Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitta filer på Time machine backup?


danneje

Rekommendera Poster

Min gamla Macbook Pro har gått sönder och jag köper en ny, nu med en 128gb flaskdisk jämfört med den större 500gb skivdisk.

Av bland annat den anledningen valde jag att inte återställa från Time machine utan istället dra över de filer manuellt som jag önskar spara.

 

Men helt plötsligt hittar jag inte filerna på Time machine-hårddisken.

 

Jag hittar min Airport Extreme i Finder i vänsterkolumnen under Delat. Klickar på den och kommer till "My book" som är roten på hårddisken och därefter till mappen "Backups.backupdb". I den finns mappen "NN Macbook Pro". Tidigare i den låg mappar med datum som namn där alla backupade filer fanns. Men nu är alla dessa datummappar borta och mappen helt tom. I roten på "My Book" finns även två filer som heter "NN Macbook Pro" och "NN Macbook Pro 1". Varav den ena är låst och är 0kb stor den andra är inte låst och är 231gb. Båda filerna benämns "Glest skivavbildningspaket".

 

 

Hur hittar jag igen filerna?

 

Jag har ännu inte slagit på Time machine på den nya datorn.

 

Tack på förhand!

 

Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel väg att gå. Du ska gå in i TM i aktivitetsfältet.

 

post-45175-0-23934900-1460645746_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel väg att gå. Du ska gå in i TM i aktivitetsfältet.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-04-14 kl. 16.55.05.png

 

 

För att kunna gå in i den menyn måste jag väl aktivera TM? Ville inte göra det pga risk att radera den gamla backupen. Men kanske ingen risk för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna gå in i den menyn måste jag väl aktivera TM? Ville inte göra det pga risk att radera den gamla backupen. Men kanske ingen risk för detta?

Bara att kryssa i att visa i menyraden. Systeminställningar-->Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att starta programmet TimeMachine raderar inte en existerande backup. Det är TimeMachine du behöver använda för att hämta upp filer från en TimeMachine säkerhetskopia. I inställningar för TimeMachine så kan du välja att aktivera TimeMachine för säkerhetskopiering så att det gör nya kopior, men du behöver inte ha det aktiverat för att läsa in en tidigare säkerhetskopia. Du går alltså in på TimeMachine i filfönstret där ser du mappar och filer som ett Finder fönster, med den skillnaden att du har en tidsaxel på höger där du markerar hur långt bak i tiden du vill gå. När du hittat filen du vill ha så markerar du den och väljer återställ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Men.. Jag har också en hög gamla TM back-uper från gamla datorer/installationer. Det gör ju hur bra som helst att bara söka efter filer i dem utan att gå via Time-machine. Vet inte om jag gjorde något speciellt. Ev högerklickade jag backup paketet och valde något i stil med att utforska den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju datum på varje backup, så det är väl säkrast att ta den senaste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...