista när jag startar TV:n vilket vanligtvis är min favoritlista och i den hade jag tidigare blandat både analoga och digitala ComHem-kanaler innan jag gick över helt till digitalt via Boxer.

 

Har precis som du problem med kanalplatserna men inte orkat göra något åt det. Kör exempelvis SVT1HD och SVT2HD överst i min favoritlista men deras kanalplatser är typ 22 och 23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Samsung smart TV visar senast visade kanallista när jag startar TV:n vilket vanligtvis är min favoritlista och i den hade jag tidigare blandat både analoga och digitala ComHem-kanaler innan jag gick över helt till digitalt via Boxer.

 

Det gör inte min. :fundersam:

 

Tack för svar i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Samsung UE40JU6465U så kallad smart-TV. Hur i hela friden ställer man in kanallistan?

 

// ... //

Hur har du kopplat den till din Mac? :fundersam:

 

 

post-64246-0-67123500-1463946565_thumb.png

 

:D:totaltgalen:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat den till din Mac? :fundersam:

 

 

attachicon.gifmw.png

 

:D:totaltgalen:

 

Apple-TV3. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag har en Samsung dock äldre modell (ca 5 år gammal) men kanallistan är ett aber. Låt som ungefär samma gränssnitt...

Man kan utforma en favoritlista men som sagt måste man klicka in sig på dem varje gång. Om man vill göra om i ComHems förinställda kanallista som kommer upp efter en automatisk sökning får man först gå in och radera alla kanaler man inte vill ha (de man inte abbonerar på) och sedan kan man sortera om i kanallistans nummer - hur man gör det senare är lite småkrångligt...

Skulle man vilja lägga till en kanal senare så finns inget sätt att lägga till 1 kanal, utan man får göra en ny automatisk sökning och allt återställs - minst sagt irriterande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått svar från Samsungs support så kan jag meddela följande:

 

Jag får leva med att digitalkanalerna kommer i en grupp och analogkanalerna i en annan grupp.

Sedan så kunde man inte göra så att man med Ch list välja ”Favoriter 1” och trycka på OK.
Man måste med Ch list välja ”Favoriter 1”, BYTA TILL EN ANNAN KANAL I LISTAN och SEDAN trycka på OK. Då väljer TVn från Favoriter 1 fortsättningen. Det framgår inte i manualen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Utöver detta, när du sen går in på "smart-tv"knappen, typ den färgglada knappen du vet, mitt på din fjärrkontroll... Så är där appar som Netflix, C-More Youtube o.s.v. för att kolla film och video över nätet (om du har den inkopplad till internet alltså) och dom är ännu värre att få rätt med - la till HBO på min mammas för att hon ville kolla något där - Den blev helt tokig - Vägrade först att starta och när den sen gick igång sa den att jag hade ogiltigt användarenamn. Utan att den ens bett mig logga in...!

 

Och nä, hittade ingenstans att logga in heller.... Gav upp. Min mamma får inte se på HBO.

 

Samsung må vara bra på TV-aparaters hårdvara - men deras mjukvara är helt GALEN. Nästan så jag önskade att den iaf körde *host host* android *host host* eller något som va lite mer intelligent än det skiten dom har nu...!?

 

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Samsung må vara bra på TV-aparaters hårdvara -

Det är de inte heller.

 

Hade först en UE40JU7005, men den hade (mer eller mindre) obefintlig betraktningsvinkel, så den fick jag lämna tillbaka.

Fick i stället en UE40JU6465 som då har något bättre betraktningsvinkel.

 

Till saken hör att hos återförsäljaren så hade de bara 48-tumsmodellerna att visa upp. Och på dessa var betrakningsvinkeln mycket bättre än på 40-tumsmodellerna (som jag köpte).

 

Så här var resultatet från sämst till bäst:

UE40JU7005

UE40JU6465

UE48JU7005

UE48JU6465

 

Men även UE48JU6465 har långt kvar till nästan vilken datorskärm som helst.

 

Undra på att Samsung inte uppger betraktningsvinkeln i sina TV-specifikationer. Samsungs support vill inte uppge den heller, ens på en direkt fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Det är de inte heller.

 

Hade först en UE40JU7005, men den hade (mer eller mindre) obefintlig betraktningsvinkel, så den fick jag lämna tillbaka.

Fick i stället en UE40JU6465 som då har något bättre betraktningsvinkel.

 

Till saken hör att hos återförsäljaren så hade de bara 48-tumsmodellerna att visa upp. Och på dessa var betrakningsvinkeln mycket bättre än på 40-tumsmodellerna (som jag köpte).

 

Så här var resultatet från sämst till bäst:

UE40JU7005

UE40JU6465

UE48JU7005

UE48JU6465

 

Men även UE48JU6465 har långt kvar till nästan vilken datorskärm som helst.

 

Undra på att Samsung inte uppger betraktningsvinkeln i sina TV-specifikationer. Samsungs support vill inte uppge den heller, ens på en direkt fråga.

 

Haha så pass!

 

Har inte TV själv så är inte så insatt... Men har alltid haft uppfattningen av att deras bild ser klarast ut med bäst färger och kontrast och sånt så fort man går förbi någon på typ Elgiganten eller något och jämför med de andra runt omkring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, de har höga betyg på bilden i tester. Det var därför jag köpte en. Men testaren måste då sitta precis rakt framför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, de har höga betyg på bilden i tester. Det var därför jag köpte en. Men testaren måste då sitta precis rakt framför...

Skrev de inget om betraktningsvinkeln? Märkligt. Köpta av Samsung? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev de inget om betraktningsvinkeln? Märkligt. Köpta av Samsung? :fundersam:

Om man lusläser Råd och Röns test och fäller ner rätt saker så kan man se att de testat betraktningsvinkeln. Samsung är bland de bättre på betraktningsvinkeln. Det skumma är att Samsungs 48-tumsmodeller i detta test fått sämre betyg på betraktningsvinkeln är 40-tumsmodellerna. Alltså de modeller som ser bättre ut i mina ögon har fått sämre betyg. :fundersam:

Kan det vara så att Samsung bytt LCD-panelerna till en annan modell sedan testet gjordes? För att under några veckor kunde man inte köpa 7005-modellen; Samsung ska ha haft problem med tillverkningen.

post-11001-0-39100800-1464443834_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lusläser Råd och Röns test och fäller ner rätt saker så kan man se att de testat betraktningsvinkeln. Samsung är bland de bättre på betraktningsvinkeln. Det skumma är att Samsungs 48-tumsmodeller i detta test fått sämre betyg på betraktningsvinkeln är 40-tumsmodellerna. Alltså de modeller som ser bättre ut i mina ögon har fått sämre betyg. :fundersam:

Kan det vara så att Samsung bytt LCD-panelerna till en annan modell sedan testet gjordes? För att under några veckor kunde man inte köpa 7005-modellen; Samsung ska ha haft problem med tillverkningen.

Ja, det verkar märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...