Jump to content
Just nu i M3-nätverket

15 år sedan OS X 10.0 släpptes

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Gillade 9:an.. :D

Gillade också 9.2.2. Men har för mig att första X versionen hade Aqua i namnet, men jag minns kanske fel.

Det var en magisk känsla att gå från Mac OS 9 till 10. :yeahbaby:

Det beror på när och hur. Det var inte kul att gå till 10.0... Satt vid en PMG4QS med det 2001-2002 någon gång och det var en välsignelse när den fick tillbaka 9.2.2. Det kändes väl okej med OS X först i och med Panther.

Gillade också 9.2.2. Men har för mig att första X versionen hade Aqua i namnet, men jag minns kanske fel.

Ja, det är gränssnittet som heter Aqua

Fanns även program man kunde köra i både 9 och 10 om de var “quartz”.

Det beror på när och hur. Det var inte kul att gå till 10.0... Satt vid en PMG4QS med det 2001-2002 någon gång och det var en välsignelse när den fick tillbaka 9.2.2. Det kändes väl okej med OS X först i och med Panther.

Det känner jag inte till ngt om. :) Jag köpte min G4'a (Sawtooth/AGP) ...tror det var i Maj 2000, när den kom i 3 modeller {400,450*,500}mHz. Den kom med 9.1 har jag för mig. Jag tycker nog att OS X var bra från början. Och man hade ju med “Mac OS Classic” »» ett tag där... Fast den tog jag nog bort efter ett tag, ≈ när 10.2 kom. Det kändes ju lite märkligt att lämna 9 (helt), som man var så van vid, men jag tycker det gick riktigt bra eftersom de hade Classic som man hade kört. Blev som en smidig övergång/invänjning.

* Det står att den kom med 8.6 förinstallerad. Men det kan inte stämma.

9.0.4 var det. Kollade mina gråa CD-skivor nu. :yeahbaby:

Har den ju kvar. Upgraderade den senare. Skall väl sälja den, är det väl tänkt, eller om man stoppar tillbaka original-CPU'n och sen kör den som NAS el mailserver nåt, med OpenBSD på istället. CPU-uppgraderingen jag köpte (2x 1.6GHz) passar tydligen på alla upp t o m MD dual - ifall ngn är intresserad.

- - -

Ars Technica har en (17 sidor) lång rescention av 10.0. Kul att läsa nu efteråt. :yeahbaby:

Mac OS X 10.0 | Ars Technica

Och den är faktiskt riktigt bra, även sett till dagens OS X. Vill man lära sig mer om OS X och hur det är/var uppbyggt (från början) får man en bra inblick och förståelse där, hur det var gjort från början s a s. Mycket är same-same... Lite andra namn bara. :)

Sherlock, iTools osv...

... Det känner jag inte till ngt om. :) Jag köpte min G4'a (Sawtooth/AGP) ...tror det var i Maj 2000, när den kom i 3 modeller {400,450*,500}mHz. Den kom med 9.1 har jag för mig. Jag tycker nog att OS X var bra från början. Och man hade ju med “Mac OS Classic” »» ett tag där... Fast den tog jag nog bort efter ett tag, ≈ när 10.2 kom. Det kändes ju lite märkligt att lämna 9 (helt), som man var så van vid, men jag tycker det gick riktigt bra eftersom de hade Classic som man hade kört. Blev som en smidig övergång/invänjning.

Har den ju kvar. Upgraderade den senare. Skall väl sälja den, är det väl tänkt, eller om man stoppar tillbaka original-CPU'n och sen kör den som NAS el mailserver nåt, med OpenBSD på istället. CPU-uppgraderingen jag köpte (2x 1.6GHz) passar tydligen på alla upp t o m MD dual - ifall ngn är intresserad.

- - -

Ars Technica har en (17 sidor) lång rescention av 10.0. Kul att läsa nu efteråt. :yeahbaby:

Och den är faktiskt riktigt bra, även sett till dagens OS X. Vill man lära sig mer om OS X och hur det är/var uppbyggt (från början) får man en bra inblick och förståelse där, hur det var gjort från början s a s. Mycket är same-same... Lite andra namn bara. :)

Sherlock, iTools osv...

Det ska väl tilläggas att den datorn jag satt vid var med i ett intranät med en massa program som skulle fungera ihop med vitt skilda datorer. Det kunde den inte, eller svårligen.

davidredjoy

Helt galet vad tiden går... Apple fyller ju till och med 40 år den 1a April... Har jag för mig dom nämnde på Keynoten häromdagen...

Minns knappt hur OS X börjde för 15 år sen...

:totaltgalen:

Äger fortfarande en inplastad CD med Mac OS X 10.0 preview. Alltså i princip en beta-version.

Gick inte över till Mac OS X förrän vid 10.2. Och då var det fortfarande en massa som jag körde i Classic.

Direkt när OS X lanserades skrek vissa typer "VIRUS"! OS X skulle komma att bli så infekterat så Windows skulle bli Lugna Gatan. Men inget hände.

...

OS X 10.1 lanserades och NU skulle viruslavinen välla in! Inget kom.

...

10.2 såg dagens ljus och det var i princip slutet för Apple. Men inget hände.

...

10.3 var motagligare än något annat operativsystem för virus, men fast man verkligen letade fann ingen något.

...

10.4 kom och 10.5 kom och 10.6 kom och 10.7 kom och samma visa rapades upp men inget hände.

...

10.8 passerade utan problem.

...

10.9 kom visst någon trojan. Windows beräknades ha 2.000.000 skräpprogram härvidlag.

...

10.10 började elak reklam besvära men som oftast enkelt botades med Malwarebytes.

...

10.11 är det fortfarande lugnt och stilla förutom en och annan elak reklam.

...

Tänk vad många som ropat vargen kommer under 15 år. Otroligt att Apple lyckats så bra med att vara lusfria.

marcushedenstrom

Fanns även program man kunde köra i både 9 och 10 om de var quartz.

Carbon hjälper också. ;)

Själv körde jag 10.1 på G3 cirka 450 MHz och 512 MB minne, sent 2001 tror jag detta var. Kunde OS 9 rätt bra innan men det var skoj att lära om, och följa världens mest avancerade operativsystem. :D

Allt är inte "världens mest avancerade operativsystem". HFS+ är ett riktigt ruttet filsystem. Här skräder Linus Torvalds inte orden. Citat:

"The true horrors of HFS+ are not in how it’s not a great filesystem, but in how it’s actively designed to be a bad filesystem by people who thought they had good ideas."

Carbon hjälper också. ;)

Själv körde jag 10.1 på G3 cirka 450 MHz och 512 MB minne, sent 2001 tror jag detta var. Kunde OS 9 rätt bra innan men det var skoj att lära om, och följa världens mest avancerade operativsystem. :D

Tack! :yeahbaby: Det var det ordet jag var ute efter. :)

Det var väl eg inte så mycket att lära om, tack vare Classic - att kunna köra på med de vanliga programmen och sen varteftersom fasa ut dem med Carbon-program eller rena OS X-program.

Den stora skillnaden då mot nu är väl den entusiasmen och glädjen med varje ny uppdatering.

Den kan nog bäst beskrivas som att för varje uppdatering kände man:

“Ååh... Undra vad för nytt kul som kommer denna gången.”

...mot senare, 10.7 ->

“Jahaa... Undra vad som tagits bort eller låsts in denna gången.”

Tyvärr har det blivit lite så. Och är väl en av anledningarna att man tappat lusten, och varför jag håller på att byta nu (i a f som huvudsystem).

Allt är inte "världens mest avancerade operativsystem". HFS+ är ett riktigt ruttet filsystem. Här skräder Linus Torvalds inte orden. Citat:

"The true horrors of HFS+ are not in how it’s not a great filesystem, but in how it’s actively designed to be a bad filesystem by people who thought they had good ideas."

Nä, HFS+ är väl kanske inte så bra direkt. Chris på LAS hade en rant om det för ett tag sen »». “A clown file system”, som han kallade det för. ^_^ Vilket även förklarar det här lite, med en test av 2 olika system på samma hårdvara. Lite tråkigt att vi inte fått något nyare/bättre filsystem. ZFS var väl på gång där ett tag men rann väl ut.

davidredjoy

:D

PM 6100 hade ett trevligt ljud.

attachicon.gifPower Mac 6100.wav

Kör med det i min Linuxburk. :yeahbaby:

Har senaste mac-start-up-ljudet på min iPhone när jag får sms från folk jag inte känner - lätt igenkänt men även upplyftande! Typ "oooh, undrar vem som vill mig något...?"

- Dessutom känner jag mig som full-laddad tack vare Wall-E...

:galetglad:

Ja, det är gränssnittet som heter Aqua

Fanns även program man kunde köra i både 9 och 10 om de var “quartz”.

Det känner jag inte till ngt om. :) Jag köpte min G4'a (Sawtooth/AGP) ...tror det var i Maj 2000, när den kom i 3 modeller {400,450*,500}mHz. Den kom med 9.1 har jag för mig. Jag tycker nog att OS X var bra från början. Och man hade ju med “Mac OS Classic” »» ett tag där... Fast den tog jag nog bort efter ett tag, ≈ när 10.2 kom. Det kändes ju lite märkligt att lämna 9 (helt), som man var så van vid, men jag tycker det gick riktigt bra eftersom de hade Classic som man hade kört. Blev som en smidig övergång/invänjning.

- - -

Sherlock, iTools osv...

Gränssnittet hette väl Aqua? För att det ansågs slickvänligt om jag minns rätt. Jag kan föreslå andra passande namn på slickvänliga gränssnitt om någon är intresserad.

Min första Mac, en iBook, körde 10.3.5-7 om jag minns rätt och med Tiger (10.4) så tyckte jag att GUI började försämras. Visst, man fick fler funktioner, Widgets och Spotlight, men samtidigt blev UI större än det bekanta skrivbordet, vilket jag uppfattade som störande.

marcushedenstrom

HFS+ är ett riktigt ruttet filsystem. Här skräder Linus Torvalds inte orden.

Han är ju lite sådan. Men visst hade det varit nice med nåt stabilare filsystem, även om HFS+ har funkat bra för mig i alla tider. En gång körde jag case-sensitive, och det ledde till att vissa program inte funkade alls.

Aqua förresten, det är inte så mycket aqua kvar i det nuförtiden.

Aqua förresten, det är inte så mycket aqua kvar i det nuförtiden.

Nä, det är väl mest till namnet numer. :) Och det är väl helt ok - är så många andra saker som bytt både utseende och funktion men heter desamma.

Nä, HFS+ är väl kanske inte så bra direkt. Chris på LAS hade en rant om det för ett tag sen »». “A clown file system”, som han kallade det för. ^_^ Vilket även förklarar det här lite, med en test av 2 olika system på samma hårdvara. Lite tråkigt att vi inte fått något nyare/bättre filsystem. ZFS var väl på gång där ett tag men rann väl ut.

Försöker förstå men har svårt att fatta. Kan du kortfattat beskriva vad som är prutt med HFS+?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...