Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ångra böcker i molnet i iBooks


TB-000

Rekommendera Poster

Jag använder iBooks för att läsa rätt mycket böcker i ePub-format som jag köper t.ex. från O'Reilly ( http://www.oreilly.com ), Dito ( https://dito.se ) eller Adlibris ( http://www.adlibris.com/se ). Jag tycker att det är smidigt, och trivs med hur bokmärken i böcker och läsposition synkas mellan enheter. Det här har jag använt i flera år utan problem.

 

I och med uppgraderingen till OS X 10.11.4 och iOS 9.3 så fick jag en fråga på alla enheter om iBooks ska använda iCloud för böcker. Jag svarade ja. Resultatet är att böcker jag inte läser i just nu inte finns på t.ex. min iPad utan ligger i mitt iCloud. När jag öppnar boken på iPad laddas den ner till min iPad så jag kan läsa den.

 

Problemet med detta är att om jag sitter någonstans utan internet (t.ex. på ett flygplan) så kan jag inte läsa boken jag tänkt läsa på iPad, eftersom jag inte kan ladda ner den just då från iCloud.

 

Är det någon som vet hur man ångrar valet att böckerna för iBooks ska ligga i molnet?

Jag vill inte stänga av iCloud helt för iBooks - jag vill fortfarande att bokmärken, läsposition och anteckningar ska synkas. D.v.s. jag vill återgå till det beteende jag hade med iBooks i iOS 9.2 och OS X 10.11.3.

 

Tack på förhand till alla som svarar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag har förstått det rätt så laddar du ner den när du har iCloud aktivt och sedan kan du läsa boken offline när du inte har iCloud

 

 

post-154-0-39938700-1459626063.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag har förstått det rätt så laddar du ner den när du har iCloud aktivt och sedan kan du läsa boken offline när du inte har iCloud

 

 

 

Det trodde jag också, det var därför jag svarade "ja" när jag uppgraderade iOS/OSX.

 

Tyvärr så verkar iBooks försöka "optimera" lagringen så att den glömmer/raderar alla lokala kopior på böcker man inte läser just nu. Sedan laddas de ner igen från molnet när man vill läsa i dem nästa gång.

 

Problemet blir om jag vill läsa i en bok någonstans där jag inte har internet (t.ex. på ett flygplan). Då kan jag bara läsa i den bok jag läst i nyligen med internetuppkoppling. Jag kan inte slå upp något i en bok jag läst för en månad sedan, för den finns inte kvar på min enhet... Om jag läser ut en bok under en flygning så kan jag inte börja på nästa bok, eftersom den inte finns på min enhet (eftersom jag inte nyligen läst i den nya boken på den enheten).

 

Jag vill alltså ha ett sätt så att jag kan se till att böcker jag synkat/laddat ner till min enhet finns kvar på den enheten när jag vill läsa i dem (så som det var med tidigare iOS/OSX).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag postar information om hur jag löste problemet ifall att någon annan har nytta av det. (Se också https://support.apple.com/sv-se/HT205751 ).


Som bakgrund så har jag rätt många e-böcker i ePub-format (drygt 500). Några är köpta av Apple via iBooks-store, men de flesta är DRM-fria som är köpta från andra web-butiker. Jag har alla ePub-filer jag köpt från andra än Apple lagrade som filer i mappar på min mac. Sedan fanns också alla ePub-filer i iBooks. Böckerna synkade jag med iBooks/iTunes till iPad/iPhone.


Vid uppgraderingen till OS X 10.11.4 och iOS 9.3 så accepterade jag (felaktigt) att iBooks skulle använda iCloud drive. Resultatet blev att de böcker jag inte aktivt läste i just då försvann från mina enheter, och bara fanns i iCloud. När jag bytte bok jag läste i laddades den ner från iCloud. Den här nerladdningen fungerade naturligtvis inte om jag var någonstans där jag saknade internetuppkoppling, och resultatet var att jag inte kunde byta bok jag läste i om jag just då saknade internetuppkoppling.


Mina steg för att lösa det här var:

  1. På alla mac datorer, gå in i  ⇒ SystemInställningar ⇒ iCloud ⇒ iCloud Drive alternativ och bocka ur iBooks.app
  2. Resultatet är att endast böcker köpta i iBooks-store finns kvar i iBooks på den mac datorn. Alla andra böcker försvinner ur iBooks på den datorn.
  3. På alla iOS-enheter (iPad/iPhone), gå in i Inställningar ⇒ iCloud ⇒ iCloud Drive och bocka ur iBooks.app
  4. Resultatet är att endast böcker köpta i iBooks-store finns kvar i iBooks på den iOS-enheten. Alla andra böcker försvinner ur iBooks på den här iPhonen/iPaden.
  5. På en mac dator, gå in i  ⇒ SystemInställningar ⇒ iCloud ⇒ Hantera… ⇒ iBooks och gör ”Radera information och dokument”.
  6. Ladda in alla ePub-filer (som inte kommer från iBooks-store) i iBooks från filerna i mapparna, på alla mac datorer.
  7. Synka böckerna till iPad/iPhone med iTunes/iBooks.

När jag kommit så här långt så fanns alla mina böcker lokalt på alla mina enheter, så jag kunde läsa dem. Det som däremot inte fungerade nu var synk av läsposition, bokmärken och anteckningar/markeringar i böckerna.


Efter drygt ett dygn i det här läget började synk (av läsposition, bokmärken och anteckningar/markeringar i böckerna) fungera mellan iOS-enheter men inte till/från mac-datorer. Efter ytterligare ett dygn började synk (av läsposition, bokmärken och anteckningar/markeringar i böckerna) fungera även till/från mac-datorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...