Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP eller iMac?


emiil-h

Rekommendera Poster

Tjena folket!

Sitter och börjar kolla på ny Mac då min snart har 3 år på nacken. Men behöver lite hjälp med köpet. Mitt krav är att den ska fungera felfritt i Final cut pro med mindre avancerat redigering men med givetvis lite specialeffekter.

 

Så frågan är hur bra dator jag behöver. Vet inte riktigt skillnaden själv på hur kärnor, GHz osv påverkar. Har sett att jag kan köpa en 21,5 tums iMac med 16gb ram för 17000, en MBP med samma specs skulle gå på 22000 (15 tums). Men det kanske räcker med en 13 tums MBP med dubbla kärnor och 8gb ram för 18500?

Om det ska vara bärbart eller inte är jag osäker på. Kör jag på iMac har jag fortfarande min Air som bärbar, dock ingen direkt redigering på den. Kör jag MBP har jag skärm och tangentbord till den på kontoret. Mest redigering kommer givetvis vara på kontoret men det är också gött att kunna göra det på tex tåget eller när man är iväg.

Sedan tänkte jag även på om det är värt att vänta på nya uppdateringar av dessa? Är inte i direkt behov utan kan klara mig till höst också.

 

Mvh

Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
sevensleeper

Har du behov av att ta med dig datorn och redigera någon annanstans? Om inte så hade jag köpt en iMac för att få stor skärm när du redigerar. Jag hade inte köpt mindre än 16 gb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 13" är klart svagare än en 15". Det är helt andra prylar under huven på 15". 15" är ungefär 50% mer kraftfull än 13" och lite vassare än 21" iMac. Så har du krav går 13" bort.

...

Ladda ner Mactracker så har du alla fakta på alla datorer. En väldigt nyttig detalj är Geekbenchresultatet. Det är ett väldigt bra jämförande test som visar skillnaderna inbördes mellan olika Macar. Ibland är skillnaderna minimala mellan två varianter. Ibland skiljer det massor. Oumbärligt!

...

Du kan se ett exempel på bilden nedan. Om man klickar på den blåmarkerade texten med processorsiffrorna hoppar det lilla fönstret upp. Så kan man se skillnaderna inbördes och dessutom öppna ett annat fönster på en annan dator och jämföra.

post-363-0-49601500-1464540051_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med Mactracker :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena folket!

 

Sitter och börjar kolla på ny Mac då min snart har 3 år på nacken. Men behöver lite hjälp med köpet. Mitt krav är att den ska fungera felfritt i Final cut pro med mindre avancerat redigering men med givetvis lite specialeffekter.

 

Så frågan är hur bra dator jag behöver. Vet inte riktigt skillnaden själv på hur kärnor, GHz osv påverkar. Har sett att jag kan köpa en 21,5 tums iMac med 16gb ram för 17000, en MBP med samma specs skulle gå på 22000 (15 tums). Men det kanske räcker med en 13 tums MBP med dubbla kärnor och 8gb ram för 18500?

 

// ... //

Om du skal jobba med Audio/Video så kanske man vill ha en något större skärm om man skall kunna se detaljer och annat. Jag tror att även om en 13" skulle “funka” prestanda mässigt, så kans det bli en “dumsnålt” beslut s a s. Du sitter nog där sen med en xtra kostad på en extern skärm som du kan ha då. Och det är väl en ok lösning om du vill kunna ha med dig datorn, som bärbar. Annars, gå på en ngt större iMac.

 

Sen undrar jag nog om inte dual core är lite för lite. En quad core är nog bättre, el det minsta om du skall ha till just A/V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 21" iMac plus din extra skärm du redan har så har du en skärm till bilden och den andra till paletter och verktyg. Jobbar du med bilder, video eller musik då är flera skärmar alltid bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...