Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överraskande syn när dom öppnade en kista efter 51 år.


Focus75

Rekommendera Poster

I kväll såg jag en dokumentär på en amerikansk tv kanal där släktingar till de två bröder som lyckades fly från Alcatraz 1962 men som aldrig hittades, öppnade upp fallet igen.

 

Släktingarna hade nya intressanta uppgifter, bland annat ett foto på två men tagna i Brasilien som kanske var de båda bröderna.

Man hade några år efter rymningen hittat ben från en människa i en skog nära stranden mitt emot Alcatraz som man misstänkte kunde tillhöra någon av bröderna men eftersom man inte hade något dna fick benresterna ligga hos polisen.

 

Den tredje brodern som var med i rånet placerades på ett annat fängelse, men dog under mystiska omständigheter i fängelset något år innan han skulle frisläppas.

 

Detta tyckte släktingararna var mystiskt så dom började rota i fallet. Man fick tillstånd av myndigheterna att gräva upp kistan med liket för att kunna få ett dna som man kunde jämföra benresterna på stranden med.

 

När grävmaskinen började gräva trodde jag att dom skulle hitta några murkna plankor som var kvar av kistan och ett benrangel efter 51 år. Alla häpnade över att kistan var helt intakt. När man lyfte av locket så ligger liket med glasögon, hår på huvudet och kostymens mönster syntes klart och tydligt.

 

DNA matchade inte benresterna man hittade på stranden, men bilden från Brasilien skickades till en bildexpert på polishuset som konstaterade att männen sannolikt var de båda bröderna.

 

Förvånande att en kropp som legat begravd så länge som 51 år fortfarande såg så bibehållen ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag såg... Så trodde allmänheten att alla hade omkommit i det kalla vattnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog det troliga, men så länge det inte kommer fram några bevis så är det fritt fram att spekulera.

 

Släktingarnas teori var att dom tog sig runt ön till bryggan där turbåten lade till som körde sista turen 01.00 och med en elektrisk kabel på 35 meter som saknades efter rymningen band fast änden i fören på båten och surfade med på den flotte de gjort framför båten där kapten inte kunde se dem.

Ingen dum teori alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hittades väl någon väldigt gammal, men välbevarad, kropp i gruvan i Falun?

Kan den här amerikanen ha blivit begravd i mark med hög kopparhalt? Eller något annat konserverande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång frågade jag dom som jobbade på en kyrkogård hur lång tid det tar innan kista och lik är borta. Normalt äter likmaskar upp kroppen på ett år. Moderna normala kistor är gjorda av dålig kvalitet bara för att dom skall förmultna snabbare.

En gammal dyig sjöbotten bevarar kroppen längre. Det har tydligen med syrehalten runt kroppen att göra. Kopparn kanske dödar likmasken.

 

Men 51 år, det trodde jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockstensmannen var ju väl bevarad, till och med kläderna var som "nya"

 

post-113-0-35957300-1458464419_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockstensmannen hade väl varit död i flera hundra år och han består bara av benrangel och klädrester. Mannen i USA han hade alla mjukdelar kvar på kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockstensmannens hår var ju intakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...