Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Quicktime och codecs


Folkabuss

Rekommendera Poster

Jag hittar ingenting om detta, men jag antar att svaret är ganska enkelt... Det borde det vara.

 

<rant>

För varje uppdatering av Mac OS så klarar det att spela upp färre och färre film-format... Klart pinsamt för ett OS som en gång var den bästa för just detta.

 

Jag kör en del program som använder sej av Quicktime för att spela upp filmer, men numera så fungerar inte ens filmer som jag en gång har skapat med QT!

 

Jag har hundratals filmklipp som jag har samlat och skapat under ett par decennier. De allra flesta funkade fint i Snow Leopard, men nu när jag har uppgraderat till El Capitan så funkar knappt något annat än mp4, verkar det som.

</rant>

 

Frågan är alltså: Hur lägger jag till codecar till Quicktime på systemnivå?

Jag vill att det ska fungera både i Quicktime Player och i alla program som använder QT för uppspelning av film.

 

Bäst vore om man kunde ladda ner ett paket med de vanligaste codecarna (som ju borde har varit installerade som standard).

 

/J

 

 

Jag har OS X 10.11.4 och Quicktime Player är av version 10.4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem olika spelare för olika film-format kan jag väl alltid göra (även om att jag tycker det är riktigt kass att standardspelaren i OS X inte klarar av ens de allra vanligaste formaten), men, för att vara mer specifik, så är min fråga följande:

 

Jag kör en del program (t.ex. Graphicconverters slideshow-funktion) som använder sej av QT för att spela upp filmer. Sedan uppdateringen till El Capitan så klarar det bara en bråkdel av de filmer som gick bra i Snow Leopard.

 

QT är väl - var i alla fall en gång - en modulär arkitektur där man kan lägga till codecs efter behov?

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem olika spelare för olika film-format kan jag väl alltid göra (även om att jag tycker det är riktigt kass att standardspelaren i OS X inte klarar av ens de allra vanligaste formaten), men, för att vara mer specifik, så är min fråga följande:

 

Jag kör en del program (t.ex. Graphicconverters slideshow-funktion) som använder sej av QT för att spela upp filmer. Sedan uppdateringen till El Capitan så klarar det bara en bråkdel av de filmer som gick bra i Snow Leopard.

 

QT är väl - var i alla fall en gång - en modulär arkitektur där man kan lägga till codecs efter behov?

/J

QT 7 och QT 10 är väsentligt olika program i detta sammanhang. Vad gäller QT 7 så fungerar det fortfarande, men det är inte lika enkelt som förr att lägga till codecar. Exempelvis Apples egen MPEG2-komponent har slutat att fungera. QT 10 har aldrig haft stöd för förinstallerade codecar, vad jag vet, utan brukar konvertera filmer om möjligt/vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad är logiken bakom det?

Quicktime är ju en del av OS, så varför klarar spelarna (v7, v10) inte samma format?

Graphicconverter (till exempel) använder QT internt. Antagligen genom ett Quicktime API. GC kan fortfarande spela upp filmer (men alltså numera färre format), så API:et måste ju finnas kvar.

Om QT API är vettigt programmerat så måste det ju gå att lägga till nya codec. Det är knappast raketforskning.

Eller tycker Apple att filmuppspelning på en dator är sååå 1900-talet, så det får tredjepart lösa?
/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...