Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Möjligt dela alla filer / hela hdd mellan två användare?

database2000

Recommended Posts

database2000
Hej! Jag och min sambo har varsin inloggning på vår macbook och vi vill att man ska komma åt den andres filer i finder. Jag vet att jag kan lägga de filer vi vill dela i delade-mappen men vi vill ha full åtkomst till alla filer. Nån som vet om det är möjligt?
Nån kanske undrar varför vi inte har samma inlogg bara och då är svaret att det är smidigare så om man vill ha olika icloud-användare.
Tacksam för hjälp!

Hej! Jag och min sambo har varsin inloggning på vår macbook och vi vill att man ska komma åt den andres filer i finder. Jag vet att jag kan lägga de filer vi vill dela i delade-mappen men vi vill ha full åtkomst till alla filer. Nån som vet om det är möjligt?

Nån kanske undrar varför vi inte har samma inlogg bara och då är svaret att det är smidigare så om man vill ha olika icloud-användare.

Tacksam för hjälp!

Enklast är det om man har en xtra disk. Om er modell av Macbook har en CD/DVD finns olika kit hur man kan ersätta den med en xtra disk istället.

Annars kan man partitionera upp disken på 2. En för system och en för lagring, så lägger man symlänkar från de olika foldrarna man kopierat över till lagringspartitionen istället.

Beroende på hur stor disk ni har, men som exempel på en disk med 500GB. Så skulle man kunna göra systempoartitionen på ≈ 100GB och resten åt lagring.

I Diskvertyget, man man krympa den partition man har där nu, och jag tror att man kan lägga till en ny direkt där utan att behöva partionera om hela disken. Annars gör en backup, och partionera upp disken med 1 på 100 och en på resten, och lägg systemet på den första.

På den andra partionen... Skapa foldrarna: Dokument, Bilder, Filmer, Nedladdningar (el om den kanske heter ngt annat) och Musik - och kopiera in allt innehåll i respektive folder, så när som det i Musik (återkommer till det).

I resp användarkonto så lägg till en symlänk till varje där. Det gör man enklast i Teminal. Så kör:

# Ta bort de gamla el byt namn och göm dem.
mv Bilder{,.bak} && chflags hidden Bilder.bak

# symlänk
ln -s /Volumes/NamnPåPartition/Bilder .

mv Dokument{,.bak} && chflags hidden Dokument.bak
ln -s /Volumes/NamnPåPartition/Dokument .

mv Filmer{,.bak} && chflags hidden Filmer.bak
ln -s /Volumes/NamnPåPartition/Filmer .

mv Nedladdningar{,.bak} && chflags hidden Nedladdningar.bak
ln -s /Volumes/NamnPåPartition/Nedladdningar .

Kolla namn på partitionen osv, så att de stämmer överrens.

Musikfoldern? Den kan ligga. Innehåller iTunesgrejjerna mestadels, och man kan i iTunes ange en annan plats för sitt musikbibliotek. Så på den nya partitionen, i Musikfoldern - skapa en ny med namnet iTunesbibbla, el nåt sån. Sen i iTunes anger ni den som bibliotek. Och eftersom ni kör separata AppleID'n osv så är det bra att då ha egen kollpå iTunes - men att musikbiblioteket ligger på annat ställe.

Såhär ser det ut sen, med små böjda pilar på ikonerna.

post-64246-0-78350700-1458791405.png

- - -

Noteringar:

Partitionstorlek för systemet bör vara så stor att ni även får med xtra utrymme som systemet behöver för att kunna jobba. På min 120-disk anv jag ≈ 37GB. Eftersom ni är 2st så dubblade jag det och la på 20GB.

Jag anv ungf samma upplägg fast för olika system istället. Vilket gör att om jag startar från min backup, eller från en äldre version så har jag samma innehåll från det på den andra disken/partitionen.

Tänk på att ordna med backup för den nya partitionen. Änvänder inte TimeMachine själv, så jag vet inte hur TM hanterar det. Jag anv CCC (Carbon Copy Cloner) för sånt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...