Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Automatisk inloggning önskas

Gissberg

Recommended Posts

Köpte en ny iMac och försöker ställa in så jag slipper logga in varje gång jag startar datorn. På min förra iMac i "Användare och grupper" där jag klickar på "Inlogggning" finns jag med som alternativ i "Automatisk inloggning". I nya datorn finns bara de två andra alternativen - "Av" och "Gästanvändare". I spalten tlll vänster står jag ju som Admin och aktuell användare.

Kika i Systeminst->Säkerhet. Det finns en kryssruta där man kan stänga av automatisk inloggning. Den kanske är ikryssad.

Köpte en ny iMac och försöker ställa in så jag slipper logga in varje gång jag startar datorn. På min förra iMac i "Användare och grupper" där jag klickar på "Inlogggning" finns jag med som alternativ i "Automatisk inloggning". I nya datorn finns bara de två andra alternativen - "Av" och "Gästanvändare". I spalten tlll vänster står jag ju som Admin och aktuell användare.

Under  > Systeminställningar... > Säkerhet och integritet:

post-28798-0-81562200-1458740480_thumb.jpg

Rutan "Kräv lösenord" har jag kryssat ur, men "Stäng av automatisk inlogging" som är ikryssad går inte ändra för den är i grå text.

Rutan "Kräv lösenord" har jag kryssat ur, men "Stäng av automatisk inlogging" som är ikryssad går inte ändra för den är i grå text.

Klickat på hänglåset nere i vänstra hörnet först?

Idag på morgonen fanns jag plötsligt med som alternativ i"Automatisk inloggning" så nu är det löst!

Nu skulle jag bara vilja ha bort ackordet som slår an vid start eller åtminstone sänka det till ett minimum. Minns inte hur jag fick bort det för sex år sen på tidigare macen.

... Nu skulle jag bara vilja ha bort ackordet som slår an vid start eller åtminstone sänka det till ett minimum. Minns inte hur jag fick bort det för sex år sen på tidigare macen.

Den funktionen finns i programmet Cocktail (klicka på fliken System på sidan). Men med det sagt ska sägas att uppstartsljuden (det finns flera) utgör del av en diagnos på datorn.

Finns det flera alternativ till startljud inbyggt i Macen eller behöver man Cocktail för att ändra startljud.

Idag på morgonen fanns jag plötsligt med som alternativ i"Automatisk inloggning" så nu är det löst!

Nu skulle jag bara vilja ha bort ackordet som slår an vid start eller åtminstone sänka det till ett minimum. Minns inte hur jag fick bort det för sex år sen på tidigare macen.

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att jag tyckte mitt startljud var lite svagt ett tag, kollade mina ljud inställningar osv, och de såg ok ut.

Har för mig jag löste det med att justera volymen på inloggssidan, dvs innan man loggar in (det du just fimpade) - att man där höjer volymen.

Med det borde du kunna göra det motsatta - att sänka ljudet helt alt trycka på mute-knappen och sen starta om. :crossfingers:

Finns det flera alternativ till startljud inbyggt i Macen eller behöver man Cocktail för att ändra startljud.

Olika startljud kan vara olika pip och andra läten &/el i kombinationer, som alla betyder ngt - tex minnesfel och annat. Det är rätt bra att kunna höra sånt direkt. :crossfingers:

Olika startljud kan vara olika pip och andra läten &/el i kombinationer, som alla betyder ngt - tex minnesfel och annat. Det är rätt bra att kunna höra sånt direkt. :crossfingers:

Här var lite om de olika...

Om Mac-datorers startsignaler - Apple-support

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...