Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Word 2016 - krypteras dokument när man väljer "lösenord för att öp

office2016fråga

Recommended Posts

office2016fråga

Har googlat runt i nästan en timme för att hitta något svar men inte lyckats. Hittar inget om kryptering i Word 2016 till Mac.

Under "Skydda dokument..." i Verktyg-menyn kan man välja "Ställ in ett lösenord för att öppna det här dokumentet:" men ordet kryptering nämns inte någonstans. Hittar inga alternativ någonstans för krypteringsinställningar.

Hur är det? Är det bara ett lösenord för att öppna själva filen utan att själva datan är krypterad? Tycker jag minns att Word-filer tidigare (för många år sedan iaf) som bara varit lösenordskyddade ska vara mycket lätta att öppna med rätt progravara.

Någon som vet? Om det är krypterat antar jag att det är en relativt stark kryptering...

Har googlat runt i nästan en timme för att hitta något svar men inte lyckats. Hittar inget om kryptering i Word 2016 till Mac.

Under "Skydda dokument..." i Verktyg-menyn kan man välja "Ställ in ett lösenord för att öppna det här dokumentet:" men ordet kryptering nämns inte någonstans. Hittar inga alternativ någonstans för krypteringsinställningar.

Hur är det? Är det bara ett lösenord för att öppna själva filen utan att själva datan är krypterad? Tycker jag minns att Word-filer tidigare (för många år sedan iaf) som bara varit lösenordskyddade ska vara mycket lätta att öppna med rätt progravara.

Någon som vet? Om det är krypterat antar jag att det är en relativt stark kryptering...

Det är förmodligen bara lösenordsskyddat. LibreOffice har samma. https://help.libreoffice.org/Common/Protecting_Content_in

Men vill du kryptera filerna kan du göra det (rel) enkelt med openssl i Terminal.

# med bf (blowfish)
openssl enc -bf -A -in "filen.txt" > "filen.bf"

# eller med aes
openssl enc -aes256 -A -in "filen.txt" > "filen.aes"

Öppna... Lägg till “-d” (decrypt)

# med bf
openssl enc -bf -A -d -in "filen.txt.bf" > "filen.txt"

# med aes
openssl enc -aes256 -A -d -in "filen.txt.aes" > "filen.txt"

Du kan kolla själv.

Ladda ner TextWrangler från http://www.barebones.com/products/textwrangler/

Dra ditt krypterade dokument till TextWrangler-symbolen så det öppnas.

Om du kan läsa något är det inte krypterat. Är det bara rappakalja i hela dokumentet så är det krypterat.

Du kan kolla själv.

Om du kan läsa något är det inte krypterat. Är det bara rappakalja i hela dokumentet så är det krypterat.

Samma sak bör gå att göra med cat i terminalen?

Testa att skapa ett kort och enkelt (bara text, inte en massa grafik). Spara som vanligt, utan skydd.

Öppna Terminal, skriv "cat "och dra sedan filen till Terminalönstret, sökvägen till filen ska då synas, motsvarande "cat /Users/DittNamn/Desktop/wordfil.doc". Tryck enter och se vad som skrivs ut.

Skydda dokumentet och gör samma sak igen.

Samma resultat?

Samma sak bör gå att göra med cat i terminalen?

Terminalen försöker tolka innehållet och det blir inte bra.

Om filen innehåller ett EOF-tecken (vilket ett komprimerat och/eller ett krypterat dokument förmodligen gör) så avslutas skriften på skärmen. Resten av filen tolkas då som shell-kommandon, vilket kan få lätt bisarra följder.

Du kan kolla själv.

Jo, men frågan är vilken typ av kryptering som används. Som TS skrev så med bara lösenordsskydd vet man ju inte hur pass lätt el svår kryptering som används.

echo "VGVsbHkgVGVsbHkgVGVsbHkgVGVsbHkgVGVsbHkK" | base64 -D

^_^

Terminalen försöker tolka innehållet och det blir inte bra.

Om filen innehåller ett EOF-tecken (vilket ett komprimerat och/eller ett krypterat dokument förmodligen gör) så avslutas skriften på skärmen. Resten av filen tolkas då som shell-kommandon, vilket kan få lätt bisarra följder.

Låter rimligt. Men det bör alltså visa om skyddet förändrar filens innehåll.

Ett annat alternativ kan ju vara att göra en krypterad disk image och lägga filerna på den istället. Det gör du med Skivverktyget.

Låter rimligt. Men det bör alltså visa om skyddet förändrar filens innehåll.

Då är det lättare med TextWrangler, för där kan programmet direkt jämföra filernas innehåll. Alltså den okrypterade filen med den krypterade kopian. (Kolla i "Search"-menyn).

office2016fråga

Tack för svar, det är ju så jävla slappt att Microsoft inte skriver något tydligt angående detta i själva Word och att det inte går att hitta något tydligt online.

Jag är inte så intresserad av komplexa lösningar, eller att skapa en krypterad disk image eller så. Det är inga topphemligheter, det kan typ vara dagbokstext som jag vill kunna ha liggande på dropbox, eller kunna öppna på en annan dator, eller kunna lagra på mobilen eller så, så jag är väldigt intresserad av att kunna bara använda mig av just word om det fungerar.

Utan att vara så påläst om kryptering så tycker jag TextWrangler tipset känns lite skakigt, om bara Word scramblar om texten lite utan någon stark kryptering kommer det ju se ut som rappakalja ändå.

Jag testade iaf TextWrangler-metoden och det blev just så, texten gick att se i den icke lösenordsskyddade under en av flera flikar i TextWrangler, men när det var lösenordsskyddad blev det bara en teckenmassa som inte gick att tyda.

Men i slutet på den teckenmassan fanns en rad som jag antar betyder att den är krypterad:

\&}8˛†J7G14+j1RB3VZ4U+UO6A=" encryptedHmacValue="JxLwlw5CLQmPoJuMgogkV1OgOsHAoMYKoUOR2uLlnBs="/><keyEncryptors><keyEncryptor uri="http://schemas.microsoft.com/office/2006/keyEncryptor/password"><p:encryptedKey spinCount="100000" saltSize="16" blockSize="16" keyBits="128" hashSize="20" cipherAlgorithm="AES" cipherChaining="ChainingModeCBC" hashAlgorithm="SHA1" saltValue="oU9uGr7URFQBq0b07HjHsg==" encryptedVerifierHashInput="2w8DZei/5zpZ49qRSweohQ==" encryptedVerifierHashValue="k/0dfwcWwtmXRflIWeJbZwTviRBfJMhlMW/9V4hMnkg=" encryptedKeyValue="6ZTLAYHCGcYS1+tDC2jeLg=="/></keyEncryptor></keyEncryptors></encryption>

Nån kunnig som kan bekräfta att detta betyder att det är 128 bitars AES? Och att inte encryptedKeyValue är själva nyckeln så att man kan låsa upp den mha det eller nått annat som antyder att detta kanske inte är god kryptering?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...