Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OS X på USB från en PC

TwinX

Recommended Posts

Sitter och klurar på jobbet om man från en jobbdator, PC, kan lägga in OS X på ett USB.

Då slipper jag göra det när jag kommer hem.

Någon som har en guide?

För att kunna ha en installationsbar verision av OS X på en USB-sticka är dert bäst att använda sig av Diskmaker X

http://blog.macsales.com/33160-how-to-create-a-bootable-el-capitan-usb-install-drive-with-diskmaker-x

Det kanske är möjligt att du från en PC kan dra ner El Capitan och lägga den direkt på USB-pinne, sedan flytta över den till din Programmapp på din Mac, och därefter använda Diskmaker X.. (befattar mig aldrig med PC numera :D )

Går det inte, får du tanka ner den hemma. Den lägger sig i din Programmapp.

Därefter kan du lägga en kopia av den med DiskMaker X.

Jag sitter med en kompis iMac som hårddisken har förmodligen rasat på. Kan jag använda mig av att ta ner en El capitan på nytt och följa denna instruktion?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.458724/el-capitan-usb-stick

Men du har ju redan fått rådet av Pocahontas att använda Diskmaker X

Du kan inte köra Mac OS X från USB-minnet, om det är så du tänkt.

Hade inte din kompis någon backup på sin dator?

Har ni tänkt att byta hårddisk på den trasiga datorn?

Men du har ju redan fått rådet av Pocahontas att använda Diskmaker X

Jag har tagit ner os x och gjort det som stod i länken. Nu ligger det på stickan. I guiden stod det bootbart återställningsverktyg, går det inte att använda då eller?

Du kan inte köra Mac OS X från USB-minnet, om det är så du tänkt.

Hade inte din kompis någon backup på sin dator?

Har ni tänkt att byta hårddisk på den trasiga datorn?

Jag skulle se om thd var trasig, och trodde man kunde köra genom denna. Men om jag lägger in min externa sed disk (som du vet sedan tidigare, och hjälpt mig med)

Annars så öppnar jag upp iMac och lägger in en hdd

Nu startade jag upp den och möttes av ett missljud, ett klickande från, förmodligen hdd. Skärmen är grå och med ett blinkande mapp med frågetecken

Nu startade jag upp den och möttes av ett missljud, ett klickande från, förmodligen hdd. Skärmen är grå och med ett blinkande mapp med frågetecken

Starta upp från recoverypartitionen och kolla disken med Diskverktyget. Att du får ett blinkande frågetecken är för att det inte finns ngt system. Du kan installera direkt från recoverypartitoinen, om det är en någorlunda ny iMac.

Starta upp från recoverypartitionen och kolla disken med Diskverktyget. Att du får ett blinkande frågetecken är för att det inte finns ngt system. Du kan installera direkt från recoverypartitoinen, om det är en någorlunda ny iMac.

hur hittar jag recovery...

när jag markerar hdd är rutan tom till höger. vad ska jag göra?

fick då upp dettta

attachicon.gifIMG_0067.JPG

attachicon.gifIMG_0068.JPG

när jag markerar hdd är rutan tom till höger. vad ska jag göra?

Det ser ut som att det är tomt på diskar i datorn.

De översta är väl din USB-sticka, och det nedanför med Base System...

Antingen är det något du lagt på den stickan? eller så är det installationsfilen som finns i datorn för att installera med recoverypartitionen.

Är datorn nyinförskaffad (om än begagnad)? Vad sa säljaren om hårddisk? Såldes den med/utan disk kanske?

- - -

När du är i recoveryläget... Öppna terminalen och kör dessa. 1 i taget.

mount | grep 'disk'

df -Hl

För att se mer information vad du har i datorn kan du köra:

system_profiler -detailLevel mini

Det är samma sak som Systeminformation.

Kika under “Serial-ATA:”. Där skall eventuella diskar finnas med.

Det ser ut som att det är tomt på diskar i datorn.

De översta är väl din USB-sticka, och det nedanför med Base System...

Antingen är det något du lagt på den stickan? eller så är det installationsfilen som finns i datorn för att installera med recoverypartitionen.

Är datorn nyinförskaffad (om än begagnad)? Vad sa säljaren om hårddisk? Såldes den med/utan disk kanske?

- - -

När du är i recoveryläget... Öppna terminalen och kör dessa. 1 i taget.

mount | grep 'disk'

df -Hl

För att se mer information vad du har i datorn kan du köra:

system_profiler -detailLevel mini

Det är samma sak som Systeminformation.

Kika under “Serial-ATA:”. Där skall eventuella diskar finnas med.

Den hittade ingen hdd. Det är en kompis dator som har stått över 1 år,för den är trasig, så jag frågade om jag fick kolla i den. Det kan väl inte vara så svårt att byta hdd i den.

Den hittade ingen hdd. Det är en kompis dator som har stått över 1 år,för den är trasig, så jag frågade om jag fick kolla i den. Det kan väl inte vara så svårt att byta hdd i den.

Nej, inte speciellt, och spec om den är några år - vilken kan vara en fördel då nyare bara blir tightare och svårare att mecka med själv. :yeahbaby: Men pilligt kan det ju vara.

Kolla på iFixit efter en passande guide.

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Öeta rätt på exakt din modell, sen här - för t ex 27", så finns en massa guider.

https://www.ifixit.com/Search?query=iMac Intel 27

Bra och utförliga, med stora bilder och steg för steg.

Skall du ändå in i den - passa på att fixa annat du vill på en gång. T ex byta DVD'n mot en xtra disk*, uppgr RAM, passa på att byta PRAM-batteriet och städa ur den ordentligt osv osv.

* Finns billiga tomma chassing att stoppa den gamla DVD'n i - så har man en extern sen.

Har kollat på https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2429+Hard+Drive+Replacement/7555 och där framgår det inte att man ska ha en kabel man fäster på den nya HDD, som det gör på denna film. Spola fram 5 min så ser du vad jag syftar på. https://www.youtube.com/watch?v=2ivqKp79RCw

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...