Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skimmat bankkort genom datorn?

ChrilleT

Recommended Posts

Mitt VISA-kort har kapats tre gånger på 4 månader. Sedan jag fick nytt kort sist har det bara gått tre veckor och jag har bara använt det för "säkra" köp och inte lämnat det i från mig. Däremot har jag lagt in det nya kortnumret i iTunes och Office Online (då jag även kör Office på macen). Min fråga är nu om jag kan ha drabbats av något virus eller dylikt (trojan?) som kan läsa bankkortets siffror när jag skriver in dem på "säkra" platser?

Är det någon som vet mer om aktuella virus och som hört något liknande? Det enda skumma som hänt mig på sistone var att mitt gmailkonto (som jag aldrig använder) blev kapat för ca 4 månader sedan.

Jag har kört Avast Mac-anti-virus utan att hitta ett enda problem.

Finns inga 100% säkra köp. Du kan ha fått kortet skimmat var som helst där du dragit det.

... Det enda skumma som hänt mig på sistone var att mitt gmailkonto (som jag aldrig använder) blev kapat för ca 4 månader sedan. ...

Om du har loggat in på Google Chrome och där lagrat ditt Visakort så kan det kommas åt eftersom det i grunden är samma användarnamn och lösenord för allt som har med Google att göra.

Använder helst inte mitt riktiga bankkort på nätet.

Swedbank har tjänsten e-kort som skapar ett digitalt engångskort på det belopp man tänker betala ev köp med.

Det godtas i de flesta fall.

Vi har ett särskilt kreditkort som vi för över pengar till när vi ska handla på nätet. Det finns det beloppet som ska användas, inget mer.

Vi har ett särskilt kreditkort som vi för över pengar till när vi ska handla på nätet. Det finns det beloppet som ska användas, inget mer.

Problemet är då utlandsbetalningar. Man vet inte vad kursen är, utan måste ta i litet extra. Men det är ju inga stora summor i så fall.

Jag har begränsat mitt Visakort till att bara gälla i Europa. Plus att jag alltid kör med dubbelkoll via bank-ID, när sådant krävs, eller med CVC-kod via https. Aldrig andra lösningar. Jag har dessutom skrapat bort CVC-koden från kortet, för extra säkerhets skull. Gjort en liten grop, till och med.

Jag har begränsat mitt Visakort till att bara gälla i Europa. Plus att jag alltid kör med dubbelkoll via bank-ID, när sådant krävs, eller med CVC-kod via https. Aldrig andra lösningar. Jag har dessutom skrapat bort CVC-koden från kortet, för extra säkerhets skull. Gjort en liten grop, till och med.

Om du modifierar ditt kort genom att skrapa bort CVV/CVC2-koden är det fortfarande giltigt?

Om du modifierar ditt kort genom att skrapa bort CVV/CVC2-koden är det fortfarande giltigt?

Det är ingen förutom en själv som har användning/ser koden så varför skulle kortet bli ogiltigt bara för att den inte syns?

Det är ingen förutom en själv som har användning/ser koden så varför skulle kortet bli ogiltigt bara för att den inte syns?

Eftersom kortet modifierats. Har du kollat med banken?

Eftersom kortet modifierats. Har du kollat med banken?

Enligt bankens regler är det säkert inte ok men vad spelar det för roll eftersom dom inte kan kontrollera det. Varken vid kortbetalning eller uttag har det ingen betydelse att siffrorna inte syns.

Det, eller snarare de, har fungerat finfint i många år. ^_^

Enligt bankens regler är det säkert inte ok men vad spelar det för roll eftersom dom inte kan kontrollera det. Varken vid kortbetalning eller uttag har det ingen betydelse att siffrorna inte syns.

Precis. Fast jag är osäker på vad banken tycker, jag har aldrig kollat.

Precis. Fast jag är osäker på vad banken tycker, jag har aldrig kollat.

Ger en polis rådet att skrapa bort cvv-numret så går jag på att det är ok :)

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18337149.ab

Enligt denna sida är inte kortet giltigt ifall man skrapar bort koden.

http://betalkorten.se/cvv-kod/

Men ärligt så skiter jag i det eftersom banken inte har någon praktiskt möjlighet att kontrollera ifall numret är där eller inte.

Ger en polis rådet att skrapa bort cvv-numret så går jag på att det är ok :)

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18337149.ab

Ja, då är det i alla fall inte olagligt.

Men ärligt så skiter jag i det eftersom banken inte har någon praktiskt möjlighet att kontrollera ifall numret är där eller inte.

Den sajten är inofficiell. De skriver under fliken "Om oss":

"Observera att vi alltså inte har någon koppling till någon av kortens utgivare. Vi samlar endast ihop information och försöker göra det enklare för dig att hitta i kortdjungeln. Därför bör du vända dig direkt till kortens utgivare ifall du har frågor som rör deras kort."

Använder helst inte mitt riktiga bankkort på nätet.

Swedbank har tjänsten e-kort som skapar ett digitalt engångskort på det belopp man tänker betala ev köp med.

Det godtas i de flesta fall.

Den funktionen är riktigt bra. Men en varning till de som använder sig av Steam. Där godtar man det inte. En bekant fick sitt konto låst. Jag vill minnas att han nu mer går via PayPal.

Jag läste någon stans att det kan bli problem utomlands om man skrapar bort koden. Handlar du över nätet så är det ju ingen som vet om den är där, men om du betalar fysiskt med kortet. Vet inte om det har ställt till problem för någon i någon butik här.

Polisen rekommenderar ju att man ska skrapa bort koden. Så det borde gå att argumentera med butiken. Alternativet är att de förlorar affären.

Jag läste någon stans att det kan bli problem utomlands om man skrapar bort koden. Handlar du över nätet så är det ju ingen som vet om den är där, men om du betalar fysiskt med kortet. Vet inte om det har ställt till problem för någon i någon butik här.

Polisen rekommenderar ju att man ska skrapa bort koden. Så det borde gå att argumentera med butiken. Alternativet är att de förlorar affären.

Man ska inte handla med kortet utomlands utan man tar ut pengar i en automat och betalar kontant.

Sen så ser jag inte problemet för tillvägagångssättet att handla utomlands är samma som i Sverige dvs man behöver inte visa upp siffrorna.

Själva poängen med CVX2-koden (har jag fått lära mig att MasterCard/VISA heter tillsammans) är att den är till för innehavaren endast. Ungefär som själva kortkoden. Det är en fördel om den är bortskrapad. Ingen som har ärligt uppsåt kan störa sig på det. Om de inte åbäkar sig, förstås.

Själva poängen med CVX2-koden (har jag fått lära mig att MasterCard/VISA heter tillsammans) är att den är till för innehavaren endast. Ungefär som själva kortkoden. Det är en fördel om den är bortskrapad. Ingen som har ärligt uppsåt kan störa sig på det. Om de inte åbäkar sig, förstås.

Den har jag skrapat bort på mitt kort och har lagrat på ett annat ställe. Sen när man handlar med kort på nätet så kommer ju även VISA Secure Verify (el vad det heter) upp, och man får ange ett lösenord man satt i internetbankens inställningar. :crossfingers:

Efter att ha sökt på Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB efter någon som helst information om huruvida man får/bör skrapa bort cvc/cvv-koden så har jag inte hittat någon info alls.

Den har jag skrapat bort på mitt kort och har lagrat på ett annat ställe. Sen när man handlar med kort på nätet så kommer ju även VISA Secure Verify (el vad det heter) upp, och man får ange ett lösenord man satt i internetbankens inställningar. :crossfingers:

Ja, jag har också sparat det (om än också memorerat det). Dels i datorn och dels i mobilen. I krypterade skivavbilder/app, förstås. Ibland när jag handlar med kortet måste jag använda mobilt bank-ID efteråt, ibland har det räckt med bara CVX2-koden. Men jag handlar förstås aldrig med kortet om https-adress saknas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...