Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rapport: dåligt kvartal att vänta för Apple – trots nya produkter

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Inte konstigt alls, Apple har "somnat in" och blivit för bekväma - folk tröttnar.

Inte konstigt alls, Apple har "somnat in" och blivit för bekväma - folk tröttnar.

Källa? Eller är det din personliga åsikt du luftar.

Det där tas väl som kostnader i företaget. Skulle jag ha gjort. Vinsten kommer efteråt (intäkt minus kostnader).

Man omvandlar likvida medel till bundet kapital. Det är fortfarande en tillgång men svårt att omsätta till cash. Om man har en mille i kontanter eller ett hus som är värt en mille så har jag samma förmögenhet, men olika svårt att använda dem. Och olika skatteregler. Så jag kan vara ganska rik, men utan likvida medel och gå i konkan för jag har dålig planering.

Mjaha? Jag tänkte närmast att jag tror inte att Apple plöjer ned sina miljardvinster i byggen, utan de bokförs som kostnader över lång tid, för det är sunt skattemässigt.

Det där tas väl som kostnader i företaget. Skulle jag ha gjort. Vinsten kommer efteråt (intäkt minus kostnader).

Ja, men som svar på frågan vart pengarna tar vägen. :)

Ja, men som svar på frågan vart pengarna tar vägen. :)

Nej, de går med den vinsten som anges i artikeln även efter att sådant byggs, menar jag. Så frågan kvarstår, vad gör de med vinsterna? Aktieutdelning? Finansmarknaden?

Mjaha? Jag tänkte närmast att jag tror inte att Apple plöjer ned sina miljardvinster i byggen, utan de bokförs som kostnader över lång tid, för det är sunt skattemässigt.

Men det är en annan sida att göra avskrivningar på värdet. Att bygga/köpa fastighet är att byta utseendet på kapitalet. Mindre likvida medel och mer bundna. Men det är samma tillgång. Olika kläder. Mindre köp direktavskrivs samma år. Datorer på 3-4 år. Fastigheter på 50 år ( tror jag utan att kolla ). Avskrivningen är att dela upp den totala kostnaden över rimligt många perioder/år för att inte företaget ska gå i putten. Om man sen säljer fastigheten under det avskrivna värdet får man bokföra det som avdrag. Säljer man för mer blir det reavinstbeskattning. Sen gissar jag att Apple har ett fastighetsbolag som bygger och sköter fastigheterna. Så hyr man av sig själv. Men hyran blir en kostnad för moderbolaget och en intäkt för dotterbolaget och vinsten från dotterbolaget går tillbaka till ägaren Apple. Tjo! :stjarnsmall::hihihi:

...

I bokföring skiljer man ju på själva affärshändelsen och när betalningen sker. Man bokför affärshändelsen och beräknar vinst, förlust och moms utifrån denna. Sen följer flödet av betalningsmedel efter som ibland sker omedelbart eller med fördröjning på faktura enligt avtal. Förhoppningsvis. Därför kan ett företag växa ihjäl sig. När affärerna ökar i omfattning och de likvida medlen inte går i samma fas kan man komma till en punkt där företaget visar vinst, men har minus på likvida medel. Affärshändelserna går som tåget men jag är utan stålar för de är uppbundna i tex lager, fastighet, inventarier mm och man konkar för det finns inte tillräckligt med kontanter/likvida medel att betala skatter, avgifter och leverantörer och löner. Det krävs duktigt med pengar för att tjäna pengar.

Vaddå nej? Det var visst mitt svar på den frågan.

Ja, det förstår jag, men jag tror inte att vinsterna går till sådana anläggningar. De bokförs som kostnader.

Ja, det förstår jag, men jag tror inte att vinsterna går till sådana anläggningar. De bokförs som kostnader.

Ja, i slutändan. Men t ex vinsten från en produkt (sär-redovisad i t ex media) grävs ner i bygget. Sen är det en annan sak var Apples vinst (hela rörelsen) blir i slutändan.

Det blir en massa pengar över när affärerna är gjorda. Men det är inte vinsten. Vinsten är när alla kostnader som avskrivningar är avräknade. Så av pengar som hamnar i kassan betalas hus, bilar, datorer mm. När dessa kostnader är reglerade återstår vinst. Så nej man tar inte av vinsten. Men jo man använder pengar man får in och blir över när produktionen är betald. Slarvig journalistik likställer detta.

Ja, i slutändan. Men t ex vinsten från en produkt (sär-redovisad i t ex media) grävs ner i bygget. Sen är det en annan sak var Apples vinst (hela rörelsen) blir i slutändan.

Det blir en massa pengar över när affärerna är gjorda. Men det är inte vinsten. Vinsten är när alla kostnader som avskrivningar är avräknade. Så av pengar som hamnar i kassan betalas hus, bilar, datorer mm. När dessa kostnader är reglerade återstår vinst. Så nej man tar inte av vinsten. Men jo man använder pengar man får in och blir över när produktionen är betald. Slarvig journalistik likställer detta.

Precis, vinsten är det som återstår efter att man har haft alla kostnader för exempelvis löner, investeringar med mera. Så, jag undrar fortfarande vart vinsten tar vägen. Jag kanske ska googla på det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...