Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trasig hårddisk? blinkande frågetecken

ekiz

Recommended Posts

Blinkande frågetecken efter uppstart efter att avslutat datorn manuellt då den "frös". Ingen fysisk skada.

Provat följande åtgärder:

disc repair - Hittar ej hårdisken

Återställt NVRAM - inga resultat

Kört Apple Hardware Test - inga fel upptäckt

Modellinformation:

MacBook Pro "Core i5" 2.5 13" Mid-2012

Tacksam för hjälp!

Blinkande frågetecken efter uppstart efter att avslutat datorn manuellt då den "frös". Ingen fysisk skada.

Provat följande åtgärder:

disc repair - Hittar ej hårdisken

Återställt NVRAM - inga resultat

Kört Apple Hardware Test - inga fel upptäckt

Modellinformation:

MacBook Pro "Core i5" 2.5 13" Mid-2012

Tacksam för hjälp!

Prova en säker start....

Starta med ⇧ nedtryckt. Logga in på skrivbordet, och därefter starta om som vanligt.

- - -

Om du tvångsavslutade.... Antar att du höll inne powerknapen (≈ 4-5 sek) tills den stängde av sig. För att undvika hårddiskproblem - vänta alltid 40-50sek innan du startar igen. Det är den tiden det ungf tar för en disk att helt sluta snurra.

Säker start fungerar tyvärr inte heller! Tack för tipset! Gjorde precis så! det var klantigt av mig :( Något annat jag kan testa? Med vänlig hälsning

Kass hårddisk eller kass kabel mellan hårddisk och logikkort.

Du får köra uteslutningsmetoden.

Enklast är väl att montera ur hårddisken och prova den i ett USB-kabinett, läsbar?

Nej, du har Firewire 800 på din Mac.

Är det firewire 400 på den andra datorn så finns det en adapter för detta

Lägg pengarna på en ny kabel mellan den interna hårddisken och logikkortet istället.

Hittas inte hårddisken i skivverktyget via internet recovery (cmd+alt+r nedtryckta vid uppstart) så lär den inte hittas i target disk mode heller.

Det är förvisso aldrig fel att ha en firewirekabel liggandes

post-113-0-73719500-1459532012.png

post-113-0-78654600-1459532025.png

Lägg pengarna på en ny kabel mellan den interna hårddisken och logikkortet istället.

Hittas inte hårddisken i skivverktyget via internet recovery (cmd+alt+r nedtryckta vid uppstart) så lär den inte hittas i target disk mode heller.

Det är förvisso aldrig fel att ha en firewirekabel liggandes

Kan ju vara så att hårddisken pajat

Tack för vägledning. vart köper jag en sådan kabel. Hårddisk --> logikkort? Finns det guide för byte typ på youtube? Är inte så kompetent så kanske är bäst att lämna in och få hjälp med bytet.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Cable+Replacement/10379

Guiden är dock för 2011 års MacBook Pro 13, din SATA kabel är lite bredare men i övrigt är tillvägagångssättet identiskt.

Kabel kan du hitta på E-bay för drygt 200Kr. Dock kostar det inte mer än max 600Kr att få kabel bytt hos en riktig Service Provider.

Om det nu är kabeln, kan ju vara hårddisken också.

Förhoppningsvis har du färsk backup

Du ska inte utgå att alla ska ge sig på att skruva i datorn. :D

Uppdatering! Jag gjorde som sir knasen sa! Tog ut disken och satte in den i USB-kabinett, Kopplade upp mot en annan Mac och visst kom jag åt den! Skönt.. ej gjort back up på ett år.. Det borde alltså vara sata kabeln som är kass? ?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...