Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stora negativa tal eller små negativa tal?

boevil

Recommended Posts

Jag är mattelärare och har ett löjligt litet problem.

Hur säger man?

När man pratar om positiva tal är 1 ett litet tal och t.ex 100000 ett stort tal.

Men hur uttrycker man sig när man pratar om negativa tal?

Är -1 ett litet negativt eller ett stort negativt tal. Är -1000 ett mycket litet negativt tal?... Eller säger man stort?

Man ska komma ihåg att +1 är större än -1!

Bagatellartat men har viss betydelse för elevernas förståelse.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Rent ologiskt intuitivt utgår man från 0 och talen blir större åt båda hållen både positivt och negativt.

Rent ologiskt intuitivt utgår man från 0 och talen blir större åt båda hållen både positivt och negativt.

Så känner jag också, men det är inte så matematiskt.

På en tallinje ökar talens värde åt höger. -1 är det största negativa heltalet och +1 det minsta positiva heltalet.

Men precis som du trorbjag inte att eleverna upplever det så.

Så känner jag också, men det är inte så matematiskt.

På en tallinje ökar talens värde åt höger. -1 är det största negativa heltalet och +1 det minsta positiva heltalet.

Men precis som du trorbjag inte att eleverna upplever det så.

Jag tror att man utgår från 0 eftersom det är botten. 0 är referenspunkt. Att negativa tal blir "mindre" kan vara svårt att fatta eftersom man är på väg bort från 0. Man tänker inte ( om man inte är matematiker ) på tal som större och mindre och vissa mindre tal råkar ha ett minustecken framför. Så antingen får du prata som folk eller som matematiker. Var god välj. :hihihi:

Glöm vad jag skrev.

Man får helt enkelt köra med att talen blir större åt båda hållen, men med minustecken blir de mindre värda. Som att gå på banken. Tal med plus är bättre ju större de är för jag blir rikare och rikare. Tal med minus ökar på skulden och är sämre. Vi säger ju faktiskt i ekonomiska termer på riktigt att skulden ökar och blir större.... ingen har sagt oj vilken liten skuld du har när man är skyldig en miljon.

Man får helt enkelt köra med att talen blir större åt båda hållen, men med minustecken blir de mindre värda. Som att gå på banken. Tal med plus är bättre ju större de är för jag blir rikare och rikare. Tal med minus ökar på skulden och är sämre. Vi säger ju faktiskt i ekonomiska termer på riktigt att skulden ökar och blir större.... ingen har sagt oj vilken liten skuld du har när man är skyldig en miljon.

Det var något sådant jag försökte uttrycka, men misslyckades med. Du lyckades. :yeahbaby:

Man brukar skilja på ett tals värde (placering på tallinjen) och dess magnitud (kardinalitet eller kvantitet). När man jämför tal med tecken är dessa båda synsätt oförenliga då det gäller ”storlek”.

Hur säger man?

När man pratar om positiva tal är 1 ett litet tal och t.ex 100000 ett stort tal.

Är -1 ett litet negativt eller ett stort negativt tal. Är -1000 ett mycket litet negativt tal?... Eller säger man stort?

Man brukar skilja på ett tals värde (placering på tallinjen) och dess magnitud (kardinalitet eller kvantitet). När man jämför tal med tecken är dessa båda synsätt oförenliga då det gäller ”storlek”.

Sen beror det på vilken ålder det är på eleverna hur mycket man ska tjorva till det.

Jag skulle avstå från att meddela eleverna ovanstående. :D

Sen beror det på vilken ålder det är på eleverna hur mycket man ska tjorva till det.

Tja, om det handlar om yngre elever är naturligtvis den pedagogiska utmaningen större. Men oavsett ålder så kan man ju inte anpassa verkligheten efter årskursen. Visst kan man förenkla, men man ska nog vara försiktig så att förenklingen inte fjärmar sig från vetenskap och beprövad erfarenhet.

Hur säger man?

Är det inte ett självklart faktum att -2 är mindre än -1?

Jag som även jag jobbat som mattelärare tycker att det snarare är att förvirra unga sinnen att inte vara konsekvent i beskrivningen av tal för att beskriva mängd av något.

Jag som även jag jobbat som mattelärare tycker att det snarare är att förvirra unga sinnen att inte vara konsekvent i beskrivningen av tal för att beskriva mängd av något.

Jag tycker att det är förvirrande att beskriva -2 som en mängd...

Jag tycker att det är förvirrande att beskriva -2 som en mängd...

Men det är just vad det är. Ett mått på mängd värme till exempel.

Celsius-skalan må kanske inte vara den allra mest logiska eftersom nollan borde vara där molekyler är helt stilla, men är ändå praktisk eftersom vattnets fryspunkt är mer relevant för oss i våra vardagliga liv.

Celsius-skalan må kanske inte vara den allra mest logiska eftersom nollan borde vara där molekyler är helt stilla, men är ändå praktisk eftersom vattnets fryspunkt är mer relevant för oss i våra vardagliga liv.

Om jag har tio kor, då har jag en mängd kor. Men om jag lånar ut dem till grannen har jag noll kor. I räkenskaperna har jag dock en fordran på tio kor. Minus tio kor. Är det så minusmängd fungerar?

Jag tror att den enklaste beskrivningen är banken. Att ha pengar på kontot eller vara skyldig. Alla förstår ju att ju mer minus man har desto sämre är det. Att det är mer men samtidigt mindre. :nerd::laserbok::lol: Pedagogik handlar ju om att ta kunskap och presentera det så det går in i träskallarna. Att bara rapa fakta tar död på alla. :fane:

Jag tror att den enklaste beskrivningen är banken. Att ha pengar på kontot eller vara skyldig. Alla förstår ju att ju mer minus man har desto sämre är det. Att det är mer men samtidigt mindre. :nerd::laserbok::lol: Pedagogik handlar ju om att ta kunskap och presentera det så det går in i träskallarna. Att bara rapa fakta tar död på alla. :fane:

Fast minus 2000 noll kronor är ju just vad jag har om banken vill ha tillbaka sina 2000... :totaltgalen:

Fast -2000 kronor är ju just vad jag har om banken vill ha tillbaka sina 2000... :totaltgalen:

Att ha -2000 kronor gäller bara lokalt i Viskafors. :fulfejs:

Om jag har tio kor, då har jag en mängd kor. Men om jag lånar ut dem till grannen har jag noll kor. I räkenskaperna har jag dock en fordran på tio kor. Minus tio kor. Är det så minusmängd fungerar?

Ett sätt att se det ja, om du vill.

Säger man inte att 0 är det minsta naturliga talet? :totaltgalen:

Det finns inget naturligt med talet 0; ingen vettig människa säger att hen har 0 dator.

Kan det inte vara lämpligt att införa begreppet absolutbelopp på ett förenklat sätt (ungefär "talets avstånd från 0") för eleverna? Sedan vore det kanske bra om man kan få dem att inse att en tallinje är nästan samma sak som ett talplan eller en talrymd

Fast mängden av -2 är lika stor som mängden av -1.

|{-2}| = |{-1}| = 1

Det som var förvirrande från början blev än mer så genom ditt exempel.

Celsiusskalan är ju helt godtyckligt placerad (precis som du är inne på) och du tänker dig ”mängden värme” som avståndet från absoluta nollpunkten. En sådan nollpunkt – ”bortom de negativa talen” – finns ju inte generellt när vi talar om negativa tal.

Nej. Din fordran är inte negativ. I linje med Axelmans bankexempel kan du jämföra med ”vad du har på kontot”. Saldot där är en fordran som du har på banken; det är förhoppningsvis inte ett negativt tal.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...