Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hårdvarufel på mid-2012 macbook pro

Arvidur

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har drabbats av ett märkligt fel på min annars så pålitliga macbook. Den fungerade finfint tills jag en dag satte mig vid den och fann den ohyggligt långsam. Snurrande badbollar och ett knappt fungerande operativsystem.

Efter ha förlikats med tanken att datorn inte skulle återgå till sitt vanliga tillstånd, och efter att ha provat diverse felsökningar och problemlösarprogram, så bestämde jag mig för att radera hårddisken och installera ett helt nytt och fräscht operativ. Till ingen nytta. Operativet var fortfarande hårslitande långsamt. Jag kikar runt på internet efter hjälp och övertygar mig själv om att hårddisken måste vara skurken. Alltså köper jag mig en SSD och byter ut min gamla skröpliga mekaniska disk (verkligen på tiden hur som helst). Men till min förtvivlan kvarstår problemet. Dock med en liten förbättring: SSDn gör vad den kan och operativet är rappare (boot-up tiden gick från kanske tre minuter till 15 sekunder). Men badbollarna och frysningarna står bi mina ihärdiga försök att reparera datorn.

Exempel på problem:

Badbollar när jag ser på film (dock inte när jag streamar över exempelvis netflix).

Frysningar när jag skriver (det är mig en plåga att skriva detta inlägg).

Ett knappt responsivt filsystem.

Överlag så är internet via Safari det mest skonsamma att använda.

Jag tar för givet att det är ett hårdvarufel jag drabbats av, eftersom en radering av hårddisken inte gjorde någon skillnad. Men det verkar ju inte heller vara hårddisken som är problemet... så vad kan det vara?

Lite teknisk information:

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)

Processor: 2,5 GHz Intel Core i5

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Grafik: Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Hårddisk: 250 GB SSD SATA

*Mycket* tacksam för hjälp!

Har du kört hårdvarudiagnostik? (Håll nere alt-D när du slår på datorn.)

Har du kört något program för att kolla temperaturerna i datorn?

En möjlig orsak till problemet är att någon fläkt stannat så att datorn/processorn går för varm. För att skydda processorn har processorn ett inbyggt skydd som sänker hastigheten om den är för varm.

Har du kört hårdvarudiagnostik? (Håll nere alt-D när du slår på datorn.)

Har du kört något program för att kolla temperaturerna i datorn?

En möjlig orsak till problemet är att någon fläkt stannat så att datorn/processorn går för varm. För att skydda processorn har processorn ett inbyggt skydd som sänker hastigheten om den är för varm.

Körde hårdvarudiagnostiken tidigare idag faktiskt, men inga fel funna. Datorn känns inte varmare än vanligt, men ska kolla på något sådant kontrollprogram ändå!

Tack för svar!

Jag har en MBP Mid 2012 med lite andra spec.

Den gick inte mer än sju-åtta månader innan den trögade ner sig (samma symptom som dina) och jag fick bege mig till Apple Store i Täby. Där konstaterades att det var antingen HDD eller HDD-kabeln som var boven så de bytte båda två. Efter det fungerade den som en klocka. Jag har dock insett att uppgraderingar av OS X blivit mer och mer krävande och jag har uppgraderat RAM-minnet till 16GB, plockat bort DVD'n och satt in en 250GB SSD som Startdisk och flyttat 750GB HDD'n till DVD-platsen. Kan även rekommendera en rengöring av fläkten. Själv gör jag det på årlig basis med mina två MAC:ar.

Den är inte blixtsnabb just nu men det beror på brist på utrymme på SSD'n.... :whistling:

Låter som hårddiskkabeln. Finns ett antal sådana fall på forumet som löst sig med byte av kabel.

Stereotypen

Är garanterat kabeln, om felet finns kvar efter disk-byte.

Jag vet var du hittar ny sådan kabel.

Tack så mycket alla ni som svarat! Att hårddiskkabeln är boven i dramat verkar ni vara överens om, så jag får ta och prova ett byte där.

Är garanterat kabeln, om felet finns kvar efter disk-byte.

Jag vet var du hittar ny sådan kabel.

Var gör jag det? Och hur komplicerat är ett byte?

Tack så mycket alla ni som svarat! Att hårddiskkabeln är boven i dramat verkar ni vara överens om, så jag får ta och prova ett byte där.

Det är som alltid inget löfte, men det låter sannolikt.

Jag köpte en sådan kabel här http://www.mac2maconline.com men se till att det blir rätt kabel.

Tror det tog 6 veckor att få hem den men var mycket billigare än de APR som hade samma kabel i Svedala. Stereotypen kanske vet något annat ställe.

Tack! Ser ju inte allt för komplicerat ut.

Det är som alltid inget löfte, men det låter sannolikt.

Nä men det förstår jag. Är desperat efter en lösning, så tänker definitivt prova!

Jag köpte en sådan kabel här http://www.mac2maconline.com men se till att det blir rätt kabel.

Tror det tog 6 veckor att få hem den men var mycket billigare än de APR som hade samma kabel i Svedala. Stereotypen kanske vet något annat ställe.

Okej, 6 veckor svider lite men å andra sidan så vill jag inte lägga ut en förmögenhet på något jag inte vet om det kommer lösa mitt bekymmer. Tack!

Stereotypen, om du har tips som kan offentliggöras, om var man kan skaffa kabeln snabbare är iaf jag tacksam för infon. :) Men du kanske hade en över privat..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...