Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stora negativa tal eller små negativa tal?

boevil

Recommended Posts

Jag är mattelärare och har ett löjligt litet problem.

Hur säger man?

När man pratar om positiva tal är 1 ett litet tal och t.ex 100000 ett stort tal.

Men hur uttrycker man sig när man pratar om negativa tal?

Är -1 ett litet negativt eller ett stort negativt tal. Är -1000 ett mycket litet negativt tal?... Eller säger man stort?

Man ska komma ihåg att +1 är större än -1!

Bagatellartat men har viss betydelse för elevernas förståelse.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Rent ologiskt intuitivt utgår man från 0 och talen blir större åt båda hållen både positivt och negativt.

Rent ologiskt intuitivt utgår man från 0 och talen blir större åt båda hållen både positivt och negativt.

Så känner jag också, men det är inte så matematiskt.

På en tallinje ökar talens värde åt höger. -1 är det största negativa heltalet och +1 det minsta positiva heltalet.

Men precis som du trorbjag inte att eleverna upplever det så.

Så känner jag också, men det är inte så matematiskt.

På en tallinje ökar talens värde åt höger. -1 är det största negativa heltalet och +1 det minsta positiva heltalet.

Men precis som du trorbjag inte att eleverna upplever det så.

Jag tror att man utgår från 0 eftersom det är botten. 0 är referenspunkt. Att negativa tal blir "mindre" kan vara svårt att fatta eftersom man är på väg bort från 0. Man tänker inte ( om man inte är matematiker ) på tal som större och mindre och vissa mindre tal råkar ha ett minustecken framför. Så antingen får du prata som folk eller som matematiker. Var god välj. :hihihi:

Glöm vad jag skrev.