Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hemvideos i HD vill inte spelas upp i Apple TV

Gissberg

Recommended Posts

Mina semesterfilmer är konverterade till mp4 och ligger i iTunes bibliotek. Äldre filmer är från DV-kamera och nyare från HD-kamera. De som är i HD-format klarar Apple TV inte att spela upp. Det går att spola i filmen men inte mer. Om det är så att det trådlösa nätverket (comhem) inte klarar överföra från iMacen till Apple TV så skulle alternativet vara att ha en hårddisk med semesterfilmer stående vid TVn. Hur det skulle kopplas ihop har jag ingen aning om dock, att bara sätta en hårddisk till Apple-TV går ju inte. Finns det uttänkta system för detta? Eller är det en helt ny dator med tangentbord som krävs? Finns visserligen minidatorer.

Det räcker inte att dom är konverterade till mp4 utan dom måste ha rätt codecs också.

H.264-video upp till 1080p, 60 bilder/s, High Profile eller Main Profile nivå 4.2 eller lägre

H.264 Baseline Profile nivå 3.0 eller lägre med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s per kanal, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov

MPEG-4-video upp till 2,5 Mbit/s, 640 × 480 pixlar, 30 bilder/s, Simple Profile med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov

Inställningen i Premiere Elements är:

MP4 - H264 1920x1080p 25

Vilket sammanfattas i en ruta:

1920x1080(1,0), 25fps, progressiv VBR, Mål 32,00 Mbits/s Max 40,00 Mbit/s AAC, 160 kbit/s, 48 kHz, Stereo

Det borde funka tycker jag.

Jag skulle använda program som bevisligen fungerar typ Adapter,iFlicks 2 eller Handbrake.

Jag använder en PC att importera filmer till och dessa sparas med ändelsen m2ts. Laddade hem Adapter för PC men programmet sa filen var incompitabel då jag skulle konvertera till Apple TV. Ska prova de andra programmen också.

Jag testade koppla en PC-laptop med HDMI till TVn samt filmhårddisken kopplad till laptopen. Då gick det ju se filmerna förstås, liksom det går att se dem i min iMac med filmhårddisken ansluten. Då slog mig tanken att ha en minimac ansluten till TVn via HDMI och filmhårddisken till minimacen. Fördelen med AppleTV är ju att man kan styra med dess fjärrkontroll från TV-soffan. Minimacen har väl ingen fjärrkontroll men går det att använda trådlös mus precis som jag har till iMac? Den till iMacen har ju flera meters räckvidd. En annan fördel med minimac skulle vara att man inte i iTune behöver ange vilka bildmappar som ska öppnas i Hemmadelning varje gång. Då det är åtskilliga tusen bilder lagrade går det bara att ha ett begränsat antal åt gången öppna.

Jag testade koppla en PC-laptop med HDMI till TVn samt filmhårddisken kopplad till laptopen. Då gick det ju se filmerna förstås, liksom det går att se dem i min iMac med filmhårddisken ansluten. Då slog mig tanken att ha en minimac ansluten till TVn via HDMI och filmhårddisken till minimacen. Fördelen med AppleTV är ju att man kan styra med dess fjärrkontroll från TV-soffan. Minimacen har väl ingen fjärrkontroll men går det att använda trådlös mus precis som jag har till iMac? Den till iMacen har ju flera meters räckvidd. En annan fördel med minimac skulle vara att man inte i iTune behöver ange vilka bildmappar som ska öppnas i Hemmadelning varje gång. Då det är åtskilliga tusen bilder lagrade går det bara att ha ett begränsat antal åt gången öppna.

Fjärren till en ATV går också att parkippla med en Mac mini.

Googla för instruktion.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...