Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mitt OS X USB funkar inte?

Ajsimons

Recommended Posts

Så min hårddisk krashade för en mådan sedan. Så jag köpte en ny nu i veckan, bytte ut den gamla mot den nya idag.
Naiv som jag är trodde jag bara det var att starta datorn och allt skulle vara back to normal, men sen slog det mig att jag är tvungen att installera ett opperativsystem igen.
Då jag inte har någon DVD så tankade jag hem Diskmaker och El capitan på en gamal Macbook jag haft sen tidigare.
La över den klara El capitan disken på ett USB och stoppade det i min "main" Macbook. jag startade datorn och höll inne Alt för att kunna få alternativ om vilken skiva jag skulle installera ifrån. "Mac os X el capitan" ploppar upp och även ett nätverksalternativ, jag skriver in mitt Wifi och trycker på diskikonen.
Därifrån så kommer apple loggan upp och allt verkar vara i sin ordning...Tills det kommer svart text över hela skärmen (Bilder kan fås på begären om det skulle behövas!) och datorn startas om. detta fortsätter som en ond cirkel!

Snälla hjälp! ; /

'La över den klara El capitan disken på ett USB'. Hur gjorde du ? Vad har du för os i gamla macbooken.

Att skapa en bootbar disk på usb kräver olika handgrepp beroende på vilket os som körs.

Diskmaker har misslyckats flera gånger för mig att få till fungerande installationsstickor så jag kör enbart med terminalskript som alltid har fungerat för mig.

Formatera usb-minnet med namnet Untitled

Klistra in nedanstående i ett terminalförnster och tryck enter.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

La över den klara El capitan disken på ett USB

USB = Universal Serial Bus. Detta är en (teoretisk) standard mellan tillverkare. Det finns alltså dokument som beskriver hur kontakter ser ut, hur signalerna skickas i kablarna etc.

Man kan fråga sig hur du fick in El Capitan i den standarden. ;)

Men du menar kanske UDB-minne eller en USB-disk? Det är prylar man faktiskt kan göra saker med, alltså lagra saker på. :)

USB = Universal Serial Bus. Detta är en (teoretisk) standard mellan tillverkare. Det finns alltså dokument som beskriver hur kontakter ser ut, hur signalerna skickas i kablarna etc.

Man kan fråga sig hur du fick in El Capitan i den standarden. ;)

Men du menar kanske UDB-minne eller en USB-disk? Det är prylar man faktiskt kan göra saker med, alltså lagra saker på. :)

Så du använder aldrig andra namn på saker än det de faktiskt heter?

Inte ens det. Mjölkbord får inte kallas mjölkpall, även om det är godtagbart enligt både uppslagsverk och ordbok. Det har det ordats om tidigare.

Apropå USB-minne, som det säkert inte heller får heta, det ska vara UDB-minne av någon anledning, så här ser det ut i NE respektive SAOL 14:

post-28798-0-72054200-1459675488_thumb.png

post-28798-0-33405800-1459675489.jpg

marcushedenstrom

Men om vi återgår till frågan och slutar debattera strunt; det USB du la El Capitan på, gjorde du på detta sättet för att skapa en bootbar installerare?

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Och hårddisken du installerade, är den formaterad som HFS+ (Mac OS Extended) och GUID-partitionstabell i skivverktyg? Du har skivverktyg i menyn på ditt bootbara USB-minne.

Diskmaker har misslyckats flera gånger för mig att få till fungerande installationsstickor så jag kör enbart med terminalskript som alltid har fungerat för mig.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

Alrite! Ursäkta följande amatör frågor, jag kan nada om datorer och detta är första gången jag grejer med sånt här!

men, ska jag formatera i den datorn som inte är "trasig" eller ska jag göra det i Disk utility fönstret på datorn jag försöker fixa?

Samma fråga på terminal frågan, på vilken dator ska jag göra detta?

Och! vad kommer hända efter att jag har klistrat in scriptet i terminal och tryckt enter, vad gör jag/vad händer då?

återigen ursäkta för halvdumma frågor! :)

Alrite! Ursäkta följande amatör frågor, jag kan nada om datorer och detta är första gången jag grejer med sånt här!

men, ska jag formatera i den datorn som inte är "trasig" eller ska jag göra det i Disk utility fönstret på datorn jag försöker fixa?

Samma fråga på terminal frågan, på vilken dator ska jag göra detta?

Och! vad kommer hända efter att jag har klistrat in scriptet i terminal och tryckt enter, vad gör jag/vad händer då?

Via den fungerande datorn.

Du måste även ladda hem El Capitan på denna dator via App-Store. Installera det är inte nödvändigt men installationsfilen måste ligga kvar i programmappen på datorn för att skriptet ska fungera.

marcushedenstrom

Diskmaker känner jag inte till, men om du kollar på Apples sida ska du ta en annan Mac (vilken som helst som startar) där du har laddat ner El Capitan från app store så att du har det i programmappen.

Se till att USB-minnet är formaterat med HFS+ och GUID. Sätt in det i datorn. Klistra in det där kommandot i Terminal och vänta. Nu kommer den att skapa en installerare på minnet som du kan använda till att installera El Capitan på vilken dator du vill. Ta ut minnet och sätt in det i den dator du vill installera på, starta med alt nedtryckt och följ instruktionerna som vanligt.

Ett vanligt fel är att man manuellt lägger in appen "Install OS X El Capitan.app" direkt på minnet, och då funkar det inte. Läste på lite om Diskmaker och det verkar göra det du vill.

marcushedenstrom

Den som frågar är dum i 5 minuter. Den som inte frågar är dum i all evighet. :D

Via den fungerande datorn.

Du måste även ladda hem El Capitan på denna dator via App-Store. Installera det är inte nödvändigt men installationsfilen måste ligga kvar i programmappen på datorn för att skriptet ska fungera.

Alrite, jag har nu formaterat USB stickan och klistrat in scriptet i Teriminal och slagit enter men ingenting särskilt händer, det ligger en installations fil för El capitan i min program mapp. Är det klart? eller vad ska jag göra nu

Funkar det med terminalkommandon i Snow Leopard, Lion eller andra, äldre system ? Jag trodde att man för att skapa ett bootbart usbminne under Lion skulle följa detta:https://forum.macworld.se/topic/147410-skapa-bootbar-lion-dvd/

Möjligheten att använda terminalkommandor createmedia kom väl senare ?

Alrite, jag har nu formaterat USB stickan och klistrat in scriptet i Teriminal och slagit enter men ingenting särskilt händer, det ligger en installations fil för El capitan i min program mapp. Är det klart? eller vad ska jag göra nu

Det står "Password" och är en liten symbol på en nyckel, försöker skriva mitt lösenord men det går inte! :/

Det står "Password" och är en liten symbol på en nyckel, försöker skriva mitt lösenord men det går inte! :/

skriv in lösenordet och tryck enter. Inga tecken kommer visas när du slår in lösenordet.

Sen gör skriptet sina magiska saker och det tar en jäkla tid utan att det visas så mycket på skärmen tills det är klart. Skriptet säger till då.

Funkar det med terminalkommandon i Snow Leopard, Lion eller andra, äldre system ? Jag trodde att man för att skapa ett bootbart usbminne under Lion skulle följa detta:https://forum.macworld.se/topic/147410-skapa-bootbar-lion-dvd/

Möjligheten att använda terminalkommandor createmedia kom väl senare ?

Mountain Lion är sista OSX man kunde göra sådär på. Från och med Mavericks kör man createinstallmedia scriptet i terminalen eller använder sig av något verktyg som exempelvis Diskmaker (som jag upplever strular)

Tänk även på att installationen kan strula om tid och datum har nollställts efter exempelvis bortkoppling av batteri.

Tar för vana att kolla så datum och tid stämmer innan ni kör igång installationen.

Görs lämpligen i terminalen också med kommandot date

Det underlättar förståelsen något oerhört om alla använder samma namn för samma saker. Annars blir det bara begreppsförvirring, vilket inte gynnar någon.

Det underlättar förståelsen något oerhört om alla använder samma namn för samma saker. Annars blir det bara begreppsförvirring, vilket inte gynnar någon.

"UDB-minne" bidrar säkert till att råda bot på det. ;)

marcushedenstrom

Lite off-topic, men UDB-minne? Har jag aldrig hört. Var hittar ni det nånstans? :huh::stjarnsmall:

Eller har ni sluntit på tangenterna? På qwerty sitter de bredvid varandra ser jag nu.

Lite off-topic, men UDB-minne? Har jag aldrig hört. Var hittar ni det nånstans? :huh::stjarnsmall:

Eller har ni sluntit på tangenterna? På qwerty sitter de bredvid varandra ser jag nu.

Jag vet inte, jag utgick från att det finns någon sådan obskyr dataterm. Det kanske det inte gör.

Ja, det låter som en tangentbordsvurpa, men UDB finns väl i a f 4 olika inom datorer, men kanske ingen av dem som man kopplar till “minne”.

https://duckduckgo.com/?q=!w+UDB

"UDB-minne" bidrar säkert till att råda bot på det. ;)

Ja, det var fummel-Pelle som var framme på tangentbordet.

Sorry. :blushing:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...