Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen svartnade (iMac 2011)


SickFucker

Rekommendera Poster

Nej, det kommer inte att hjälpa.

 

Jag tror inte att skärmdelning använder grafikkortet, så det är därför som det fungerar även om grafikkortet är trasigt.

Oki, tack för hjälpen! Eftersom min dator är av den version som apple bytte gratis grafikkort till så borde ja ändå kolla med dem va de kan kosta. borde va kanske billigare eftersom de är ett känt produktfel på den här maskinen. annars testar jag nog att baka grafikkortet i ugnen. Om man får tro andra videos så kan de vara grafikortet som är trasigt vid black screen. Men förvisso då måste man ju va 100 % säker. men har sett videos på tuben där dem just har black screen och efter bakning, vips så funkar det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du eller någon annan icke-auktoriserad person öppnar Macen så får du garanterat INTE någon gratis reparation.

Så börja med att kolla upp om du får det gratis. Om inte kan du ju "baka".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du eller någon annan icke-auktoriserad person öppnar Macen så får du garanterat INTE någon gratis reparation.

Så börja med att kolla upp om du får det gratis. Om inte kan du ju "baka".

Ja sant, men den är redan öppnad! kollade in och ur v sync kabeln där inne i den. men Hur ser dem det att den är öppnad föressten? å andra sidan är de ju inte gratis längre bytet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sant, men den är redan öppnad! kollade in och ur v sync kabeln där inne i den. men Hur ser dem det att den är öppnad föressten? å andra sidan är de ju inte gratis längre bytet

 

Det ser de kanske inte om du är noggrann.

Hur vet du att bytet inte längre är gratis innan du frågat (snällt)? Formellt har det kanske gått för lång tid, men man vet aldrig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Oki, tack för hjälpen! Eftersom min dator är av den version som apple bytte gratis grafikkort till så borde ja ändå kolla med dem va de kan kosta. borde va kanske billigare eftersom de är ett känt produktfel på den här maskinen. annars testar jag nog att baka grafikkortet i ugnen. Om man får tro andra videos så kan de vara grafikortet som är trasigt vid black screen. Men förvisso då måste man ju va 100 % säker. men har sett videos på tuben där dem just har black screen och efter bakning, vips så funkar det

 

 

Hej!

 

Jag undrar hur det har gått för dig med din iMac. Jag är i exakt samma läge. Troligtvis dåligt grafikkort och ingen möjlighet till utbyte.

Provade du att baka eller någon annan lösning? Jag misstänker som nämnt i tråden att det är värme/överhettningsrelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag meddelar min lösning på problemet.

 

Jag tog mig till mods och öppnade Imacen och plockade ur moderkortet och därefter grafikkortet och bakade det i ugnen samt körde kylpasta och hela baletten. Vips så funkar den perfekt.

 

Nu är bara frågan om det håller för alltid eller blir en tillfällig fix. Känns i varje fall solklart att det är kontaktfel i grafikkortet som är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det kommer inte hålla för alltid.

 

Har man tur 1/2 år......

 

Men kul att du fick igång den igen.

Ta backup medans du ser vad du gör....

 

Kan ju svartna när som helst igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte hålla för alltid.

 

Har man tur 1/2 år......

 

Men kul att du fick igång den igen.

Ta backup medans du ser vad du gör....

 

Kan ju svartna när som helst igen.

Ok, har du testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Japp. Inte bara iMac, även macbook pro, flera stycken.

Enda långsiktiga lösningen är att stoppa i ett fabriksnytt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Inte bara iMac, även macbook pro, flera stycken.

Enda långsiktiga lösningen är att stoppa i ett fabriksnytt kort.

 

Ok, får se hur det går. Man kanske kan baka om ifall den lägger av igen. Du råkar inte veta vad man får betala för ett nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Oj, sent svar men ändå.

 

Gissningsvis 2500-4000 kr.

 

Håller bakningen än?

Ett tips vore att du installerar SSD Fan Control, och höjer varvtalet på fläktarna, från standard 1000, till 1500-2000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, sent svar men ändå.

 

Gissningsvis 2500-4000 kr.

 

Håller bakningen än?

Ett tips vore att du installerar SSD Fan Control, och höjer varvtalet på fläktarna, från standard 1000, till 1500-2000.

 

Yes, än så länge så går den bra utan problem.

 

Är SSD fan control ett program? Jag har läst att en del håller på och mixtrar med fläktstyrningen efter att de monterat SSD disk. Jag funderar också på att sätta i en SSD men jag vet inte ifall jag vågar. Beror lite på om grafikkortet håller eller ej.

 

Läste at man kan skicka iväg kortet och få själva chippet omlödat på korrekt sätt men det verkar ganska dyrt. Typ nästan som samma pris som du skrev att det nytt kostade.

Hörde också att kontaktproblemen är relaterade till det blyfria lödtennet. Menar du att grafikkortet kan hålla bättre om jag låter fläkten kyla mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte jag skulle uppdatera här lite.

 

Tyvärr så höll inte "bakningen". Datorn går sjukt varm och jag misstänker något designfel där och det krävs nog någon värmebevakning och extra fläktstyrning.

 

Får se ifall jag bakar om det igen och kanske installerar något för att öka fläkten men känns lite tveksamt att det ska hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har även hänt mig nu på min Imac 2011 svartnar lite då och då. lämnade in på firma men dom hittar inget fel??? och kan således inte hjälpa mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att säga det men det är troligtvis då grafikkortet som blir för varmt och/eller att lödningarna för grafikchippet blir intermittenta.

 

Sjukt dyrt att laga på verkstad. Jag kan byta ut mitt grafikkort själv men det kostar ändå en hel del. Sen känner jag mig osäker på om det kommer att hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att säga det men det är troligtvis då grafikkortet som blir för varmt och/eller att lödningarna för grafikchippet blir intermittenta.

 

Sjukt dyrt att laga på verkstad. Jag kan byta ut mitt grafikkort själv men det kostar ändå en hel del. Sen känner jag mig osäker på om det kommer att hålla.

 

Suck! Det skulle ha hänt för 11 månader sedan då hade garantin täckt. Nu tycker jag att Imac suger!!! Dom sa på verkstaden att det kostar ca7-8K att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Suck! Det skulle ha hänt för 11 månader sedan då hade garantin täckt. Nu tycker jag att Imac suger!!! Dom sa på verkstaden att det kostar ca7-8K att fixa.

 

Och det är inte aktuellt med det här – gäller i fyra år efter inköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Suck! Det skulle ha hänt för 11 månader sedan då hade garantin täckt. Nu tycker jag att Imac suger!!! Dom sa på verkstaden att det kostar ca7-8K att fixa.

 

Grafikkretsen är ju inte Apples och allt kan ju tyvärr gå sönder. Jag har kört iMac från första början och har absolut inget att klaga på. Men det är ju att kasta pengar i sjön att lägga 7.000:- på en gammal dator. Lägg de som handpenning på en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2016-07-14 på 13:01, Dan Ö säger:

 

 

Hej!

 

Jag undrar hur det har gått för dig med din iMac. Jag är i exakt samma läge. Troligtvis dåligt grafikkort och ingen möjlighet till utbyte.

Provade du att baka eller någon annan lösning? Jag misstänker som nämnt i tråden att det är värme/överhettningsrelaterat.

Oj lite väl sent svar här..  men jo det funkade efter att jag bakade kortet.. den har hållt ett år nu nästan!    så återstår att se hur länge de funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...