Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan man ha många typsnitt?

Gissberg

Recommended Posts

Jag upptäckte att min nya iMac27 inte hade samma uppsättning typsnitt som min gamla iMac27 som jag håller på och tömmer. 125 typsnitt fanns inte med så jag tog och exporterade dessa från gamla iMacen för att lägga in i typsnittboken. Äldre saker jag gjort i photoshop kan ju behöva något av dessa typsnitt om jag ska jobba vidare på dem. Men jag funderar om det segar ned datorn eller program att lägga in 125 extra typsnitt? I så fall får man ha dem i en mapp för sig och vid behov importera enstaka typsnitt i typsnittsboken.

Det blir ju besvärligare att hitta de (få) du faktiskt använder om du installerar en massa typsnitt. Alltså, listan blir längre att rulla igenom.

Men förutom det är det nog inga problem.

Så jag skulle nog inte installera något av dem förrän de efterfrågas, och då bara installera just det typsnittet.

Jag upptäckte att min nya iMac27 inte hade samma uppsättning typsnitt som min gamla iMac27 som jag håller på och tömmer. 125 typsnitt fanns inte med så jag tog och exporterade dessa från gamla iMacen för att lägga in i typsnittboken. Äldre saker jag gjort i photoshop kan ju behöva något av dessa typsnitt om jag ska jobba vidare på dem. Men jag funderar om det segar ned datorn eller program att lägga in 125 extra typsnitt? I så fall får man ha dem i en mapp för sig och vid behov importera enstaka typsnitt i typsnittsboken.

Stoppa dem i: ~/Library/Fonts. 125st är inte så många så det slöar ner nåt. Många fontfiler är ju samma typsnitt så t ex 10-15st kan dyka upp som 1 sen. Och du kan ju (av)aktivera de du (inte) vill ha i Fontbook sen.

post-64246-0-69827500-1459413402.png

Ja, det är många att bläddra igenom med för många typsnitt i typsnittsboken. Är det något som efterfrågas i tidigare photoshopjobb har man ju namnet att söka på. Har aldrig gjort det men man kan ju skapa egna samlingar att bläddra i. Dock kommer man väl inte åt dessa i program som photoshop tex, utan måste bläddra igenom allt inklusive utländska?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...