Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen svartnade (iMac 2011)


SickFucker

Rekommendera Poster

Hm, Något skumt hände min imac presic! (Det har aldrig hänt förr) Jag Satt och tittade en film, och helt plöstligt från ingenstans så svartna skärmen. startade om datorn ( och nä den var ännu svart) sen efter en stund kom bilden tebax. Började skriva inlägget här och vips så svartnade den igen. Startade om datorn, helt svart igen! och nu är bilden tebax tydligen igen en sväng.. Va kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nu detta på apple, https://support.apple.com/sv-se/HT203787
Har inget kvitto på datorn och den är begagnad. så jag antar det blir dyrt? om det nu är detta felet ens. Byter gärna kanske ut det här själv. någon som vet vilket grafik-kort jag isåfall skall köpa?

 

Apple har upptäckt att vissa grafikkort av modellen AMD Radeon HD 6970M som används i 27-tums iMac-datorer med fyrkärniga 3,1 GHz Intel Core i5-processorer eller fyrkärniga 3,4 GHz Intel Core i7-processorer kan orsaka problem som att bilden på datorns skärm blir förvrängd, vit eller blå med vertikala linjer eller helt svart. iMac-datorer med grafikkort som påverkas såldes mellan maj 2011 och oktober 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite slarvigt. Står att apple byter gratis ut detta. Men om ja får för mig att byta ut det här själv. någon som vet vad för grafikkort är kompatibelt med modellen? Avskyr att börja tjorva och och fram och tebax med prylar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En auktoriserad verkstad kan kolla på din dators serienummer och se om den är tillräckligt ny.

 

Du kan nog inte köpa ett grafikkort bara sådär. Har för mig att kortet måste ha Apples Firmware för att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite slarvigt. Står att apple byter gratis ut detta. Men om ja får för mig att byta ut det här själv. någon som vet vad för grafikkort är kompatibelt med modellen? Avskyr att börja tjorva och och fram och tebax med prylar

Om din iMac (27 tum) uppfyller dessa krav byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången.

 

Så leta fram kvittot och kolla om den verkligen är så ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din iMac (27 tum) uppfyller dessa krav byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången.

 

Så leta fram kvittot och kolla om den verkligen är så ny.

Läste det, den är från 2011! så det har gått 5 år ... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En auktoriserad verkstad kan kolla på din dators serienummer och se om den är tillräckligt ny.

 

Du kan nog inte köpa ett grafikkort bara sådär. Har för mig att kortet måste ha Apples Firmware för att funka.

Är från 2011 .. Så de blir nog en dyr historia. Ja skall prova nollstlla systemhanteraren. Läste på ett annat forum att det här var rätt så vanligt på dessa modeller och de löstes på olika sätt. så man fårse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt artiklar jag hittar så står det inget om fyra år ? står bara att apple byter ut grafikkorten där produktfelet finns. http://www.99mac.se/artikel/4356-apple-byter-ut-grafikkort-i-vissa-imac-fran-2011

Vore det inte bättre om du kollade in Apples supportsidor.............?

 

Om din iMac (27 tum) uppfyller dessa krav byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre om du kollade in Apples supportsidor.............?

 

Om din iMac (27 tum) uppfyller dessa krav byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Nu av någon konstig anledning så funkar datorn efter att jag nollställde systemhanteraren den andra gången

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu av någon konstig anledning så funkar datorn efter att jag nollställde systemhanteraren den andra gången

SMC-reset brukar fixa mycket

Liksom PRAM/NVRAM-reset

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMC-reset brukar fixa mycket

Liksom PRAM/NVRAM-reset

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Skumt att det inte funkade första gången, men sedan andra gången?

Nåja nu läste jag att de är grafikorts fel på dessa datorer. så kanske var de jag fick uppleva?

Den höll på hela morgonen att svartna, men nu vips efter 2a återställningen funkar den. kanske vart överhettat eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog så svartade skärmen igen då jag gick in via DREAMFILM för att titta på samma film där allt började.
Funkat i övrigt hela dagen, men via denna film så börja de igen. och nu då jag gick ur filmen och sidan så funkar de igen. ehhh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog så svartade skärmen igen då jag gick in via DREAMFILM för att titta på samma film där allt började.

Funkat i övrigt hela dagen, men via denna film så börja de igen. och nu då jag gick ur filmen och sidan så funkar de igen. ehhh

Att rendera pixlar ur en filmfilm (eller filmström) är krävande. Det kan vara överhettning.

 

Får du samma problem med (säg) en YouTube-film i HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rendera pixlar ur en filmfilm (eller filmström) är krävande. Det kan vara överhettning.

 

Får du samma problem med (säg) en YouTube-film i HD?

Har inte fått det alls förr via youtube eller så, detta är första gången! men en sak jag noterat den senaste tiden, de är att fläktarna börjat låta och snurra på nå JÄVULSKT.Så det skulle mycke väl kunna ha med det att göra. just då den startar upp så kommer de som en blå skärm ochså.. sedan ha ja märkt vid uppstart att de liksom är ett ljus som sakta tänds liksom. svårt att förklara hur jag menar.. Kanske ha med det som lyser upp skärmen att göra. fan ja och datorer alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara damm i fläktarna. Tyvärr är det svårt att öppna en iMac.

Här kan du hitta guider: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

 

Vill du inte göra det själv så kan en auktoriserad verkstad göra det åt dig. Kostar nog en dryg tusenlapp, skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva: Blås ALDRIG med munnen för då får du med klibbiga salivdroppar.

 

Använd tryckluft på burk, exempelvis.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva: Blås ALDRIG med munnen för då får du med klibbiga salivdroppar.

 

Använd tryckluft på burk, exempelvis.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

Tack för svar, skall kika på det! har öppnat upp min andra imac och bytt hårdisk och sånt själv.. så ja tror

det är samma procedur på denna. Såg att många med grafikorts problem bakade grafik kortet i ugnen 8 minuter 200 grader.

de smälter lödningar på plats, . men då måste man ju veta att de är grafikkortet som är trasigt.

hur som haver så såg jag flera videos på tuben, och mitt problem med svart skärm är ju tydligen väldigt vanligt.

Vissa fick de åtgärdat genom att bara gå in på inställningar strömspararen och bocka av "tilåts att datorn sätts i vila"

Andra böt bara ut tangentbordet så vips funka.. så verkar kunna bero på en massa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, skall kika på det! har öppnat upp min andra imac och bytt hårdisk och sånt själv.. så ja tror

det är samma procedur på denna. Såg att många med grafikorts problem bakade grafik kortet i ugnen 8 minuter 200 grader.

de smälter lödningar på plats, . men då måste man ju veta att de är grafikkortet som är trasigt.

hur som haver så såg jag flera videos på tuben, och mitt problem med svart skärm är ju tydligen väldigt vanligt.

Vissa fick de åtgärdat genom att bara gå in på inställningar strömspararen och bocka av "tilåts att datorn sätts i vila"

Andra böt bara ut tangentbordet så vips funka.. så verkar kunna bero på en massa saker.

Naturligtvis är det lite olika procedurer från iMac till iMac så kolla noga innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det lite olika procedurer från iMac till iMac så kolla noga innan.

Japp! samma skulle stå "liknande" procesur, haha övertrött nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre om du kollade in Apples supportsidor.............?

 

Om din iMac (27 tum) uppfyller dessa krav byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Har en viktig fråga till er här inne på forumet ( om nån kan svara på detta)! jo så här är det, Skärmen svartnar ännu. verkar ej spela någon roll va ja gör- så jag gjorde så att jag via min gamla imac gick in via skärmdelning på min nyare imac, väntade tills den svarta, och trots att skärmen är svart så kan Jag alltså se allt på datorn från gamla imacen,kan det då verkligen vara grafikkortet då? kan de vara den sensorn kanske som lyser upp skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en viktig fråga till er här inne på forumet ( om nån kan svara på detta)! jo så här är det, Skärmen svartnar ännu. verkar ej spela någon roll va ja gör- så jag gjorde så att jag via min gamla imac gick in via skärmdelning på min nyare imac, väntade tills den svarta, och trots att skärmen är svart så kan Jag alltså se allt på datorn från gamla imacen,kan det då verkligen vara grafikkortet då? kan de vara den sensorn kanske som lyser upp skärmen?

 

Får du bild via extern bildskärm?

Är det enbart bakgrundsbelysningen som lägger av eller har du ingen bild alls på den interna skärmen. Lys med stark ficklampa för att urskilja grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får du bild via extern bildskärm?

Är det enbart bakgrundsbelysningen som lägger av eller har du ingen bild alls på den interna skärmen. Lys med stark ficklampa för att urskilja grafiken.

Har ej kunnat prova via extern bildskärm då jag saknar kabel... Men jag sitter nua via skärmdelning från min gamla mac, så här funkar det. har provat lysa med ficklampa, den är svart som natten.Läste att många hadde black screen och att det var grafik kortet, men märkligt då om ja kommer in här via skärmdelning, kanske är strömförsörjningen, finns de nå sorts batteri? tänkte om den liksom låst sig i viloläge, mest troligt känns som att de ha något med själva lys sensorn (vad den nu heter) många fick igång skärmen genom att bara byta tangentbord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får du bild via extern bildskärm?

Är det enbart bakgrundsbelysningen som lägger av eller har du ingen bild alls på den interna skärmen. Lys med stark ficklampa för att urskilja grafiken.

Bör jag prova uppdatera den från lion mountain till el capitan kanske? varför jag kört med lion är p.g.a musikprogram och sånt som inte vart kompativelt med mavericks-el capitan-yosemite etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag prova uppdatera den från lion mountain till el capitan kanske? varför jag kört med lion är p.g.a musikprogram och sånt som inte vart kompativelt med mavericks-el capitan-yosemite etc

Nej, det kommer inte att hjälpa.

 

Jag tror inte att skärmdelning använder grafikkortet, så det är därför som det fungerar även om grafikkortet är trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...