Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlänga livet på en MBP 2009


soulitude

Rekommendera Poster

Min trotjänare MacBook Pro (late 2009) har fått stå åt sidan för min nya iMac i mitt arbete.

Men jag nu har jag MBP hemma istället och tänkte försöka se till att på bästa sätt låta den vara i så gott skick som möjligt.

 

Jag har tagit väl hand dom den, så den är snabb och pålitlig.

Men fläktarna har börjat jobba mycket, inte alltid i samband med att CPU:n går upp.

Det står "Kontrollera batteriet"i menyraden, så jag måste kanske byta batteri ännu en gång (min upplevelse är att det drog extra mycket batteri med två hårddiskar i burken till skillnad från en).

 

Jag satte i en extra hårddisk för ett par år sedan - en SSD i DVD-utrymmet.

Nu tror jag att jag klarar mig med hårddiskutrymme med bara SSD:n.

Frågor:

- Om jag plockar ut min gamla HDD och behåller min SSD; spelar det då någon roll om jag har SSD:n kvar där DVD:n var förut eller borde jag byta plats på den?

 

- Fläktarna jobbar som sagt mycket mer än förr; någon som har något allmänt tips kring att lösa detta? Datorn blir helt klart varm snabbt.

 

Tacksam för tips och tankar!

 

/soulitude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Fläktarna jobbar som sagt mycket mer än förr; någon som har något allmänt tips kring att lösa detta? Datorn blir helt klart varm snabbt.

 

Kika på den här lite grann... :yeahbaby:

 

 

Använd inte bara (smörj)olja. Försök hitta ett “fett”, men inte allt förtjock. :crossfingers:

 

...och glöm inte insidan. :)

post-64246-0-45044200-1459335405_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "late" 2009, bara early och mid.

Och då fanns det 13, 15 och 17 tum. Vad har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, slarvade lite. Har en 15" Mid 2009. 3,06 GHz Intel Core 2 Duo, 8GB RAM.

 

Ska definitivt rengöra fläktarna! Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda SATA-anslutningarna är lika långsamma på din modell, så du tjänar inget på att flytta SSDn.

(Det finns modeller där HDD-anslutningen är snabbare.)

 

Har du slagit på TRIM?

https://www.cindori.org/software/trimenabler/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hade ingen koll på TRIM.

Kör det genast.

 

Tror du att köra TRIM och se till att fläktarna är hela och rena skulle kunna göra att jag lika gärna kan ha kvar båda diskarna i datorn? Eller skulle den må bättre av att jag tar bort HDD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som du skulle tjäna på att ta bort HDD'n är några minuters längre batteritid. Har du dåligt batteri och ofta kör på batteriet, så ta bort HDD'n.

Ska du ändå köpa nytt batteri så låt HDD'n sitta kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hade ingen koll på TRIM.

Kör det genast.

 

Tror du att köra TRIM och se till att fläktarna är hela och rena skulle kunna göra att jag lika gärna kan ha kvar båda diskarna i datorn? Eller skulle den må bättre av att jag tar bort HDD:n?

Börja med fläktarna, gör rent och kolla sen. Det finns dynamiska effekter med att tjäna där. Fläktarna går för att det blir varmt, så får du ordning på fläktarna då så blir det svalare = snabbare dator. Värme slöar ner.

 

Som nämnt innan, HDD/SSD... spelar inte så stor roll i sammanhanget. Lite tjänar man såklart både på ström och värme. Om grejjerna gått varma innan så alla fläktar och grafik fått jobba hårdare så förklarar ju det den ökade batteriförbrukningen.

 

Det är väl samma sata-port på både hårddisk och DVD: SATA2/3g. Jag skulle nog bytta plats på dem i a f - om du ända skall in i den. Så man får SSD'n i hårddiskfacket, sen.... originaldisken. Det är väl en SATA2, 5400rpm. Det finns bra tysta snabba 7200rpm som är 2.5". Köpte en nyss till min egen. »»

 

Tänker också att en HDD blir något varmare än SSD och därför är bättre att ha där DVD'n satt. Mer luft omkring - inte lika tight.

 

Till den gamla disken kan man ju köpa ett tomt USB-chassi för en hundring så har man den som backup-disk sen. Är ju inte lika viktigt om den inte är så snabb s a s.

 

Och RAM hade du ju redan max. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ironiskt nog sett till rubriken för den här tråden har nu min dator sagt ifrån ordentligt.

Efter en helgs användande av MainStage, där processorn fick jobba rejält, dök det plötsligt upp rosa och gröna streck i skärmen.

 

Har läst en massa forumtrådar, och det verkar ju vara GPU:n som sagt sitt. Testade flera enkla fix som fungerat för folk, bl a eltejp mellan moderkortet och chassit för att trycka till (det försvinner om jag trycker på kortet) och lösa upp ett par skruvar som folk föreslagit. Ingen lycka.

 

Pratade med LAN-master som sa att det är kört.

 

Om någon skulle ha ännu ett tips för hur det skulle kunna gå att lösa vore jag väldigt tacksam.

Annars måste jag nog ge upp min gamla trotjänare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...