Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man driva en Mac mini på 12 volt?


Silverfox

Rekommendera Poster

Kan man bygga om en Mac mini så den funkar med 12 volt som en bärbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man säkert INTE.

 

Och det finns väl inte många bärbara som går på 12 V, för övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du köra på 12 V?

Och vilken Mini talar vi om. Det finns ju dussintals modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda min Mac mini 2014 i båten via cigguttag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac Mini är inte laddbar.

 

Du skulle kunna köra en sådan här spänningsomvandlare, exempelvis:

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/spanningsomvandlare/hq-hq-pure150-12/185804.9316/

 

OBS. Du måste ha en spänningsomvandlare som ger sinusvåg. De billigare ger fyrkantvåg som kör sönder datorns strömaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda min Mac mini 2014 i båten via cigguttag

Ladda? Är mini'n batteridriven?

 

På båt... Du kan väl köra med en vanlig 12V->230V konverter så du får vanlig el där. El är det en mindre båt utan batterier osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På båt... Du kan väl köra med en vanlig 12V->230V konverter så du får vanlig el där. El är det en mindre båt utan batterier osv.

Nej,man kan inte köra en "vanlig" konverter. Det måste vara en speciell konverter som UTTRYCKLIGEN är avsedd för datorer. Alltså en som ger en tillräckligt ren sinusvåg.

 

De billiga kan man möjligen köra elvispen på, men inte switchade nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev från början att jag ville driva en Mac mini med 12 volt, eller om det nu är 9 V eller vad. Sedan råkade jag skriva ordet ladda och det är givetvis fel. Jag vet att en mini inte är laddbar.

 

Min fråga var om jag kan driva en Mac mini med hjälp av ett 12 volt bilbatteri som sitter i en båt. Jag fattar att jag inte kan sticka in min kontakt på 230 V någonstans så vad jag är ute efter är typ en adapter. Så klart.

Detta ska användas då jag inte har tillgång till landel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev från början att jag ville driva en Mac mini med 12 volt, eller om det nu är 9 V eller vad. Sedan råkade jag skriva ordet ladda och det är givetvis fel. Jag vet att en mini inte är laddbar.

 

Min fråga var om jag kan driva en Mac mini med hjälp av ett 12 volt bilbatteri som sitter i en båt. Jag fattar att jag inte kan sticka in min kontakt på 230 V någonstans så vad jag är ute efter är typ en adapter. Så klart.

Detta ska användas då jag inte har tillgång till landel.

Och svaret är alltså ja. Adaptern i fråga har Telly 82 beskrivit.

Högsta kontinuerliga effekt är 85 W på nuvarande mini. Vid 12 V innebär det lite mer än 7 A, så glöm inte kolla så att båten kan leverera tillräckligt mycket ström. I praktiken gissar jag att du behöver minst 15 A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det han gav mig som svar i hans första inlägg.

Det kan man säkert INTE, skrev han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det han gav mig som svar i hans första inlägg.

Det kan man säkert INTE, skrev han.

Ok. Min slutsats är då att det är omöjligt. Vänligen bortse från mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det han gav mig som svar i hans första inlägg.

Det kan man säkert INTE, skrev han.

Du får ju se vad du själv skrivit och som det är det som jag måste förhålla mig till när jag svarar.

 

Du frågade om man kan BYGGA OM en mini. Det är inte samma som att skaffa en konverter.

 

Som man frågar får man svar. Om du berättat vad du vill göra i stället för att tänka ut en lösning som inte fungerar och sedan, utan någon som helst bakgrundsinformation, frågar om den omöjliga lösningen, så blir svaret såklart "nej".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan hänga upp sig på ord också. Frågan var, enligt rubriken, om en mini kan köras på 12 volt.

 

Over and out!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan hänga upp sig på ord också. Frågan var, enligt rubriken, om en mini kan köras på 12 volt.

 

Det kan den inte.

 

Däremot kan du omvandla 12 V till något du kan köra den på, genom att köpa en spänningsomvandlare.

 

Återigen: Du borde förklarat problemet. Exempelvis:

Jag har bara tillgång till 12 V i min båt. Kan jag på något vis köra en Mac Mini där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna köra en sådan här spänningsomvandlare, exempelvis:

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/spanningsomvandlare/hq-hq-pure150-12/185804.9316/

 

OBS. Du måste ha en spänningsomvandlare som ger sinusvåg. De billigare ger fyrkantvåg som kör sönder datorns strömaggregat.

 

 

Två själar och samma tanke. :)

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin i sig själv använder tydligen 12v 7,1A vilket i sig gör den modbar för batteridrift, något för den händige.

 

I artikeln nedan moddar dom en mini late 2012.

 

https://www.gothamsound.com/library/mod-mac-mini-dc-power

 

 

iFixits guide för Mini late 2012 power supply replacement:

 

https://www.ifixit.com/Guide/Installing+Mac+Mini+Late+2012+Power+Supply/11722/1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Två själar och samma tanke. :)

:yeahbaby:

 

Ahh, missade att du redan hade rekommenderat den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin i sig själv använder tydligen 12v 7,1A vilket i sig gör den modbar för batteridrift, något för den händige.

 

I artikeln nedan moddar dom en mini late 2012.

 

https://www.gothamsound.com/library/mod-mac-mini-dc-power

 

iMacen kräver 12 Volt stabiliserad spänning. Det får man inte ur ett bil/båtbatteri bara sådär. Spänningen varierar med belastningen, till att börja med.

Exempelvis, när man laddar så går spänningen upp till nästan 14 V och med massor med spänningsspikar. Och andra elektriska prylar (motorer) eller elektroniska prylar (TV) skapar en massa spänningsspikar som iMacen inte gillar.

 

Men har man ett batteri som ENBART Minin är ansluten till så går det kanske.Alltså ingen laddare, inga andra prylar.

 

 

Och gör man som de skriver så kan man inte använda den hemma med vanligt eluttag längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen kräver 12 Volt stabiliserad spänning. Det får man inte ur ett bil/båtbatteri bara sådär. Spänningen varierar med belastningen, till att börja med.

Exempelvis, när man laddar så går spänningen upp till nästan 14 V och med massor med spänningsspikar. Och andra elektriska prylar (motorer) eller elektroniska prylar (TV) skapar en massa spänningsspikar som iMacen inte gillar.

 

Men har man ett batteri som ENBART Minin är ansluten till så går det kanske.Alltså ingen laddare, inga andra prylar.

 

 

Och gör man som de skriver så kan man inte använda den hemma med vanligt eluttag längre.

 

Nu frågar han ju inte om iMac i och för sig.

 

I artikeln pratar de om att det inte är en helt ovanlig modd som det finns mkt dokumentation om runtomkring.

 

Bygger han om så går det givetvis inte att köra hemma i vanliga uttag längre, OM man inte kan göra en något annorlunda och en lite mer kreativ modd förstås. :)

 

Men topic var ju:

"Kan man driva en Mac mini på 12 volt?"

 

Med följdfrågan:

"Kan man bygga om en Mac mini så den funkar med 12 volt som en bärbar?"

 

Korta svaret blir ju, ja det kan man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doh. Vet inte varför jag skrev iMac i en del av mitt svar. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför inte ha en macbook X istället....??

 

För du måste ju även driva en skärm om du skall ha nytta av minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... För du måste ju även driva en skärm om du skall ha nytta av minin.

Tänkte just på skärmen. Kan se framför mig the nutty professor som får i gång en mini ombord på båten och skriker ut sin glädje. Och sedan hans fru: - Och hur ska vi se något då? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just på skärmen. Kan se framför mig the nutty professor som får i gång en mini ombord på båten och skriker ut sin glädje. Och sedan hans fru: - Och hur ska vi se något då? :D

Inte mycket båtfolk här.

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/tv-stereo/tv-apparater/ltc-26-tums-led-full-hd-tv-med-dvd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...