Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bildbibliotek alternativ till Apple Photos + sync till Affinity Photo

jockehemmingsson

Recommended Posts

jockehemmingsson

Hej!

Visst är Apple Photos bra! Men Jag tycker det är lite väl snålt med funktioner om man vill redigera i annat program, tex Photoshop eller Affinity Photo. Vist, det finns plugin/tillägg iallafall till Affinity Photo som kan användas i Apples Photos. Men jag är inte riktigt nöjd.

Därför måste jag exportera mina RAW eller JPG bilder till tex skrivbordet och sen importera till Affinity Photo. Sen när jag är klar så måste jag exportera de färdiga bilderna till skrivbordet igen och sen importera till Apple Photos igen.

Jag kan såklart ha alla bilder i mappar utan att använda Photos. Men jag tycker det är ett bra och smidigt program att sortera sina bilder i.

Finns det något bra alternativ till Apple Photos? Adobe har ett bra program som synkar bra med Photoshop (har tappat namnet nu). Gärna att man kan lagra bilderna på en nas.

/Jocke

Det finns inget program som hindrar dig från att använda en NAS, såvitt jag vet.

Men prestanda kan hindra dig. Du kan i praktiken inte köra trådlöst. Kör du trådat så måste du ha gigabit. 100 Mbps räcker inte på långa vägar. Och till sist så måste du ha en snabb NAS. Lågpris ger låga prestanda.

jockehemmingsson

Det finns inget program som hindrar dig från att använda en NAS, såvitt jag vet.

Men prestanda kan hindra dig. Du kan i praktiken inte köra trådlöst. Kör du trådat så måste du ha gigabit. 100 Mbps räcker inte på långa vägar. Och till sist så måste du ha en snabb NAS. Lågpris ger låga prestanda.

Apple Photos ska inte köras på nas vad jag vet. Bilder kan förstöras och raderas. Däremot går det ju fin fint att använda iCloud bildbibliotek.

Det med prestanda. Jo, har funderat på det. Jag vill inte arbeta med bilder över nätet. Det skulle då vara bra om programmet laddade ner den bilden som jag vill arbeta med. Precis som iCloud bildbibliotek.

Men min största fråga är om det finns ett alternativ till Apple photos som jag kan använda som kan öppna bilder i Affinity Photo och helst ligga på en nas men fungerar som iCloud bildbibliotek.

Apple Photos ska inte köras på nas vad jag vet. Bilder kan förstöras och raderas.

Var har du läst det? (Och då menar jag inte problem som enstaka användare eventuellt har haft med krånglande nätverk etc.)

jockehemmingsson

Var har du läst det? (Och då menar jag inte problem som enstaka användare eventuellt har haft med krånglande nätverk etc.)

Om du menar att man inte ska ha sitt apple bildbibliotek på nas? Det står klart och tydligt på apple support.

Om du menar att man inte ska ha sitt apple bildbibliotek på nas? Det står klart och tydligt på apple support.

En länk vore bra istället bara för ett påstående.

En länk vore bra istället bara för ett påstående.

Har aldrig sett något uttryckligt om just NAS, däremot har de skrivit en brasklapp om andra synktjänster, och att de (ev) skulle kunna förstöra biblioteket. Å andra sidan skriver de om TM, som i sig också är en slags synk/backup-tjänst.

post-64246-0-94624300-1458565399_thumb.png

Get started with Photos for OS X - Apple Support

Jaha. Det är ju tusentals sidor att plöja igenom. Som lappen skrev: En länk vore himla bra.

jockehemmingsson

Ja. Har läst att iCloud bildbibliotek ej ska finnas på andra streaming tjänster eller nätverks baserade hårddiskar (nas bla). Hittar tyvärr inte avsnittet om just det.

Jag slutar där. Vill inte diskutera med er om det går eller ej. Jag har inte alla mina bilder på ett ställe där apple säger det är osäkert... är ej dum!

Min fråga va om det finns ett alternativ till apple bilder som kan köras på nas utan problem. Och synkar bra med affinity photo. Men nu har denna diskussion vandrat vidare lite snett, enligt mig.

Jag avbryter diskussionen iallafall. Men fortsätt ni :)

/Jocke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...