Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS 9.2.2 till MDD 2003


Draefend
 Share

Rekommendera Poster

Söker svenskt Mac OS 9.2.2 som är kompatibelt med de sista macarna som kunde startas direkt i OS 9. Så vitt jag har förstått så var versionen som kom med 2003 års Power Mac G4 MDD (ej Firewire 800-modellen) kompatibel med alla de macar som kunde startas i OS 9, men jag tar gladeligen emot tidigare versioner också, som t.ex. till sista Titanium-powerbooken (modellnummer A1025, 867MHz-1,0GHz) eller sista iBook G3 (A1005, 800-900 MHz).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av det. Har sökt länge och köpt versioner på eBay som jag trodde var kompatibla men som i slutänden inte gick att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Men den här då, en Mac OS 9.2.2 multilingual DVD installer for Panther and Tiger? Kan det vara nåt? :)

 

http://www.macintoshrepository.org/1262-mac-os-9-2-2-classic-multilingual-dvd-installer-for-panther-and-tiger

 

Finns en hög med varianter här:

http://www.macintoshrepository.org/system/?p=4

Redigerad av Hedenhös
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Men den här då, en Mac OS 9.2.2 multilingual DVD installer for Panther and Tiger? Kan det vara nåt? :)

 

http://www.macintoshrepository.org/1262-mac-os-9-2-2-classic-multilingual-dvd-installer-for-panther-and-tiger

 

Finns en hög med varianter här:

http://www.macintoshrepository.org/system/?p=4

Den förra är bara för classic-läget i OS X och ingen av de senare är moderna nog heller tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har fortfarande inte funnit något. Finns här ingen som har gamla systemåterställningsskivor liggandes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag har samma fråga! Skulle vilja ha Mac OS 9.2 på svenska till en Power Mac G4 Quicksilver (2001). Någon här som vet vart man kan få tag på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Compay säger:

Jag har samma fråga! Skulle vilja ha Mac OS 9.2 på svenska till en Power Mac G4 Quicksilver (2001). Någon här som vet vart man kan få tag på?

Kollat Tradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Compay säger:

Jag har samma fråga! Skulle vilja ha Mac OS 9.2 på svenska till en Power Mac G4 Quicksilver (2001). Någon här som vet vart man kan få tag på?

Måste det verkligen vara på svenska? Här finns en del annars:

 

https://macintoshgarden.org/apps/macintosh-system-922-1021-power-macintosh-g4-mirrored-drive-doors-mdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Måste det verkligen vara på svenska? Här finns en del annars:

 

https://macintoshgarden.org/apps/macintosh-system-922-1021-power-macintosh-g4-mirrored-drive-doors-mdd

Tack! Jo det är nog just den jag kör nu faktiskt, såg att det finns där samt på macintosh Repository, flera versioner, men inte just på svenska tyvärr. Funkar ju på engelska såklart, men det hade varit roligt att ha det på svenska.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Kollat Tradera?

Ja, jag brukar hålla ett öga där, och nån gång kanske den dyker upp vem vet. Får väl ha lite tålamod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ”retail” Svensk som går att installera på alla modeller. Men tyvärr inte till salu. Kanske går att kopiera skivan dock men vet inte hur. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har en ”retail” Svensk som går att installera på alla modeller. Men tyvärr inte till salu. Kanske går att kopiera skivan dock men vet inte hur. 

Jag brukar använda det här programmet: https://simplyburns.sourceforge.io/

 

dump.png.40c1d1bdcfffcf9ee9f45559197d9a43.png

 

Annars kan man göra en dvd/cd-master-avbild via Skivverktyg, ladda upp till molnet, och sedan dela.

 

431807749_dump1.png.aa87678eadec74d123868b0bcb90a3f8.png

 

1013235689_dump2.png.4e9202ce951dd032ba6c273dfbd5cde9.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har en ”retail” Svensk som går att installera på alla modeller. Men tyvärr inte till salu. Kanske går att kopiera skivan dock men vet inte hur. 

@iMarc, det hade ju vart underbart! Jag skulle vara minst lika glad för en kopia om det går att fixa :D 

 

Jag inte heller så bra koll på hur man bäst gör en kopia, men det ser ju ut som @Alix har en bra metod :)  Tack Alix!

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Compay säger:

det ser ju ut som @Alix har en bra metod

Förhoppningsvis, men med reservation för att senare operativsystem (i alla fall Catalina och framåt) inte stöder det jag angav ovan, av olika skäl (dels brist på support för 32-bitarsprogram, dels droppad support för äldre skivformat). Mac OS X blir allt mindre grunden för en dator och allt mer grunden för en, eeh, underhållningsupplevelse (?). :P 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Förhoppningsvis, men med reservation för att senare operativsystem (i alla fall Catalina och framåt) inte stöder det jag angav ovan, av olika skäl (dels brist på support för 32-bitarsprogram, dels droppad support för äldre skivformat). Mac OS X blir allt mindre grunden för en dator och allt mer grunden för en, eeh, underhållningsupplevelse (?). :P 

Aah ok, det kan ju potentiellt vara ett problem... men det såg ut som Simply Burns hade en alpha version som eventuellt kan funka. Jag ska forska lite i hur man kan kopiera! Ja det är synd att de droppar support för äldre grejer! Till viss del kan jag väl förstå, det är ju lite nischat intresse kanske haha

 

@iMarc, vad kör du för OS? Så kanske jag kan se vad det finns för alternativ :D 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Compay säger:

Aah ok, det kan ju potentiellt vara ett problem... men det såg ut som Simply Burns hade en alpha version som eventuellt kan funka. Jag ska forska lite i hur man kan kopiera! Ja det är synd att de droppar support för äldre grejer! Till viss del kan jag väl förstå, det är ju lite nischat intresse kanske haha

 

@iMarc, vad kör du för OS? Så kanske jag kan se vad det finns för alternativ :D 

Jag kör Mojave på min mini som jag har en extern brännare till. Ska kolla om jag kan göra en kopia eller img. Har Toast Titanium på datorn och ett par andra liknande program. 

629337E2-C9D7-43A4-8D99-CD44799D2034.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Förhoppningsvis, men med reservation för att senare operativsystem (i alla fall Catalina och framåt) inte stöder det jag angav ovan, av olika skäl (dels brist på support för 32-bitarsprogram, dels droppad support för äldre skivformat). Mac OS X blir allt mindre grunden för en dator och allt mer grunden för en, eeh, underhållningsupplevelse (?). :P 

Funkade inte att bränna avbilden jag gjorde med Toast, Toast envisades om att avbilden inte klarade att bränna Lead In. Gör avbild i skivverktyg nu och ska bränna därifrån istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Funkade inte att bränna avbilden jag gjorde med Toast, Toast envisades om att avbilden inte klarade att bränna Lead In. Gör avbild i skivverktyg nu och ska bränna därifrån istället

Jag har aldrig använt Mojave*, så jag kan inte bistå, tyvärr. Men programmet SimplyBurns som jag hänvisade till ska funka i Mojave (som stöder 32 bitar med reservation).

 

*Toast använde jag förr i tiden, men har inga fräscha kunskaper om det.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag har aldrig använt Mojave*, så jag kan inte bistå, tyvärr. Men programmet SimplyBurns som jag hänvisade till ska funka i Mojave (som stöder 32 bitar med reservation).

 

*Toast använde jag förr i tiden, men har inga fräscha kunskaper om det.

Funkade inte att bränna den skrivskyddade avbilden, har valt läs och skrivbar avbild nu, funkar inte det testar jag CD/DVD master som sista alternativet. Annars testar jag ditt alternativ, kan testa med div andra cloner verktyg jag har utöver detta för både Mac och Windows

Redigerad av iMarc
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Funkade inte att bränna den skrivskyddade avbilden, har valt läs och skrivbar avbild nu, funkar inte det testar jag CD/DVD master som sista alternativet. Annars testar jag ditt alternativ, kan testa med div andra cloner verktyg jag har utöver detta för både Mac och Windows

Nu då ?

A9283ED2-1076-4B74-BE67-7663048BE82D.jpegKör lägsta hastighet 10X tar lite tid. Sen återstår att testa. Funkar den sparar jag img-filen och bränner några kopior och laddar upp img-filen till molnet. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Jag har aldrig använt Mojave*, så jag kan inte bistå, tyvärr. Men programmet SimplyBurns som jag hänvisade till ska funka i Mojave (som stöder 32 bitar med reservation).

 

*Toast använde jag förr i tiden, men har inga fräscha kunskaper om det.

Skivverktyg verkar kraftfullt då det verkar kunna knäcka kryptering och även kan kryptera skivor, just nu verifieras CD-skivan, sen ska den testas i G3-an

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...