Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Går det att patitionera en hårddisk med filer på?

mrJE

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det går att patitionera en hårddisk med filer på? Alltså jag har 300Gb med filer och 700Gb ledigt utrymme, en partition totalt. Går det att formatera det lediga utrymmet till FAT32? Det blir förstås många FAT32-patitioner förstår jag.

Formatet på hårddisken nu är "Mac OS Extended" och operativsystemet jag har är 10.6.8 men har även tillgång till windows 10.

Tacksam för hjälp.

Svar ja. Gå till Skivverktyg och markera din hårddisk. Klicka på knappen Partitionera. Klicka på plustecknet under cirkeln. Markera hur stor den ska vara genom att flytta de vita prickarna i cirkeln. Ställ in partitionens uppgifter och format till höger.

Hej

Jag undrar om det går att patitionera en hårddisk med filer på? Alltså jag har 300Gb med filer och 700Gb ledigt utrymme, en partition totalt. Går det att formatera det lediga utrymmet till FAT32? Det blir förstås många FAT32-patitioner förstår jag.

Formatet på hårddisken nu är "Mac OS Extended" och operativsystemet jag har är 10.6.8 men har även tillgång till windows 10.

Tacksam för hjälp.

Det blir bara så många som du gör. :)

Tror att du kan krympa partitionen du har och skapa en ny i det lediga utrymmet. Annars backa upp disken och partitionera om den med 2 partitioner. 1 OS X Extended (Jounaled) och sen den andra. Men FAT32? Vad skall du ha den till, om man får fråga. Är bättre art du använder ExFat om du nus kall ha den för Windows. Det finns många begränsningar i FAT32 - t ex max filstorlek: 4GB... (en DVD är större).

Edit...

Om det är 300 GB filer nu, kan du inte göra den nya partitionen till 700GB. Du måste ha xtra utrymme för systemet. Jag skulle göra den 500/500.

Svar ja. Gå till Skivverktyg och markera din hårddisk. Klicka på knappen Partitionera. Klicka på plustecknet under cirkeln. Markera hur stor den ska vara genom att flytta de vita prickarna i cirkeln. Ställ in partitionens uppgifter och format till höger.

Nja du tänker nog på ett nyare operativsystem, just den fliken som heter partition finns inte.

Det blir bara så många som du gör. :)

Tror att du kan krympa partitionen du har och skapa en ny i det lediga utrymmet. Annars backa upp disken och partitionera om den med 2 partitioner. 1 OS X Extended (Jounaled) och sen den andra. Men FAT32? Vad skall du ha den till, om man får fråga. Är bättre art du använder ExFat om du nus kall ha den för Windows. Det finns många begränsningar i FAT32 - t ex max filstorlek: 4GB... (en DVD är större).

Ja jag ska använda hårddisken till både osx och win. Har inte testat exfat men får göra det om du rekommenderar detta.

Nja du tänker nog på ett nyare operativsystem, just den fliken som heter partition finns inte.

Jo, om du markerar disken och inte en partition, skall den fliken dyka upp.

post-64246-0-48702100-1459077229_thumb.png

De under, med indrag, är partitioner.

Jo, om du markerar disken och inte en partition, skall den fliken dyka upp.

attachicon.gifdisk_vs_partition.png

De under, med indrag, är partitioner.

Okej nu är jag med, tack. Om jag bara väljer en partition, exfat och 0.3TB så skriver den väl inte över befintligt material eller?

Det står att allt raderas om jag exempelvis väljer 3 partitioner.

Jag tänker på senaste Mac OS X, och har du inte det får du ta och upplysa om det när du ställer frågor. Lycka till.

Jag tänker på senaste Mac OS X, och har du inte det får du ta och upplysa om det när du ställer frågor. Lycka till.

Står väl i mitt första inlägg eller?

Det står att allt raderas om jag exempelvis väljer 3 partitioner.

Då gör du fel.

Du ska minska den partition du har, genom att dra i den.

Sedan kan du klicka på plustecknet ocj ska en ny partition i det utrymme du just skapade.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...