Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svajigt nätverk omöjliggör airplay och iTunes-delning

NisseO

Recommended Posts

Har i dagarna fått fiber installerat med 100/10 Mbit och samtidigt tvingats byta router för trådlöst nätverk. Tidigare hade jag en Thompson Adsl från ISP:n, men har numera en D-Link DIR-615. Routern har bara b/g, på 54 Mbit, men får duga så länge medan jag letar efter nytt och tekniken såväl utvecklas som blir billigare.

I mitt trådlösa nätverk har jag förutom min Macbook Pro tre pensionerade datorer som jag kontrollerar via skärmdelning, då antingen skärm eller uttag för sådan gått sönder. Det fungerade utmärkt med bara mindre kontaktproblem på det gamla nätverket, men inte nu längre.

Hittills har jag etablerat kontakt för skärmdelning och fildelning genom att klicka på den ikon som dyker upp automatiskt i vänsterfältet i Path Finder under "delade" så snart man ansluter till nätverket eller väcker datorn. Med det nya nätverket har jag dock fått problem både med att ikonerna för de olika datorerna inte alls dyker upp och att kontakt inte etableras när man klickar på dem, utan ikonen istället bara försvinner från listan.

Jag har lyckats lösa skärmdelningen genom att ha fast internt ip för de olika datorerna i nätverket och skapa ett bokmärke på skrivbordet för dem; då ansluter de (oftast) utan problem. Men för fildelningen har jag inte kommit på något smidigt sätt att lägga datorn och/eller dess enheter på skrivbordet utan det smidiga att klicka på ikonen som förr. Kan någon hjälpa till här med skapande av genväg eller ikoner?

Vad jag förstår sköts den automatiska funktion jag använt hittills på det gamla nätverket genom Bonjour, där man ansluter via datorns namn i nätverket, så det är väl något där som krånglar, när jag nu kan ansluta (nästan) utan problem via ip.

Det värsta med svajigheten är dock att jag varken kan använda airplay eller dela ut mitt iTunes-bibliotek på min Mac mini till alla datorer; något jag använt mig mycket av. Så det måste lösas på allvar och inte bara genom någon genväg eller liknande.

Som sagt är nätverket svajigt, vilket innebär att ikoner för delning och airplay ibland dyker upp där de ska, men det mesta av tiden uteblir eller inte fungerar när jag klickar på dem.

Har någon en aning vad det här kan bero på eller t o m känner till en enkel lösning på prolematiken?

Vad jag förstår sköts den automatiska funktion jag använt hittills på det gamla nätverket genom Bonjour, där man ansluter via datorns namn i nätverket, så det är väl något där som krånglar, när jag nu kan ansluta (nästan) utan problem via ip.

Med Bonjour får du ju upp de olika namnen/datorerna att ansluta till, i Finder upptäcks de automatisk, men du måste få att datorerna först hittar varandra i nätverket.

När det är en router som inte är riktigt stabil/bra i sin automatik är det alltid bäst att sätta fasta IP på datorerna. En del routrar har så man kan “reservera” IP för olika datorer, men jag föredrar fasta statiska IPadresser. Då vet man vad man har och vad man får s a s.

Så, i routern. Mot internet auto och ip via DHCP. Sen ange ett IP för själva routern och stäng av DHCP för nätverket. Sen är det bara att mata på med upgifter i de olika datorerna. Exempel:

Routern:

IP: 192.0.1.1
Mask: 255.255.255.0

Dator #1:

IP: 192.0.1.111     # ethernet
IP: 192.0.1.101     # wi-fi
Gateway: 192.0.1.1

Dator #2:

IP: 192.0.1.112     # ethernet
IP: 192.0.1.102     # wi-fi
Gateway: 192.0.1.1

osv...

post-64246-0-69778900-1459608318_thumb.jpg

Som DNS, ange routern &/el ett par extra. Exempel med OpenDNS

DNS: 192.0.1.1 208.67.220.220 208.67.222.222

- - -

Routern har bara b/g, på 54 Mbit, men får duga så länge medan jag letar efter nytt och tekniken såväl utvecklas som blir billigare.

I mitt trådlösa nätverk har jag förutom min Macbook Pro tre pensionerade datorer som jag kontrollerar via skärmdelning, ...

Kör du alla datorer över Wi-fi? Någon kanske är stationär och står, el kan stå vid routern. Då kan du köra kabel där, föredragsvis. :crossfingers:

Jo, jag har reserverat ip för de olika datorerna och ifånarna, …0.100, .101, .102 osv. och routern har sitt fasta på …0.1, så det fungerar som det ska och jag förstår inte riktigt vad jag skulle tjäna på att ställa in manuellt samma nuffror som jag får automatiskt och vad det skulle förbättra.

Vad jag efterfrågade först var ju en metod att m h a dessa fasta ip lägga enheter på skrivbordet utan Bonjour och p s s som jag redan gjort med skärmdelningen skapa genvägar att klicka på när nu Bonjour fallerar.

Gissar att det börjar med att jag klickar cmd+k i Finder.

Tyvärr är det så att den enda datorn som jag kan dra kabel till är den som träffats av blixten, så att bl a ethernet-utgången slagits ut. (Det finns en tråd om den stackars minin.) Men jag har provat att dra en tillfällig lång kabel över golv och trösklar till de andra utan något drastiskt annorlunda resultat.

Varför är näverket 'svajigt?'. För att du inte upptäcker dina datorer? Annars förklara.

Förutsätter att det är macar du vill hantera och att du i dessa delat ut fildelning ?

För att få ikoner att dyka upp på ditt skrivbord testa med gå-anslut till server- afp://192.168.y.x enl bif

post-48757-0-53474000-1459666074_thumb.png

post-48757-0-34278900-1459666096_thumb.png

Varför är näverket 'svajigt?'. För att du inte upptäcker dina datorer? Annars förklara.

Svajigt betyder att det ibland fungerar, ibland inte. Det är alltså inte frågan om en total förlust av funktion, som skulle bero på ett lättare identifierat och lätt åtgärdat problem av binärt slag, typ "slå på skärmdelning".

Svajigheten manifesterar sig t.ex. i att

– ibland dyker Bonjour-ikonerna upp i Path Finder, ibland inte. Det tycks vara helt slumpmässigt.

– Ibland ansluter datorns skärmdelning när jag klickar på ikonen, ibland inte.

– Ibland kan jag lägga en enhet på skrivbordet via ikonen, ibland inte.

– Ibland syns inga datorer alls i airplay från mina iPhone, ibland syns vissa och fungerar, ibland syns en dator, men anslutning fungerar inte och ibland fungerar alla utan problem.

En omstart av dator och/eller router tycks förbättra tillståndet något, men förbättringen dör liksom bort efter ett tag.

Det är bara Apple-enheter jag använder. De har visserligen olika OS, men just det tycks inte påverka särskilt mycket.

Om du byter tillbaka till din gamla router (blir ju inget internet) så funkar det som förut med dina datorer? Om så är fallet så måste man labba med d-linken. Logga på och försök att slå av funktioner eller slå på port forwaring för aktuella portar.

https://support.apple.com/sv-se/HT202944

Iofs tror jag inte att port forwaring används inom samma nät. Inte heller nat eller brandvägg men om felet uppträder med dlinkroutern så borde denna orsaka det och felet åtgärdas där.

Om du byter tillbaka till din gamla router (blir ju inget internet) så funkar det som förut med dina datorer?

Det var bara tre dagar sedan jag bytte, så jag räknar med att det skulle fungera bra, men jag har internet där 4 dagar till, så jag kan prova om jag orkar.

Skrev dock fel ovan, det övergivna modemet är ett Zyxel P2601.

Egentligen fungerar åtminstone skärmdelningen bättre nu när den väl anslutit; den är både stabilare och har skarpare bild med mindre lagg på musen.

Något som kan spela in är att jag har hela 6 enheter att ansluta till nätverket och det kan vara lite mycket för en gammal router, men jag har inte noterat någon större skillnad när jag satt min Powerbook och 3GS i vila.

Nu när jag provar att starta om Airserver resp. iTunes på min stationära Mac mini, så fungerar det bra att ansluta om jag gör det direkt. Men efter ett tag försvinner alltså möjligheten att göra det och dyker upp sporadiskt igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...