Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Saknar iPhoto

Gissberg

Recommended Posts

Har köpt ny Mac och då har iPhoto har ersatts av Bilder. Jag har använt iPhoto till att importera bilder i Rawformat och justera ljus, skuggor, färgtemperatur, röd-grönt mm och sedan exportera bilderna i jpg-format till önskad mapp på hårddisken. Originalen alltså kvar i iPhoto-biblioteket. Har visserligen Lightroom 4 men har aldrig blivit vän med det, iPhoto har varit så enkelt att använda. Finns det inte att ladda hem längre? Skulle det ens fungera i El Capitan? Vilket program är närmast att likna vid iPhoto så som jag använder det? Bilder är alldeles för begränsat att göra justeringar i.

Något iPhoto finns inte där, bara en massa tillbehörsprogram till iPhoto "Duplicate Cleaner for iPhoto", "RawHide for iPhoto" osv. Märkligt att jag inte har iPhoto där. Finns det i ditt AppStore menar du?

Kolla under fliken Köpt. Ja, jag har det i App Store, det finns kvar om man har haft det sedan tidigare (och uppdaterat via App Store).

Ja, där fanns det. Då är det bara trycka på installera då! :)

Då var det klart och mitt enorma bibliotek som jag hade på separat disk är nu valt. Tack för hjälp!

• 2 weeks later...

Det är helt rätt, och jag tycker inte om Bilder av samma skäl, men med tillägget; Jag vill ha svart bakgrund, och det går inte att få i Bilder.
Jag kör El Capitan - med iPhoto 9.6.1 och funkar som det skall. Jag önskar att iPhoto följde med generationsväxlingarna - eller att funktionerna lades till Bilder - då skulle jag byta. För mera avancerad bildredigering, ändra pixel och storlek och retusch ex kör jag Adobe CS6, hade jag inte den vore jag pantad för längesedan.

Ja, när det gäller retuschering och dylikt får det bli Photoshop Elements. Det enda jag saknar som Lightroom har är att man kan välja ett flertal bilder och låta dem få samma ljusinställning. Jag låter alltid kamerans ljusinställning stå på auto eftersom jag ändå plåtar i RAW-format. Hela grupper av bilder ska då ha i stort sett samma färgtemperatur och färgbalans och det tar tid att justera 50-100 bilder. Skulle man kunna sätta alla lika och därefter småjustera några här och där skulle mycket vara vunnet. Trots det håller jag mig till iPhoto och använder inte Lightroom.

Har köpt ny Mac och då har iPhoto har ersatts av Bilder. Jag har använt iPhoto till att importera bilder i Rawformat och justera ljus, skuggor, färgtemperatur, röd-grönt mm och sedan exportera bilderna i jpg-format till önskad mapp på hårddisken. Originalen alltså kvar i iPhoto-biblioteket. Har visserligen Lightroom 4 men har aldrig blivit vän med det, iPhoto har varit så enkelt att använda. Finns det inte att ladda hem längre? Skulle det ens fungera i El Capitan? Vilket program är närmast att likna vid iPhoto så som jag använder det? Bilder är alldeles för begränsat att göra justeringar i.

Förstår inte riktigt. Bilder har justering av histogram, justera ljus, skuggor, vitbalans (färgtemperatur), skärpa på olika sätt, brus, vinjettering.. även ett enklare retuschering verktyg... Fungerar bra på RAW-bilder tycker jag..

En liten rolig grej är att man kan ha olika tillägg... jag kör ju Affinity Photo istället för Photoshop, och den har en en del filter och grejjer som kom med och som ligger som tillägg så jag kan använda dem i Bilder också. :) Detta upptäckte jag faktiskt av en slump, gick in på "(mer)" i justeringslistan i Bilder och så plötsligt fanns de där...

Men Bilders största brist, som jag ser det, i dagsläget är att det inte är enkelt att använda ihop med extern redigerare. Nu går det att öppna Bilder-biblioteket i andra program, men det är inte lika smidigt som det var i iPhoto.

En ny Bilder är på gång och lär komma med en större uppdatering av OS X...

Förhoppningsvis har denna funktionalitet förbättrats.

Förstår inte riktigt. Bilder har justering av histogram, justera ljus, skuggor, vitbalans (färgtemperatur), skärpa på olika sätt, brus, vinjettering.. även ett enklare retuschering verktyg... Fungerar bra på RAW-bilder tycker jag..

En liten rolig grej är att man kan ha olika tillägg... jag kör ju Affinity Photo istället för Photoshop, och den har en en del filter och grejjer som kom med och som ligger som tillägg så jag kan använda dem i Bilder också. :) Detta upptäckte jag faktiskt av en slump, gick in på "(mer)" i justeringslistan i Bilder och så plötsligt fanns de där...

Men Bilders största brist, som jag ser det, i dagsläget är att det inte är enkelt att använda ihop med extern redigerare. Nu går det att öppna Bilder-biblioteket i andra program, men det är inte lika smidigt som det var i iPhoto.

En ny Bilder är på gång och lär komma med en större uppdatering av OS X...

Förhoppningsvis har denna funktionalitet förbättrats.

I iPhoto liksom i Lightroom finns två reglar att justera färgbalans, en för blått-gult och en för rött-grönt. Det saknas i Bilder så vitt jag vet. Där finns en pipett man ska placera på en neutralgrå/vit yta men om bilden inte har en sådan yta är funktionen meningslös. En bild tagen i tät grön skog exempelvis.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...