Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försöker hitta SSD-disk 256GB, anno 2015...


Muyfa666

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte en Macbook Air 13" 2015 på kampanj. Det är instegsmodellen med 4GB ram och 128GB SSD. Jag har inga problem med ramminnet, men lagringsutrymmet tycks försvinna snabbt.

 

Jag har forskat runt och det finns ju i stort sett bara OWC som tredjepartsersättning. Det verkar dock som att de går lite väl varma och dessutom är de betydligt långsammare än den nya originaldiskarna.

 

Jag jagar runt på eBay för att hitta originaldiskar nu istället, men det är ganska begränsat utbud.

 

Kan man helt sonika köpa en original ersättningsdisk här i Sverige? Jag kanske har börjat i fel ände?

 

Har någon här gjort en liknande resa eller vet någon råd? Kan ni i så fall inkomma med tips?

 

Tack på förhand!

 

PS. Tänk nu på att jag precis börjat med att prova mac efter många år av pc, så en push i rätt riktning kunde få mig att helt byta ut pc-parken... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du garanti kvar så ryker garantin direkt om du tänker byta den själv

Lämna in den till en Applebutik och sätt i en större, 500 GB Samsung EVO

 

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-Inch+Early+2015+SSD+Replacement/38535

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag köpte en Macbook Air 13" 2015 på kampanj. Det är instegsmodellen med 4GB ram och 128GB SSD. Jag har inga problem med ramminnet, men lagringsutrymmet tycks försvinna snabbt.

 

Jag har forskat runt och det finns ju i stort sett bara OWC som tredjepartsersättning. Det verkar dock som att de går lite väl varma och dessutom är de betydligt långsammare än den nya originaldiskarna.

 

Jag jagar runt på eBay för att hitta originaldiskar nu istället, men det är ganska begränsat utbud.

 

Kan man helt sonika köpa en original ersättningsdisk här i Sverige? Jag kanske har börjat i fel ände?

 

Har någon här gjort en liknande resa eller vet någon råd? Kan ni i så fall inkomma med tips?

 

Tack på förhand!

 

PS. Tänk nu på att jag precis börjat med att prova mac efter många år av pc, så en push i rätt riktning kunde få mig att helt byta ut pc-parken... ;-)

Via Ifixits guide för byte av SSD hittar du begagnade ersättnings-SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan för all del lämna in hos en Appleverkstad om de kan fixa det åt mig. Tyvärr så verkar det ju inte gå att få ett normalt svar på om en verkstad faktiskt vill göra det åt mig eller ej. Apples egen sida verkar inte ha någon matnyttig info alls.

 

Ifixits begagnade 256GB originaldisk för 400 dollar är ju dock rena skämtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag kan för all del lämna in hos en Appleverkstad om de kan fixa det åt mig. Tyvärr så verkar det ju inte gå att få ett normalt svar på om en verkstad faktiskt vill göra det åt mig eller ej. Apples egen sida verkar inte ha någon matnyttig info alls.

 

Ifixits begagnade 256GB originaldisk för 400 dollar är ju dock rena skämtet.

En auktoriserad Appleverkstad tar 800 kr för jobbet, sedan tillkommer SSD i valfri storlek.

Var bor du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En auktoriserad Appleverkstad tar 800 kr för jobbet, sedan tillkommer SSD i valfri storlek.

Var bor du?

 

Ronneby, Blekinge. Jag har mailat en förfrågan till de två närmaste verkstäderna. Vi får väl se vad de säger då.

 

Den närmsta är faktiskt de som har hand om vår IT på jobbet. Ricoh-IT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vilket backupprogram kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara OWC som har passande 3:e parts flashdiskar.

http://macdata.se/?view=details&prodnr=OWCSSDAB2MB05

 

Be en Service Provider att beställa hem en Apple original flashdisk kommer inte löna sig då man inte kan få billigare utbytespris på lösa delar och blir svårt för providern att lämna garanti på delen när den inte är knuten till datorn via en reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... lagringsutrymmet tycks försvinna snabbt. ...

 

Sätter en slant på att datorn fylls av lokala Time Machine-kopior.

Du kanske kan posta en bild på Äpplet > Om den här datorn > Lagring?

 

Såg att du söker samma dator med större SSD, men du lär få problem där också med tiden om TM-kopior läggs på hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TM är avstängt och har så varit hela tiden. Detta är en ren hårdvarufråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

TM är avstängt och har så varit hela tiden. Detta är en ren hårdvarufråga.

Så du kör inte TM mot din NAS?

Har du satt in i hur TM fungerar? undrar bara för du skriver att du är ny på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad TM är men det är avstängt. Jag har inget alls som jag behöver ha backup på ännu så länge. Allt viktigt är i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat med två verkstäder. Butiken i Växjö erbjuder OWC Aura med montage för någorlunda humana priser.

 

Jag får nog avvakta lite, men det är ju iaf det bästa alternativet jag har så här långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela blev alldeles för bökigt, så jag fick krypa till korset och sälja min mac för att köpa modellen med mer RAM och större SSD.

 

Sånt är livet. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...