Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upplösning för webben


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

När jag anpassar bilder för webben gör jag dem i upplösning 96 dpi, lite mer än 72. Men sen när jag öppnar en av filerna och tittar på bildstorleken är dimensionerna desamma som vid skapandet, men upplösningen uppges ändå vara 72, inte 96. Hur kommer det sig? Jag har Photoshop CS6.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

När jag anpassar bilder för webben gör jag dem i upplösning 96 dpi, lite mer än 72. Men sen när jag öppnar en av filerna och tittar på bildstorleken är dimensionerna desamma som vid skapandet, men upplösningen uppges ändå vara 72, inte 96. Hur kommer det sig? Jag har Photoshop CS6.

“Spara för web” i PS ger alltid 72ppi. Vill du ha eget värde får du använda “Spara som” (⇧⌘S).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så stenålders det känns. Nyhetssajten www.helahalsingland.se gör sina bilder i 240 ppi och ändå är de väldigt lätta. Hur de gör går över mitt förstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så stenålders det känns. Nyhetssajten www.helahalsingland.se gör sina bilder i 240 ppi och ändå är de väldigt lätta. Hur de gör går över mitt förstånd.

Kollade en bild där. 95 var den. Lätta... menar du små i filstorlek?

 

Spara den i 60-80% kvalitet, och sen kör den med en optimerare med. ImageOptim är ett bra verktyg. Tyvärr har de gjort förvalt nu att jpg skall optimeras med 100% så man får kryssa ur det i inställningarna, varje gång man öppnar programmet på nytt.

 

Själv kör jag med en äldre version (1.5.4) - den innan de bytte. Stod inte ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jag drog till skrivbordet har upplösning 240 enligt Photoshop. 240 pixlar/tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ppi alls någon relevans när det gäller hemsidor? Det har väl bara relevans när man skriver ut?

 

Det enda som har någon relevans är väl antal pixlar (i bredd och höjd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ppi alls någon relevans när det gäller hemsidor? Det har väl bara relevans när man skriver ut?

 

Det enda som har någon relevans är väl antal pixlar (i bredd och höjd).

 

Relevans för utskrift ja (men inte ens där är det egentligen nödvändigt), på skärm nej. För alla normala hemsidor spelar det ingen som helst roll. Det finns några bisarra som låter de inbyggda måtten i mm styra hur den ska visas, men de sidorna kan man normalt strunta i. Framförallt här där det handlar om nyhetssidor och annat normalt.

 

Enda nyttan av att ange ppi till de som ska leverera bilderna till sidan, är att den som ska fixa bilden i t ex PS kan strunta i att fundera på pixlar utan bara gå på storlek i mm och begärd ppi. Men i praktiken kan man skriva in vad skit som helst i rutan för upplösning bara det finns pixlar nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...