Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Galet knasig visning av mappinnehåll


malkus

Rekommendera Poster

Svårt att beskriva så jag bifogar skärmdump.

 

När man öppnar mappar visas istället för innehållet delar av skrivbordet istället på ett skumt sätt. Flyttar jag mappens finder-fönster störs det ännu mer.

 

Bifogar också en "Om den här datorn"-dump som referens. Det sitter en SSD-disk i också.

 

Jag har kört Onyx (raderat cachar, rättat filbehörigheter, kollat skivan etc...) men inget har hjälpt.

 

"I'm stumped" som det heter...

 

 

post-9626-0-39501900-1458632523_thumb.jpg

post-9626-0-93456900-1458632531.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört "Säker Start" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen! Ska kolla upp det. Kanske måste byta ut moderkortets BATTERI, även om NVRAM:et - när det är slut - ska växla över till datorns batteri. Slår mig nu också precis att det kanske kan ha att göra med att vi ju nyligen bytte batteri i datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reset:a NVRAM:et funkade men, precis som för personen i länken, endast en stund. Forskar vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reset:a NVRAM:et funkade men, precis som för personen i länken, endast en stund. Forskar vidare..

En annan tmp lösning verkar vara ⌥⌘esc, och starta om Finder.

Såg ett par Gdrive's där... På en sida såg jag att man skrev att det (ev) kunde vara boven - en uppdatering som kom den 12'e:

 

The problem is Google Drive.

 

In a working system, launching Google Drive starts the Core Animation problem.

 

It was probably occurring shortly after Finder relaunch due to Google Drive being in your startup items.

 

While there is no changelog for Google Drive on March 12, something must have happened.

 

SOLUTION: Quit Google Drive, then relaunch the Finder. Everything will be fine then.

 

 

Från: Bug with Finder Windows

Om det kan vara ngt kanske? :crossfingers:

Så du kan ju testa utan Gdrive och se om det försvinner - då vet man i a f att felet triggas av Google/Gdrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tmp lösning verkar vara ⌥⌘esc, och starta om Finder.

Såg ett par Gdrive's där... På en sida såg jag att man skrev att det (ev) kunde vara boven - en uppdatering som kom den 12'e:

 

Om det kan vara ngt kanske? :crossfingers:

Så du kan ju testa utan Gdrive och se om det försvinner - då vet man i a f att felet triggas av Google/Gdrive.

 

Jag kan bekräfta att en avaktivering av Drive faktiskt löser det hela. Så jag antar att man får vänta på Att Google eller Apple kommer med någon uppdatering ssm. Jag nyttjar Drive ganska tungt så det här väldigt frustrerande. Känns som 2 steg tillbaka. Får börja med USB-stickor igen. Eller kanske disketter...!

 

Då problemet inte verkar jättespritt misstänker man att någon mjukvarukonflikt skulle kunna vara inblandad i de fall det sker. Att Drive krockar med något annat program alltså.

 

Tvångsavsluta Finder via ⌥-⌘-esc löser som sagt problemet under ett litet, litet tag. Ett annat sätt att göra det är att alt-högerklicka på Finder-ikonen i dockan – då får man tillgång till ett "Starta om"-alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra! :yeahbaby: Då vet man i a f var felet ligger.

Fler har ju drabbats, så förhoppningsvis lär väl ngn ha skickat in en bugrapport, kan man i a f hoppas på. :crossfingers:

Så länge kanske man kan köra Gdrive med/via ett tillägg i webläsaren. FF har ett som är riktigt bra. https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/gdrive-panel/

Safari och Chrome/Chromium kanske har ngt liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Då problemet inte verkar jättespritt misstänker man att någon mjukvarukonflikt skulle kunna vara inblandad i de fall det sker. Att Drive krockar med något annat program alltså.

Som alternativ... Du kan kika lite på Mountain Duck. Senaste versionen (1.4.0) har stöd för Google Drive: https://mountainduck.io/changelog/

 

Den kostar ett par kronor, men den går köra som trial - så kan man testa och se om det blir som man tänkt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...