Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med El Capitan installation


Hygglo
 Share

Rekommendera Poster

Jag försöker installera El Capitan på min gamla MacBook pro (inköpt 2010). Det går fram tills det står:

 

 

OS X Kunde inte installeras på den här datorn

 

Det fanns inga giltiga paket för installation. Kontakta programtillverkaren och be om assistans.

 

Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan installera igen.

 

 

Sen går det att klicka på Starta om och så händer samma sak igen.

 

Vad ska jag göra? Jag är inte van Mac-användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för version nu på mac OS X ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för version nu på mac OS X ?

Jag kommer inte ihåg vad det var innan jag började. Om jag nu väljer Verktygsprogram -> Systeminformation -> Programvara så står det OS X 10.11.3 och det är väl det jag försöker uppgradera till?

 

Finns det nåt annat sätt att kolla vad det var innan jag startade uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Tog du inte backup innan du påbörjade en så pass omfattande operation som att uppgradera Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Tog du inte backup innan du påbörjade en så pass omfattande operation som att uppgradera Mac OS?

Nej. Som jag skrev i första inlägget är jag inte en van Mac-användare. I efterhand när jag googlat problemet har jag läst att det finns Time Machine för backup, men det visste jag inte innan jag började. Jag sparade det jag tyckte var viktigast, bilder och dokument på Dropbox innan jag startade så de finns sparade.

 

Vad betyder ens "Det fanns inga giltiga paket"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt.

 

Jag tror att du ska kasta den uppdateringsfil du laddat ner och ladda ner en ny. (Det släpptes för övrigt en ny version nyss.)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt.

 

Jag tror att du ska kasta den uppdateringsfil du laddat ner och ladda ner en ny. (Det släpptes för övrigt en ny version nyss.)

Hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger i mappen Program. Dra den till papperskorgen och töm papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger i mappen Program. Dra den till papperskorgen och töm papperskorgen.

Det går inte (tror jag)

 

OS X-installeraren är det enda program igång för tillfället, vad jag kan se. Jag kan välja att avsluta OS X-installerare, då kommer jag till nåt som heter startskiva, där står välj vilket system du vill starta datorn ifrån, men det finns inget att välja där. Det går bara att stänga av/starta om datorn och då kommer installeraren igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
15 minuter sedan, nallep säger:

jag har exakt samma problem. 

 

ska ominstallera OS X och får meddelande "Det fanns inga giltiga paket för installation. "

Det lär vara utgångna systemcertifikat som ställer till det. Testa att ändra datum i Terminalen till för några år sedan, exempelvis

date 0101010118

januari 1 klockan 01:01 2018.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Alix säger:

Det lär vara utgångna systemcertifikat som ställer till det. Testa att ändra datum i Terminalen till för några år sedan, exempelvis


date 0101010118

januari 1 klockan 01:01 2018.

 

intressant

var anger man datum i "terminalen "  är det starta felsäkert som gäller och leta upp något val för datum? 

Jag får uppskärmen nu att välja på återställa time machine / formatera skivverktyg / installera om OS X 

 

"

Starta systemet i säkert läge
  1. Starta om Macintosh. Tryck och håll ned Skift omedelbart efter att du hör startljudet.
  2. Släpp skifttangenten när Apple-logotypen visas. Säkert läge visas på startskärmen i Mac OS X.

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nallep säger:

intressant

var anger man datum i "terminalen "  är det starta felsäkert som gäller och leta upp något val för datum? 

Jag får uppskärmen nu att välja på återställa time machine / formatera skivverktyg / installera om OS X 

 

"

Starta systemet i säkert läge
  1. Starta om Macintosh. Tryck och håll ned Skift omedelbart efter att du hör startljudet.
  2. Släpp skifttangenten när Apple-logotypen visas. Säkert läge visas på startskärmen i Mac OS X.

"

Hur går du till väga? Har du El Capitan på en USB-sticka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, nallep säger:

jag har exakt samma problem. 

 

ska ominstallera OS X och får meddelande "Det fanns inga giltiga paket för installation. "

Ladda ner en ny kopia. Länk finns i steg 4:

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-06 på 23:55, Alix säger:

Hur går du till väga? Har du El Capitan på en USB-sticka?

Nej det ligger på Mac Minin. Jag  har ominstallerat ett antal ggr och alltid med internet anslutet . Den verkar ta operativ system mjukvaran från en av partitionerna och/eller internet. Inget med USB. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-07 på 08:10, Telly82 säger:

Ladda ner en ny kopia. Länk finns i steg 4:

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Ny version av operativ system mjukvaran ? OK. har aldrig behövts förr men kanske kan hjälpa. 

 

det står:

"Om du fortfarande behöver OS X El Capitan använder du denna länk: Hämta OS X El Capitan. Filen InstallMacOSX.dmg hämtas till din Mac."

 

för att kunna hämta på den länken behöver jag tillgång till browser i Mac Minin. Det har jag inte nu den den skulle återställas. Det enda jag kan göra i den är skivverktyg, återställa time machine samt ominstallera OS X . 

 

Jag kan köpa en sticka på minst 6 GB. Ladda ner i en annan dator och sedan sätta i stickan/USB. Såvida Mac minin kan se filen där och man kan välja att installera från USB filen. Jag har aldrig sett ett sådant alternativ utan enbart installera om OS X och då tar den från befintligt på andra partitionen på mac minins hdd. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2020-02-06 21:43, Alix säger:

Det lär vara utgångna systemcertifikat som ställer till det. Testa att ändra datum i Terminalen till för några år sedan, exempelvis


date 0101010118

januari 1 klockan 01:01 2018.

 

Jag har också detta problem. När jag kommit till uppdateringen fick jag så småningom samma meddelande: "Det finns inte erforderligt paket osv. ..."

 

Jag har försökt följa Alix förslag att skriva in "date 0101010118" i Terminalfönstret som jag fått fram efter säker start. Förloppet gick nog bra men sedan datorn startat om verkar det som om det hela gått i stå. Vit skärm med Appleloggan och förloppsindikatorn nästan framme vid slutet.

 

Hur många timmar ska man vänta? Nu har det nog gått över 4 timmar utan ändring och muspekaren är borta. Ska jag vänta till i morgon och hoppas på någon framgång eller har det hela inte fungerat? Hur ska jag göra då? Trycka på avstängningsknappen och ...?

 

Dator: iMac 24" tidig 2009 med El Capitan som OS tidigare innan misslyckade uppdateringsstarten.

 

Angelägen och luttrad, finns något råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Pampas säger:

Ska jag vänta till i morgon och hoppas på någon framgång eller har det hela inte fungerat? Hur ska jag göra då? Trycka på avstängningsknappen och ...?

 

Angelägen och luttrad, finns något råd?

Ja, vänta (även om jag inte tror att det hjälper när du redan väntat så länge.

Tryck och håll ner avstängningsknappen tills datorn stänger av sig.

Ladda ner en ny kopia av El Capitan enligt länk längre upp i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2016-03-22 22:49, Hygglo säger:

 

OS X-installeraren är det enda program igång för tillfället, vad jag kan se. Jag kan välja att avsluta OS X-installerare, då kommer jag till nåt som heter startskiva, där står välj vilket system du vill starta datorn ifrån, men det finns inget att välja där. Det går bara att stänga av/starta om datorn och då kommer installeraren igång igen.

Precis detta är det jag råkat utför.

 

Men så händer det märkliga, jag startade imacen med alt+R och valde "Installera om macOS".

"Innan OS X kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple." --- Fortsätt

""Ett fel inträffade under förberedelsen för installationen. Försök köra det här programmet igen." --- OK

 

Och så kom moment 22, detta repeterades en massa gånger så jag kom ingenvart. Jag satt och skulle skriva till Forumet i min Mac mini och fråga om råd, man kan ju bli frustrerad för mindre...

 

Plötsligt ser jag med en sidoblick att iMacens skärm skiftat till grönt (det är min färg på skrivbordet) och muspekaren syntes i övre v. hörnet. Ominstallationen hade tydligen kommit igång i det obemärkta och fortskred till slutet. Dock var datorn oäääändligt seg, badbollen snurrade och inget gick att göra. Efter många omstarter har datorn nu återgått till det mer normala, så nu har jag satt igång Time Machine för att få till en aktuell säkerhetskopia.

 

Hoppas det lyckas, det står "37,6 GB av 1 TB tillgängligt." Och nedanför: "Förbereder säkerhetskopiering..." .   Hur länge gör den det?

 

Ja, ibland händer saker utan att man kan styra det, jag är glad att ha fått till det med mångas hjälp samt försynen ... eller? Håller tummarna.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TILLÄGG:

 

Datorn är som ny, full fart och snabba övergångar. Jag måste ha fått bort en massa extraskräp som tyngde funktionen.

 

Det enda som är lite besvärligt är att inställningarna i Firefox som jag använder mest är justerade, men det är inte farligt, jag har ju min Mac mini intill, så jag får väl föra över inställningarna från den.

 

Tack alla för visat tålamod med en som inte kan, trots att jag använt Mac sedan 90-talet... Festligt att det fixade sig obemärkt fast jag hamnat i moment22. Alla råd hjälpte tydligen "i det tysta".

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNNU ETT TILLÄGG:

 

Vid närmare eftertanke var det säkert Alix förslag att ändra datumet som var den utlösande faktorn, även om det blev lite gupp på vägen innan målet var nått.

Detta inlägg skrivs i gamla trotjänaren, iMacen, som känns som ny.

 

TACK !!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu sitter jag med samma strul som användarna ovan, men med en twist. 

Min macbok Air, 2015 kraschade och jag installerar om El Capitan.

 

När jag kör kringla-R efterfrågas wifi-pw. Efter att jag skrivit in lösen drabbas jag av samma felmeddelande som Pampas m fl fått.

 

Jag ändrade då datum i terminalfönstret enl instruktioner ovan men när jag åter startar om ställs datumet om till dagens (måste vara via Apples server) och felmeddelandet dyker upp, igen.

Moment 22.

 

 

IMG_4848.jpg

Redigerad av mixtra
korr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag körde el kapten till och med på mina hackintoshar så det låter märkligt att det strular på äkta vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...