Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad följer med en ny iMac?

M.B.

Recommended Posts

Här sitter jag och känner mig helt dumt, jag behöver skaffa en ny dator. Har nu en Mac OS X version 10.5.8 har haft den sen 2009 på sommaren, den har skött sig prickfritt hela tiden, visserligen är jag utstängd från vissa saker när jag söker.

Råd uppgradera. Har minne 2 GB.

Inom parentes jag är 83 år, har en man (86 år) som inte varken kan eller har intresse för vår dator. Han tycker datorn är bra på många vis, men han blir trött i huvudet av att försöka sig på. Så det blir jag som håller på.

Jag fick rådet att skaffa en mac och det ångrar jag inte, jag trivs med den, och känner till en del nu. Ibland går det på "Guds försyn" som man sa förr. Det kan verka hopkört men så löser sig det hela.

Nu har den kära macen börjat konstra, den vill gå åt ett håll och jag åt ett annat, så vi har nu kommit överesn om att satsa på en ny dator, med lite tur håller den livet ut för mig.

Jag har tittat på 21,5- tums Mac m Retina 4K-skärm. Har tittat in till apple´s hemsida och ser att där är priset 16495.- så kollar jag runt lite, ligger på tusenlappen billigare.

Tusen kronor, det är en hel del det, vad beror det på? Försöker med kontakt på apple, tänkte fråga vad får jag för den tusenlappen, går inte, jag måste uppgradera, det som jag inte kan. När inte apple släpper in mig, då förstår jag att min dator är gammal.

Kan någon hjälpa mig, vad kan skilja det hela åt, tusen kronor bättre, vad får jag med då som jag inte får på de andra ställena.

Jag har ingen att tillgå med frågor så därför hoppas jag på någon vänlig själ som kan svara mig. Tar gärna emot råd också.

Jag har Word o Excel nu, som jag uppskattar mycket. Köper jag de programmen till.

Ja du som läser det här förstår nog att jag fortfarande är en dålig datoranvändare fast jag hållit på i så många år, det är macen som hjälpt mig att stå på kan jag nog säga.

Nu behöver jag "människohjälp" så jag kan få mig en ny mac som kan hjälpa mig med att få vara med i svängen.

Flyttat ämnet och förtydligat rubriken

Axelman moderator

En dator från 2009 är en gammal dator som det inte är någon ide att kosta på.

...

Det är samma dator som säljs överallt med samma innehåll. Med samma iMac följer samma programpaket och samma hårdvara. På Apples hemsida så specifieras vad som ingår. Om du köper din iMac från en lokal återförsäljare kan de sälja med Word och Exel ibland rabatterat. De kan också hjälpa till att flytta över det som är i den äldre datorn till den nyare om ni känner att det är för svårt. Den hjälpen får man inte på stormarknad.

...

Apple prutar aldrig medan andra återförsäljare kan dra ner lite på priset. Men det gäller att kolla noga för på stormarknader KAN det hända att de säljer en äldre modell. Nu var det länge sedan det kom en ny iMac så det är inte så många iMacar i omlopp av den förra modellen. Men man vet aldrig med tex Mediamarkt.

Sen skulle jag föreslå den billigaste iMacen för 12 295,00 kr ( på Apple store ). Om ni inte ska redigera bilder med Photoshop eller redigera video så behövs knappast iMac 4k. Den nya enklaste iMacen är ändå ett ljusår bättre på alla sätt än er gamla. Den går att köpa via nätet på tex Macoteket för 500:- billigare så priset är ganska pressat. Bättre att hitta en lokal återförsäljare.

marcushedenstrom

Enda problemet med minstingen iMac 4K är hårddisken. Jag har hört talas om personer som köpt den, och gått tillbaka till butiken för att de tror det är fel på den, men egentligen är det bara hårddisken som är så långsam.

Jag rekommenderar att du minst uppgraderar till fusion drive eller flashlagring.

Annars blir du nog nöjd med vilken iMac som helst. :)

Stereotypen

Tänkte bara höra, för jag ser inte i informationen, vilken storlek på iMacen du har?

Har du en 27" räcker det ju med att köpa en MacMini och koppla in iMacen som skärm, vilket skulle bespara dig/er många tusenlappar.

marcushedenstrom

Tyvärr är det bara iMac från sent 2009 och framåt som har target display mode. Denna var köpt på sommaren och de nya kom i oktober. Bra tips annars!

Enda problemet med minstingen iMac 4K är hårddisken. Jag har hört talas om personer som köpt den, och gått tillbaka till butiken för att de tror det är fel på den, men egentligen är det bara hårddisken som är så långsam.

Jag rekommenderar att du minst uppgraderar till fusion drive eller flashlagring.

Annars blir du nog nöjd med vilken iMac som helst. :)

Är man van med en iMac från 2009 är det kanske bortkastade pengar. Den enkla duger till allt slags vardagsanvändning.

marcushedenstrom

Fast nu var det OS X Leopard på trådskaparens dator. Lite skillnad mot El Capitan och moderna appar. Min iMac från sent 2009 blev seg i och med Yosemite, trots en (lite långsammare) SSD.

marcushedenstrom

Jag har Word o Excel nu, som jag uppskattar mycket. Köper jag de programmen till.

Missade denna frågan innan. Om du har Office 2011 eller senare så ska det fungera utan problem på senaste versionen av OS X, som du får med datorn. Äldre versioner kan funka men inga garantier ges då de inte uppdateras av Microsoft längre.

Annars får du Apples "liknande" appar Pages och Numbers när du köper en ny Mac.

Är datorn från 2009 är det troligt att det sitter Office 2008 i den, och detta kan öppnas och köras i senaste OS X - dock inte utan några buggar och märkligheter men inte så att det inte är användbart. Office 2011 fungerar dock bättre.

Gällande detta med långsam hårddisk i iMac, för en som kör en från 2009 så tror jag inte att hårddisken kommer att uppfattas som långsam i den jämförelsen. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...