Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virusattacker mot felstavande Mac-användare


xeric

Rekommendera Poster

Den här låg på IDG.se… Kanske kunde vara bra här med.

Varning för virusattacker mot felstavande Mac-användare - IDG.se

“Skurkarna har registrerat över 300 webbsidor som påminner om populära .com-adresser, i listan finns exempel som "netflix.om", "reddit.om" och "facebookc.om". Windows-datorer som besöker sidorna möts av en störtflod av reklam, medan Mac-användare luras att ladda ned adware-programmet Genieo, skriver säkerhetsfirman Endgame.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jaha, ja... nu är det 2018 — fredag 7 september, närmare bestämt. Varvid en gratisversion av antivirus-programmet Avast visar varningar á la bilden nedan, som en skållad råtta. Jag har googlat på det där och funnit en massa utredningar, beskrivningar och goda råd, varvid en mängd filer ska hittas och slängas. Bara det att jag inte har en enda fil av de åsyftade (inte ens osynliga sådana), och i sammanhanget nämnda processer i Aktivitetskontroll synes heller inte existera, varken på min ena (senaste iMac med senaste High Sierra) eller på min andra hemmavarande dator (Mac Mini, mitten av 2011, också med High Sierra 10.13.6).

Har kört "Adware Removal Tool v. 1.1", men detta kan inte hitta öht nån "adware" på mina maskiner...

Undrar om nån kan ha nåt intressant att säga om detta. Finns t.ex. nåt antivirusprogram som garanterat identifierar och tar hand om det här...? Synnerligen tacksam för initierade tips... ;o)
   

1444551373_Avastvarning18-09-07.png.b75854b3e794cd978cb64d6c3034e922.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, pkulle säger:

Jaha, ja... nu är det 2018 — fredag 7 september, närmare bestämt. Varvid en gratisversion av antivirus-programmet Avast visar varningar á la bilden nedan, som en skållad råtta. Jag har googlat på det där och funnit en massa utredningar, beskrivningar och goda råd, varvid en mängd filer ska hittas och slängas. Bara det att jag inte har en enda fil av de åsyftade (inte ens osynliga sådana), och i sammanhanget nämnda processer i Aktivitetskontroll synes heller inte existera, varken på min ena (senaste iMac med senaste High Sierra) eller på min andra hemmavarande dator (Mac Mini, mitten av 2011, också med High Sierra 10.13.6).

Har kört "Adware Removal Tool v. 1.1", men detta kan inte hitta öht nån "adware" på mina maskiner...

Undrar om nån kan ha nåt intressant att säga om detta. Finns t.ex. nåt antivirusprogram som garanterat identifierar och tar hand om det här...? Synnerligen tacksam för initierade tips... ;o)
   

1444551373_Avastvarning18-09-07.png.b75854b3e794cd978cb64d6c3034e922.png

Ta bort Avast med dess eventuella avinstallerare eller med Appcleaner och installera Malwarebytes* (gratis för en mac) i stället. Den senare behöver bara köras om du skulle få problem. Kort uttryckt: Du behöver inte Avast eller något annat antivirusprogram på en mac. Alla som säger något annat är paranoida syltryggar! ?

 

*PS. Jag har inte ens detta program, men det kan vara bra för de som surfar lite obetänksamt utan malware-spärrlistor i webbläsartillägg.

 

PPS. Just din Genieo är just sådant skräp som Malwarebytes tar bort (det är adware).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK... tack Alix... ska testa precis vad du säger... ;o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att jag har en iMac och två MacBook Air som just i kväll - vid 18-tiden - ungefär samtidigt drabbats av just

MacOS: Genieo-FM[Adw]. Jag använder mig av AVG, vilket inte tar bart Genieo utan bara konstaterar att det finns. Har prövat med Adware Medic, med det lyckats inte heller. Skall pröva med Malwarebytes och hör av mig i helgen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Adware Medic visar sig vara samma som Malwarebyts.

2) Inget av programmen visar sig indikera ngt malware.

3) Plötsligt upphör fenomenet med varningar från AVG, också från den datorn som inte har vare sig Adware Media eller Malwarebyts.

 

Nu vid 23-tiden fungerar alla tre datorerna som de skall. Tänker att det var fel på AVG, men pkulle körde ju AVAST...?

 

Jag rycker väl på axlarna och kört vidare, får jag se om ngt mer händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, BeRo säger:

Kan bara konstatera att jag har en iMac och två MacBook Air som just i kväll - vid 18-tiden - ungefär samtidigt drabbats av just

MacOS: Genieo-FM[Adw]. Jag använder mig av AVG, vilket inte tar bart Genieo utan bara konstaterar att det finns. Har prövat med Adware Medic, med det lyckats inte heller. Skall pröva med Malwarebytes och hör av mig i helgen.

 

14 minuter sedan, BeRo säger:

1) Adware Medic visar sig vara samma som Malwarebyts.

2) Inget av programmen visar sig indikera ngt malware.

3) Plötsligt upphör fenomenet med varningar från AVG, också från den datorn som inte har vare sig Adware Media eller Malwarebyts.

 

Nu vid 23-tiden fungerar alla tre datorerna som de skall. Tänker att det var fel på AVG, men pkulle körde ju AVAST...?

 

Jag rycker väl på axlarna och kört vidare, får jag se om ngt mer händer.

Du är en paranoid syltrygg! :D  Skämt åsido, släng ut AVG och kör Malwarebytes då och då, precis som jag skrev ovan. Varför låta sig oroas över false positives och andra skrämskott? Det händer inget farligt med dina macar, jag lovar! :kramis: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-07 på 23:45, Alix säger:

 

Du är en paranoid syltrygg! :D  Skämt åsido, släng ut AVG och kör Malwarebytes då och då, precis som jag skrev ovan. Varför låta sig oroas över false positives och andra skrämskott? Det händer inget farligt med dina macar, jag lovar! :kramis: 

Tjaa... inte så lätt att veta om man som jag inte är så tekniskt bevandrad...;o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...