Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac iMovie extern hårddisk för lagring ändå meddelande hårddisken ful


aehzl

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27" mitten 2011 med El Capitan. 16 GB interminne. 1 TB hårddisk.

Jag håller på att digitalisera VHS-band. Delar upp dom i grupper om 4-5 i varje händelse.

Har nu digitaliserat 15 band. Jag har manuellt fört över händelserna till en extern hårddisk 3 TB.

När jag nu skall digitalisera nästa band får jag meddelande att det inte finns plats på

hårddisken och det är väl inte konstigt. På den externa disken har jag dock drygt 2TB ledigt.

Jag raderade då ett par händelser och körde digitaliseringen. Använder en Canopus

för konverteringen. Fick åter samma besked att hårddisken är full och digitaliseringen avbröts.

När jag nu tittar på den externa hårddisken är de händelser jag raderat på datorns hårddisk

också borta på den externa hårddisken!!!! Hur tusan kan det bli så????

Hur löser jag detta? Kan jag inte få iMovie att bara lagra på den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av iMovie?

 

Du "måste" ha iMovie 6 för att kunna ta in VHS med full upplösning. iMovie 7 och senare använder "single field editing of interlaced material". Det innebär att iMovie kastar bort varannan rad med pixlar.

http://www.lafcpug.org/Tutorials/basic_dvd_extraction.html (se längst ner).

 

Alternativt skaffar du ett annat program som korrekt hanterar interlaced video och gör om din digitalisering från början. Har inte längre koll på vilka program det finns som klarar detta, så du får undersöka detta själv. :)

 

När du bytt till ett bättre program så kan du säkert ställa in det programmet till att importera till din externa disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för ett snabbt svar jag har version10.1.1. Skulle jag alltså inte få full upplösning med denna version??

Mitt stora problem är att inte kunna lagra direkt på den externa hårddisken. Och varför raderas händelsen på

den externa disken när jag raderar på datorn hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mig. Det är faktiskt (äntligen) rättat i iMovie version 10.

 

Så här flyttar du biblioteket till en annan disk:

https://support.apple.com/sv-se/HT203049

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej.

Vilket är rättat, att man kan flytta filerna till en extern hårddisk eller att iMovie använder "single field editing of interlaced material"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vilket är rättat, att man kan flytta filerna till en extern hårddisk eller att iMovie använder "single field editing of interlaced material"?

Det sistnämnda.

 

Att flytta filerna har man alltid kunna göra (om man följer Apples instruktioner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Telly82, jag är en amatörfamiljefotograf och har haft stor nytta av dina inlägg flera gånger tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för berömmet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...